Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 14:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp bij het beslissingsmodel van 348/350 Sv?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arthur2006

Arthur2006

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 17:27    Onderwerp: Hulp bij het beslissingsmodel van 348/350 Sv? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal, ik heb hier alweer eens een verzoekje..
In het beslissingsmodel van 348/350 Sv, door F.A.J. Koop mans, heeft de schrijver het in hoofdstuk 6 over ideaaltypisch en niet-ideaaltypisch. Ik weet dat dit geen juridische termen zijn en alleen in dit boek ter verduidelijking worden gebruikt. Ik had graag wat informatie over dit hoofdstuk en deze onderscheiding want ik kom er niet helemaal uit. Vooral het gedeelte met wederrechtelijk als bestanddeel in de tenlastelegging, schuld/culpa en dan de grafische weergave van het vierlagenmodel.. Ook de rol van de schulduitsluitingsgronden en/of rechtvaardigingsgronden en het bewijsverweer…

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, soms duurt het even voordat je dat "ziet", mede omdat het zo uitgebreid omschreven wordt.

Heb je geen ander boek bij de hand? Of de Boom Basic?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arthur2006

Arthur2006

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat is nu net het probleem, zeker omdat alleen dit boek wordt getoetst zeg maar.. Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja OK, maar de bieb of boekhandel hebben toch wel wat voor je? soms valt het kwartje ineens als je leest wat een andere schrijver er over zegt.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je iets meer kan verduidelijken wat je precies niet duidelijk is... ik ben zelf ook bezig met materieel strafrecht, dus kan het wellicht verduidelijken, maar niet als ik niet precies weet wat jou onduidelijk is, want wat je in je berichtje noemt is zo'n beetje alles Wink
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 1:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat boek moet zo snel mogelijk uit het onderwijs verbannen worden, want het leert je vooral veel dingen aan die niet kloppen. Waarom in 's hemelsnaam een heel boek lang over ideaaltypische bepalingen praten als niemand anders dat doet...

Maar goed, met ideaaltypisch bedoelt ie dat wederrechtelijkheid en verwijtbaarheid geen bestanddelen zijn. Verweren die erop gericht zijn om wederrechtelijkheid of verwijtbaarheid weg te nemen komen dan niet aan bod bij de bewijsvraag (want ze zijn niet ten laste gelegd), maar bij de 2e en 3e vraag van art 350 (is het feit strafbaar? is de dader strafbaar?).

Als je op zich het model snapt en kunt gebruiken moet je je maar niet druk maken over de grafische weergave.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind die boeken van Koopmans juist hartstikke leuk en zeer verduidelijkend. Die plaatjes moet je gewoon overslaan, want die verpesten het juist weer Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 01 jan 2007 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Belanrgijk bij ideaaltypische en niet-ideaaltypische delictsomschrijvingen is de volgorde wanneer enerzijds wederrechtelijkheid en anderzijds verwijtbaarheid wordt getoetst. Ideaaltypisch is wanneer dit gebeurt volgens het model van 350 Sv bij de 3e vraag. Wederrechtelijkheid en verwijtbaarheid zijn dan elementen, worden geacht aanwezig te zijn tenzij tegenbewijs wordt geleverd. Dit is de "ideale" situatie.

Bij niet-ideaaltypische daarentegen wordt reeds bij de eerste vraag getoetst aan wederrechtelijkheid en/of verwijtbaarheid. Als wederrechtelijkheid een bestanddeel is (zie 310 Sr diefstal "wederrechtelijke toeëigening" - reeds bij de eerste vraag wordt de wederrechtelijkheid getoetst) toetst je dus al bij de eerste vraag. Ook als culpa, schuld, een bestanddeel is dan toetst je bij de eerste vraag, alleen is dan zowel de wederrechtelijkheid als de verwijtbaarheid ingebakken in het bestanddeel culpa. Culpa is immers in aanmerkelijke mate verwijtbaar handelen of nalaten, in het bestanddeel culpa toetst je zowel op verwijtbaarheid (subjectieve culpa) als op wederrechtelijkheid (samen met culpa lata, grove schuld, en schending rechtsplicht de objectieve culpa). Vandaar ook bij schuld "niet-ideaaltypisch", je toetst de 3e vraag van 350 Sv reeds bij de eerste vraag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 01 jan 2007 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch vraag ik mij dan wel eens af: is het voor de praktijk nou zo belangrijk om te weten of er een ideaaltypische dan wel niet-ideaaltypische dagvaarding voor je ligt?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 01 jan 2007 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Toch vraag ik mij dan wel eens af: is het voor de praktijk nou zo belangrijk om te weten of er een ideaaltypische dan wel niet-ideaaltypische dagvaarding voor je ligt?

Nee, want de enige plek waar die terminologie wordt gebezigd is het boekje van Koopmans. Dit boekje zul je in een rechtbank wel niet aantreffen.

Arthur2006 schreef:
Nee, dat is nu net het probleem, zeker omdat alleen dit boek wordt getoetst zeg maar..

De uitzondering op wat ik net schreef.

Ik heb zelf het idee dat (niet)idealtypiciteit als ezelsbruggetje is bedoeld voor wanneer je het beslismodel niet goed begrijpt. Net zoals ik me van 2 VWO natuurkunde domme trucjes kan herinneren die de leerling moeten helpen die nog niet in abstracte termen kan denken (bijv. driehoekje met massa, dichtheid en volume, leg je vinger op het symbool dat je wilt uitrekenen en wat blijft staan is de formule die je nodig hebt).

Wat je moet weten van het beslismodel is dat de grondslagleer strikt formeel wordt toegepast. De rest volgt er logisch uit.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: di 02 jan 2007 0:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is wel waar... maar dan nog is het wel belangrijk (lees: van elementair belang) - los van de terminologie - dat je 100% snapt wat wanneer getoetst wordt. En "ideaaltypisch" of "niet-ideaaltypisch" is gewoon een stickertje wat op deze materie wordt geplakt teneinde deze een naam te geven. Zo slecht vind ik dat echt niet...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 02 jan 2007 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zodra je bij art 350 Sv bent aanbeland, wordt eerst getoetst in hoeverre de tenlastelegging bewezen kan worden verklaard. Als wederrechtelijkheid of schuld daar onderdeel van uitmaken (element zijn), dan wordt dat dus eerst getoetst.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat studenten er goed van doordrongen raken dat er delictsomschrijvingen bestaan waarbij het wegvallen van wederrechtelijkheid impliceert dat de tenlastelegging niet bewezen kan worden verklaard. Dus ik ben het wel met je eens dat het zo slecht niet is om er een label op te plakken. Alleen moet het stickertje "ideaaltypisch" niet helemaal loskomen van waar het nu eigenlijk om gaat. Het is inderdaad precies een sticker.

Toch denk ik dat ik liever zou praten over de mogelijkheden "wederrechtelijkheid als element" en "culpa als element" ipv het iets meer overkoepelende (maar minder zeggende) "niet-ideaaltypisch".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: di 02 jan 2007 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zodra je bij art 350 Sv bent aanbeland, wordt eerst getoetst in hoeverre de tenlastelegging bewezen kan worden verklaard. Als wederrechtelijkheid of schuld daar onderdeel van uitmaken (element zijn), dan wordt dat dus eerst getoetst.


..bestanddeel zijn. Element zijn ze als ze worden aangenomen en getoetst bij de 3e vraag.

bona fides schreef:
Toch denk ik dat ik liever zou praten over de mogelijkheden "wederrechtelijkheid als element" en "culpa als element" ipv het iets meer overkoepelende (maar minder zeggende) "niet-ideaaltypisch".


Beide dan ook "als bestanddeel". Ik kan me in deze bewoordingen ook vinden, alleen is het wel handig dat deze materie "een labeltje" heeft en dan maakt het mij niet zoveel uit wat dat is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 02 jan 2007 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
..bestanddeel zijn. Element zijn ze als ze worden aangenomen en getoetst bij de 3e vraag.

Ugh! Ja Embarassed

Zie je hoeveel schade Koopmans met zijn ideaaltypische delictsomschrijvingen bij mij heeft aangericht? Rolling Eyes
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 02 jan 2007 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee nee, het is niet Koopmans' schuld Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds