Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 03 jun 2024 22:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp bij Casus
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
01-johndoe



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 18:12    Onderwerp: Hulp bij Casus Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mensen,

Voor de studie MER volg ik het vak verbintenissenrecht. Het vak ligt me niet bepaald goed, maar wil het toch graag behalen.
Natuurlijk verwacht ik niet gelijk dat iemand de hele casus uit gaat werken (als iemand het wil doen, dan heb ik er geen moeite mee), maar eventuele tips zijn van harte welkom.
Ik heb met twee casus moeite:

Case 1
Zoek op internet (rechtspraak.nl) de uitspraak op van de rechtbank Leeuwarden dd 8 maart 2006. LJN: AV4032

Eiser baseert zijn vordering op 3 alternatieve gronden (primair/ subsidisair en meer subsidiair). Welke zijn dat en waar zijn deze in de wet geregeld?

Wat is essentie van het eerste verweer over de conformiteitsvraag van De Beier?

Wat is het oordeel van de rechter over dat verweer van De Beier.

De Beier voert nog tweede verweer nl over de schade? Wat is essentie van dat verweer?

Wat is oordeel van de rechter over dit verweer?

Eiser is deze procedure gestart bij dagvaarding van 21 september 2005. Daarvoor heeft eiser echter al belangrijke procedurele stap gezet. Welke en wat voor rol heeft die in deze procedure gespeeld?

Wat zou rechter in deze procedure hebben gedaan indien dat ANWB-rapport en nog niet zou hebben gelegen?

Op welke grond (zie vraag 1) wijst rechter nu uiteindelijk vordering van eiser toe?

Case 2
Gaastra BV verkoopt tweedehands caravans aan particulieren. Hij verzoekt u algemene voorwaarden op te stellen. Formuleer drie van deze algemene voorwaarden, te weten die met betrekking tot de betalingstermijn, de leveringstermijn en de garantie op de caravans. Geef vervolgens in een begeleidende brief advies aan de heer Gaastra hoe hij deze algemene voorwaarden moet gaan gebruiken.

Bij voorbaat dank voor de hulp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MarijnP



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 321


BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is precies je vraag? Ik ga niet je huiswerk voor je maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
01-johndoe



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat begrijp ik maar al te goed. Case 1 snap ik wel aardig.
Case 2, stel de volgende algemene voorwaarden voor:

Betalingstermijn - 14 dagen
Leveringstermijn - 21 dagen
Garantie - 2,5 jaar

Maar ja, hoe moet ik nou uitleggen hoe hij deze moet gebruiken?
Als ze een ovk. sluiten, dus de klant accepteert de alg. vw., dan moet hij en de klant zich daar toch aan houden?

Dat klinkt te simpel, dus wat mis ik?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MarijnP



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 321


BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er wordt denk ik gedoeld op het feit dat algemen voorwaarden waar de wederpartij geen kennis heeft kunnen nemen, nietig zijn. (6:233) In het artikel erop wordt uitgelegd hoe de verkoper aan zijn kennisgevingspicht kan voldoen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze zijn vernietigbaar, niet nietig. En dat maakt nogal uit: de wederpartij kan ervoor kiezen om ze in stand te houden.

Naast de informatieplicht zou ik ook uitleggen wat de termijnen inhouden en wat garantie betekent. Dus: wat nu als hij de termijnen mist, kan de klant er dan meteen vanaf? (Meestal wel). En bij garantie zou ik het onderscheid tussen garantie (7:6a) en conformiteit (7:17) uitleggen.

Post anders je antwoord tot nu toe dan hebben we iets om op te reageren.

Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
MarijnP



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 321


BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ze zijn vernietigbaar, niet nietig. En dat maakt nogal uit: de wederpartij kan ervoor kiezen om ze in stand te houden.


Yup, slordigheidje, mijn excuses
Bekijk profiel Stuur privé bericht
01-johndoe



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tot nu toe heb ik dit:

Geachte heer Gaastra,

U heeft mij het verzoek gegeven om algemene voorwaarden op te stellen voor uw bedrijf in tweedehands caravans.
De volgende algemene voorwaarden zullen worden opgenomen:
1. Betalingstermijn voor de koper van 14 dagen
2. Leveringstermijn vanuit uw bedrijf van 21 dagen
3. Garantieperiode voor de koper van 2,5 jaar

De algemene voorwaarden zijn van toepassing bij een overeenkomst met een wederpartij indien;

a. de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst ter hand worden gesteld. Als dat redelijkerwijs niet mogelijk is, mogen ze ook ter inzage worden gelegd. Gebeurt geen van beiden, dan zijn de algemene voorwaarden niet van toepassing.
Als de voorwaarden niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst ter hand zijn gesteld, heeft u nog één kans. U moet dan op verzoek van de wederpartij onmiddellijk en op uw eigen kosten de algemene voorwaarden toesturen (art. 6:234(2) BW). Dit hoeft dan weer niet wanneer deze toezending redelijkerwijze niet van de gebruiker kan worden gevergd (art. 6:234(3) BW).

b. De kans is aanwezig, zeker bij transacties tussen een bedrijf en een consument, dat de algemene voorwaarden erg eenzijdig geformuleerd worden. Vandaar dat de wet zegt dat onredelijk bezwarende voorwaarden vernietigbaar zijn.

De onredelijk bezwarende voorwaarden kunt u vinden in de grijze lijst en de zwarte lijst.
In de zwarte lijst worden bedingen omschreven die bij voorbaat onredelijk bezwarend en dus nietig zijn. In de grijze lijst worden voorwaarden genoemd die vermoed worden onredelijk bezwarend te zijn. Indien een beding in de algemene voorwaarden voorkomt op deze grijze lijst zal het beding door de rechter worden vernietigd, tenzij de ondernemer kan aantonen dat de betreffende voorwaarde juist voor deze specifieke overeenkomst wel redelijk is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als dat redelijkerwijs niet mogelijk is, mogen ze ook ter inzage worden gelegd.
Alleen dat is niet voldoende. Lees art 6:234 lid 1 sub b nog even (let op het woord "alsmede"). Verder kun je ook nog verwijzen naar sub c in je toelichting (al was het maar als voorbeeld dat electronische toepassing voor jouw klant niet aan de orde is omdat je bij hem niet via mail of een website kunt bestellen).

Verder denk ik dat de bedoeling van je opdracht is de drie voorwaarden in lopende zinnen te omschrijven in plaats van zo kort.

Ik vermoed zo dat een onderbouwing van de door jou gekozen waarden ook wel op prijs zal worden gesteld door de docent.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Verder denk ik dat de bedoeling van je opdracht is de drie voorwaarden in lopende zinnen te omschrijven in plaats van zo kort.

Dat denk ik ook. Zo kun je bijvoorbeeld laten zien dat je het verschil weet tussen een inspanningsplicht en een resultaatsverplichting ("Leverancier zal zich inspannen binnen 14 dagen te leveren; indien na 21 dagen niet geleverd is, verkrijgt Klant een recht van ontbinding") en dat je weet wat fatale termijnen zijn en hoe je dat uitsluit.

Het stuk over grijze en zwarte lijst zou ik concreet maken: formuleer een beding dat op de zwarte of grijze lijst blijkt te staan (bv. een exoneratie) en leg uit wat de rechter daarmee gaat doen.

Verder is het advies over terhandstelling meer een herformulering van de wet dan een advies voor de caravanboer. Deze wil geen alsdans maar gewoon weten of hij dat stuk papier nu elke keer moet meegeven en zo ja op welk moment. "Ze staan toch op m'n website en bij de KVK"!

(Dat de KVK nog steeds tegen elke ondernemer zegt dat je maar beter kunt deponeren is me een doorn in 't oog trouwens.)

Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De opdracht maakt ook duidelijk dat er gevraagd wordt om:
1. algemene voorwaarden;
2. een begeleidende brief.

Je kunt er dus niet mee volstaan om in een brief even kort aan te geven wat voor voorwaarden "zullen worden opgenomen".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In aanvullig op wat Arnoud al schreef: verplaats je in de schoenen van de ondernemer. Wat voor informatie wil hij in de begeleidende brief krijgen?

01-johndoe schreef:
De algemene voorwaarden zijn van toepassing bij een overeenkomst met een wederpartij indien;

a. de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst ter hand worden gesteld. Als dat redelijkerwijs niet mogelijk is, mogen ze ook ter inzage worden gelegd. Gebeurt geen van beiden, dan zijn de algemene voorwaarden niet van toepassing.

Hier heeft de ondernemer niet veel aan. Adviseer hem wat hij moet doen om problemen te voorkomen. Hiervoor kijk je naar de situatie die in de casus wordt beschreven.

Volgens de casus gaat het om de verkoop van tweedehands caravans aan particulieren. Tweedehands caravans zijn geen warme broodjes, dus er zal normaal gesproken een koopcontract worden getekend. Het is dus uitstekend mogelijk om bij het tekenen van het koopcontract de algemene voorwaarden ter hand te stellen. Dat kan bijvoorbeeld door ze op de achterkant van het koopcontract weer te geven en op de voorkant de algemene voorwaarden (zie achterzijde) van toepassing te verklaren. Misschien ga ik nu te veel in detail, maar zo moet je er m.i. tegenaan kijken.

Quote:
Als de voorwaarden niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst ter hand zijn gesteld, heeft u nog één kans. U moet dan op verzoek van de wederpartij onmiddellijk en op uw eigen kosten de algemene voorwaarden toesturen (art. 6:234(2) BW).

Onjuist. Art. 6:234 lid 2 BW spreekt van "tevens". Het gaat hier om de situatie dat (mogelijk) wel aan lid 1 is voldaan, maar niet via lid 1 sub a maar via sub b of c.

Quote:
b. De kans is aanwezig, zeker bij transacties tussen een bedrijf en een consument, dat de algemene voorwaarden erg eenzijdig geformuleerd worden. Vandaar dat de wet zegt dat onredelijk bezwarende voorwaarden vernietigbaar zijn.

De onredelijk bezwarende voorwaarden kunt u vinden in de grijze lijst en de zwarte lijst.
In de zwarte lijst worden bedingen omschreven die bij voorbaat onredelijk bezwarend en dus nietig zijn. In de grijze lijst worden voorwaarden genoemd die vermoed worden onredelijk bezwarend te zijn. Indien een beding in de algemene voorwaarden voorkomt op deze grijze lijst zal het beding door de rechter worden vernietigd, tenzij de ondernemer kan aantonen dat de betreffende voorwaarde juist voor deze specifieke overeenkomst wel redelijk is.

Wil je dat je cliënt zelf gaat uitzoeken of de AV die jij hebt geformuleerd wel door de beugel kunnen?

In een schoolopdracht is het op zich wel goed om te laten merken dat je aan de mogelijkheid van vernietigbaarheid wegens onredelijk bezwarendheid hebt gedacht. Dit moet je echter handig verpakken. Schrijf in de brief bijvoorbeeld dat je hebt gecontroleerd dat de AV niet onredelijk bezwarend zijn, zodat ze niet om die reden door de klant kunnen worden vernietigd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds