Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huiszoeking/inval
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
drumsab

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 18 sep 2009 17:31    Onderwerp: Huiszoeking/inval Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vraag:
Bij mijn buurman hebben de politie en nog een hoop andere mensen kortgeleden een inval gedaan op verdenking van een hennepkwekerij op zijn zolder.
Hij bleek dit niet te hebben.
De politieman die als aanspreekpersoon fungeerde, wilde aan mijn buurman niet zeggen op basis van welke aanwijzingen zij deze inval kwamen doen. Mag deze politieman deze informatie verzwijgen?

Nog een vraag:
Tijdens de inval "versprak" de politieman zich en benoemde dan toch dat het op basis van een anonieme tip was.
Mag de politie op basis van alleen een anonieme tip al een inval doen? Lijkt mij van niet, dan kan iedere persoon die wrok koestert jegens zijn buren een anonieme tip droppen en van achter de gordijnen toekijken hoe zijn buurman het lastig wordt gemaakt!
Ook gezien het feit dat er niets van hennep te vinden was, lijkt het mij sterk dat ze enige andere aanwijzingen hebben gehad. Bovendien was 1 blik vanaf de straat op de zolderverdieping al voldoende om visueel te kunnen constateren dat er op de zolder geen kwekerij was...maar dat terzijde.

Welke wegen kan mijn buurman nog bewandelen? Kan hij ergens een klacht indienen?
Dat was de laatste vraag.
En alvast bedankt voor het meedenken en de input.
Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
EVervoort

Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 13 mrt 2010 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mag de politie op basis van alleen een anonieme tip al een inval doen ?

Ik heb navraag gedaan bij de politie en wat bleek? Als het al dan niet een anonieme tip betreft over een hennepkwekerij in een woning, dan doen ze op basis daarvan meestal geen inval.
Maar als de politie al dan niet anoniem een tip krijgt dat er iemand tegen zijn wil wordt vast gehouden in een huis dan gaan ze wel een kijkje nemen aldaar. De politie wil wel graag de naam graag hebben van de tipgever. Maar als de tipgever er op staat anoniem wenst te blijven dan moet er volgens de politie gebeld worden naar misdaad anoniem 0800-7000
drumsab

BerichtGeplaatst: za 13 mrt 2010 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem me niet kwalijk, maar een inval vind ik nogal wat anders dan een onderzoek.
Van een onderzoek hoef je niets te merken en is bedoeld om meer informatie te verzamelen om de tip te kunnen staven.
Een inval is letterlijk een inbreuk, wat doorgaans ook nogal wat materiële schade oplevert (de deur).

Je bent in dit land toch nog steeds onschuldig totdat het tegendeel is bewezen?

Nu hoeft iedereen die een ander een hak wil zetten maar 1 telefoontje te plegen naar Meld Misdaad Anoniem. Dat lijkt mij toch de omgekeerde wereld.

Nog maar te zwijgen over hoeveel geld dit kost. Geld wat wij als belastingbetaler ophoesten. En kom me niet aan met dat wij het allemaal veiliger willen hebben op straat... Wink

In dit geval was 1 blik naar de zolder voldoende om te kunnen constateren dat er geen hennepkekerij mogelijk was, je kan er van voor naar achteren door de raampartijen zo doorheen kijken.
EVervoort

Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 13 mrt 2010 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Je bent in dit land toch nog steeds onschuldig totdat het tegendeel is bewezen?

Dat is helemaal waar en daar ben ik het ook sterk mee eens.

Beste Drumsab,
Ik hoop toch dat ik door mijn antwoord IETS heb bijgedragen aan jouw probleemstelling. Ik vond het zo sneu voor je dat er nog niemand gereagerd had op jou vraag. Wink
drumsab

BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh, dank je, EVervoort, erg attent.

Ja het heeft wel geholpen. Wink
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 11:43    Onderwerp: Re: Huiszoeking/inval Reageer met quote Naar onder Naar boven

drumsab schreef:
Kan hij ergens een klacht indienen?
b.v. 'klachtenprocedure politie' intypen in Google??
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is vaak zo dat de politie een samenwerkingsverband heeft met de gemeente voor de ontmanteling van hennepkwekerijen en dat de gemeente dus eigenlijk gaat kijken onder begeleiding van de politie. De gemeenteambtenaar die toezichthouder is op basis van de Woningwet mag dit, mits hij een machtiging heeft van de burgemeester cf. de Algemene wet op het binnentreden. Echter, als dit allemaal desgevraagd niet is medegedeeld aan je buurman dan is het misschien wel alleen de politie die het huis is binnengetreden. Op basis van de door jou gegegeven informatie lijkt me dit inderdaad niet rechtmatig, althans het eisen van een nadere verklaring van de politie lijkt me niet onredelijk. Je kunt je klacht richten aan allerhande organen (of allemaal tegelijk met afschriften?) Heeft je buurman al verhaal gehaald in klachtenprocedure? Het is nu wel een beetje laat om dit in gang te zetten als je hier nog niet mee begonnen was.
drumsab

BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel voor het antwoord cia76.

Volgens mij is hij wel met een klachtenprocedure gestart, maar inhoudelijk weet ik daar weer te weinig van.

De reden dat ik hier zo door geraakt ben, is dat het naast je gebeurt, in een nieuwe wijk en hij totaal geen louche type is, of anderzins die indruk wekt of gewekt heeft. Het is een hardwerkende vader, niks bijzonders, huisje, hypotheekje.
Zo op het eerste gezicht zegt dat natuurlijk niks, maar ik ken hem wel wat beter dan dat. Hij staat ook niet als slecht bekend in de buurt, integendeel.
Ik dacht: als het hem zomaar kan overkomen, moeten we dan niet allemaal bang worden voor zulke acties? In wat voor maatschappij leven we tegenwoordig, dat dit zomaar kan?

Vandaar mijn vraag.

Nogmaals dank voor de gegeven antwoorden.
LM

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een anonieme tip alleen is niet voldoende als het gaat om een hennepkwekerij. Op het moment dat deze tip kan worden "opgeplust" kan het wel voldoende aanleiding zijn. Bijv. al eerder een melding, weedgeur geroken, afgeplakte ramen etc. In de regel zal de politie dus op onderzoek uitgaan en kijken of de tip m.b.v. eigen waarneming kan worden versterkt. Lukt dat niet dan is het volgens mij overal beleid om niet op treden.

Op het moment dat de anonieme tip betrekking heeft op een zeer ernstig misdrijf dan zal de lat lager ligger. Lastige afweging altijd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds