Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 19:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huiszoeking, terecht?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jeroen500

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012 13:12    Onderwerp: Huiszoeking, terecht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben nieuw op dit forum en ik weet niet helemaal zeker of ik in het juiste forum ben, maar hierbij mijn probleem:

2 dagen geleden kwam de politie ineens aan de deur, dat is mijn woning wilden doorzoeken omdat er 1 anonieme tip is gedaan dat ik een hennepkwekerij zou hebben. Daarnaast vonden ze mijn stroomverbruik hoog. Ik heb de vrijwillige doorzoeking geweigerd waarna ze een half uurtje later terug waren met een huiszoekingsbevel. Ik heb geen kwekerij, dus ze waren vrij snel weer weg.

Ik ben nogal "onder de indruk" van dergelijke pesterij. Ik voel me erg aangetast in me privacy en ik voel me gecriminaliseerd. 2 dagen later ben ik nog steeds erg geirriteerd en boos dat zit zomaar kan. Ik heb de agent gevraagd wat er was gebeurt als ik stroom illegaal had afgetapt. Dan was mijn verbruik immers niet hoger dan normaal. Daarop antwoordde de agent dat ze elke anonieme tip serieus nemen en dus ook bi je elke tip over een plantage een huiszoeking doen.

Mijn vraag is: Mag dit zomaar? Is er niet meer bewijs nodig dan 1 tip van iemand die blijkbaar de pik op me heeft? Als ik bijvoorbeeld dit lees:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20112012-2357.html

Dan wordt daar gesproken over "De wet stelt zware eisen aan het inzetten van het ingrijpende dwangmiddel van doorzoeking van een woning, waaronder de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit". Ik heb het niet het idee dat hier enige toetsing van proportionaliteit en subsidiariteit is geweest. De agent in kwestie kwam met onzin als: "U heeft toch niets te verbergen" aan en snapte mijn ophef niet.

Kan ik op een of andere manier bezwaar aantekenen tegen de uitgevoerde huiszoeking? Ik snap dat ik de huiszoeking zelf niet ongedaan kan maken, en er is verder ook geen strafbaar feit bij mij geconstanteerd dus ik heb weinig te winnen denk ik, maar het gaat mij primair om het principe dat ik het absurd vind dat dit zomaar kan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voordat het bevel tot huiszoeking wordt afgegeven moet er aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, anders wordt het bevel niet afgegeven. Alleen een anonieme tip is niet voldoende voor de afgifte, maar zoals u aangaf waren er meer redenen (het hoge stroomverbruik).
Hoog stroomverbruik kan wijzen op een kwekerij.
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier is ook geen sprake geweest van een doorzoeking / huiszoeking, maar van het binnentreden ter inbeslagname o.g.v. art. 9 Opiumwet.

Tot een doorzoeking ter in beslagname is alleen een rechter-commissaris bevoegd. Tot het binnentreden ter in beslagname (let op het verschil) kan ook de opsporingsambtenaar bevoegd zijn. Onder deze bevoegdheid valt ook het "zoekend rondkijken". Dat wil zeggen dat de OA de verschillende ruimten mag inkijken, maar bijv. niet kasten mag openen.

En ja dat mag voorzover de OA een redelijk vermoeden heeft gehad dat zich in jouw woning een hennepplantage bevond. Alleen een anonieme melding is daarvoor niet voldoende. Een anonieme melding icm met een hoog stroomgebruik mogelijk wel.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het stroomverbruik echt abnormaal hoog, of gewoon wat hoger dan gemiddeld? In het laatste geval was er natuurlijk geen grond voor een verdenking (tenzij de politie nog andere aanwijzingen had, die de politie vooraf natuurlijk niet allemaal hoeft uit te leggen).

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 29 sep 2012 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Is het stroomverbruik echt abnormaal hoog, of gewoon wat hoger dan gemiddeld? In het laatste geval was er natuurlijk geen grond voor een verdenking (tenzij de politie nog andere aanwijzingen had, die de politie vooraf natuurlijk niet allemaal hoeft uit te leggen).

Ik zit op ongeveer 12.000 kwh, gemiddeld verbruik is +/- 4000. Daar staat echter wel tegenover dat ik een zakelijke klant ben bij mijn energieleverancier (ICT gerelateerd). Ik voer mijn bedrijf vanuit huis, dus het is derhalve ook logisch dat mijn verbruik hoger is.

LM: Het bevel is gegeven om de woning binnen te mogen treden, niet om iets in beslag te nemen. Inderdaad is wel art. 9 Opiumwet genoemd, maar er wordt echt expliciet gesproken over binnentreden. Nergens zie ik het woord inbeslagname ergens terug in het verslag.

Ik zou het ook erg frappant vinden als een bevel voor inbeslagname _nog_ makkelijker afgegeven kan worden dan een bevel tot binnentreden. Dan zou men immers bij elke mogelijke kwekerij gewoon een bevel tot inbeslagname kunnen halen.
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: za 29 sep 2012 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat laatste klopt en dat gebeurt ook. Een OA mag op grond van art. 9 Opiumwet IEDERE plaats betreden (uiteraard op grond van een redelijk vermoeden), o.a. ter inbeslagname. Dat is het uitgangspunt. Omdat er in dit geval sprake is van een woning moet ook gekeken worden naar de
Algemene Wet Binnentreden waar een aantal vormvoorschriften zijn te vinden waar de OA zich aan moet houden als hij een woning binnentreedt, ongeacht het doel. Een van deze voorschriften is dat tegen de wil van de bewoner alleen wordt binnengetreden met een machtiging tot binnentreden. Zo'n machtiging mag worden afgegeven door een hulpofficier van justitie. Daar moet je niet te veel van voorstellen. Dat is "gewoon" een politieagent in een een hogere rang. De toetsing of er binnengetreden mag worden vindt echter gewoon plaats o.g.v. de Opiumwet. Het bevel is slechts een vormvoorschrift/formaliteit.

Zoals ik eerder schreef dit is echt wat anders dan een "huiszoeking". Dat mag alleen door een RC worden uitgevoerd. Een RC heeft geen machtiging tot binnentreden nodig. Tot een doorzoeking wordt niet zomaar overgegaan. Dit zal vooraf zorgvuldig gemotiveerd moeten worden door de officier van justitie aan de RC. Een doorzoeking is ook ingrijpender omdat dan in beginsel je hele huis overhoop gehaald kan worden. Een doorzoeking kan uren duren.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds