|
Auteur |
Bericht |
AnoniemFoutje
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 sep 2012 16:00 Onderwerp: Hulp aub. |
|
|
Geachte heren/dames.
Ik ben een jongeheer, en zoals u weet, die zijn soms impulsief.
Ik deed mij enigzins welvarender voor op een bepaalde 18+ site, met een bepaald aanbod.
Ik had iemand geld geboden (10.000) in ruil voor zekere diensten.
Uiteindelijk bleek natuurlijk, had ik van tevoren in moeten schatten, dat ik dat niet kan betalen. MAAR, er is ook niks gedaan verder.
Nu dreigt deze persoon met vervolging e.d. als ik geen geld naar deze persoon overmaak. Hier dreigde ze al eerder mee, en toen had ik de afspraak dat ik 300euro zou overmaken, en er dan mee klaar zou zijn. dat heb ik gedaan. Nu wil ze weer 500euro.
Kan dat juridisch? Kan ze me wat maken? ondanks dat er van beide kanten niks geleverd is? Naja, alleen wat 18+ verhaaltjes, maar ze heeft daarvoor ook 300 euro ontvangen.
Graag reactie, want ik weet niet wat ik moet. |
|
|
|
 |
Alfred777
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 sep 2012 16:44 Onderwerp: |
|
|
Als je je verdere leven celibatair blijft is die 10.000 euro een koopje!
De vraag is hier of er een overeenkomst tot stand is gekomen.
Ik denk het wel want je hebt iets betaald.
Daarnaast lijkt mij een voorstel van jou kant om 10.000 euro neer te tellen voor een dienst of activiteit die door gerenommeerde bordelen bij lange na niet voor die prijs wordt geleverd, een bewijs van tijdelijke ontoerekeningsvatbaarheid ( je dacht met de verkeerde zaken) en dat weet de verkopende partij ook wel.
Wellicht kan de overeenkomst gezien worden als een koop op proef omdat er kennelijk niet is geleverd wat is overeengekomen.
Zelf zou ik een eventuele dagvaarding met belangstelling tegemoet zien en mij niet zoveel angst inboezemen.
Ik adviseer je wel om te voorkomen dan het overeengekomen bedrag onderwerp van een schriftelijke discussie wordt. Daarmee creëer je bewijs tegen jezelf. Het gaat er niet om of jij niet kan betalen, maar in hoeverre je tegenpartij rechtens aanspraak kan maken op dat geld. En ga vooral niet verder met betalen. Dat zou kunnen worden uitgelegd als een erkenning van het verschuldigd zijn van de hoofdsom. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 13 sep 2012 17:42 Onderwerp: |
|
|
Als die persoon ook 18+ is zie ik niet direct iets strafbaars, dus is dreigen met vervolging onzin. Ze kan een civiele zaak beginnen, maar dat waarschijnlijk niet eens van plan zijn.
Als er wordt gedreigd met geweld of iets dergelijks, doe dan zelf aangifte bij de politie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 13 sep 2012 17:52 Onderwerp: |
|
|
Alfred777 schreef: | De vraag is hier of er een overeenkomst tot stand is gekomen.
Ik denk het wel want je hebt iets betaald. |
Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding daarvan. Betaling kan ook onverschuldigd geschieden.
Als er in dit geval al sprake is van een overeenkomst, dan is deze mogelijk nietig wegens strijd met de openbare orde en goede zeden (art. 3:40 BW). Net als de huurmoordenaar mag ook de internethoer niet de betaling van haar honorarium via het rechtssysteem afdwingen. Dat zou betekenen dat u civielrechtelijk in ieder geval niet tot betaling van een geldsom veroordeeld zou kunnen worden. Omdat u in het midden laat wat er precies is gebeurd, kan ik niet goed beoordelen of er in strafrechtelijke zin sprake is geweest van oplichting (art. 326 Sr) danwel afpersing/afdreiging (art. 318 Sr). |
|
|
|
 |
AnoniemFoutje
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 sep 2012 11:42 Onderwerp: |
|
|
dank voor alle reactie's. hierop maak it uit dat ik dus niks ga betalen, en dat ik me niet bang moet laten maken. Ze dreigt nu echter naar mijn huis te komen, alles aan ouders te vertellen, e.d. met wat ''vrienden''.
Kan ik hier iets tegen doen? ze zegt betalen of ik kom langs. |
|
|
|
 |
Alfred777
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 sep 2012 15:00 Onderwerp: |
|
|
Allemaal dreigementen. En wat dan nog? Moet je daar over in de war zitten.
Ben je ook zo naïef geweest om je verblijfplaats en telefoonnummer te geven? Wat schattig....
Een goede les voor de volgende keer en maar kijken wat op je af komt. En ik denk niks! |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 20 sep 2012 15:50 Onderwerp: |
|
|
Je zou aangifte kunnen doen van bedreiging. En je zou natuurlijk zelf je ouders kunnen inlichten. |
|
|
|
 |
|