|
Auteur |
Bericht |
R.Cmeester
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 3
|
Geplaatst: zo 18 mei 2014 13:58 Onderwerp: Huisgenoot wegens verdenking van diefstal moet eruit |
|
|
Een huisgenoot word verdacht wegens diefstal van een verzonden pakket die hij heeft aangenomen en op de plek gelegd waar we meestal binnen gekomen post neerleggen. Nu is het pakketje weg en omdat hij die heeft aangenomen en de huisbaas niet hier woont wel dit adres blijkbaar wel gebruikt. Alleen ik ben er van overtuigt dat hij het niet heeft gedaan. huisbaas geeft hem een week de tijd te vertrekken. Is dit wel mogelijk zo? |
|
|
|
 |
Bronza
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 18 mei 2014 15:48 Onderwerp: |
|
|
Nee natuurlijk niet.
Kijk even in de wet.
art. 7:271 lid 2,3,4,5 sub b.
De huisbaas moet hem dus een aangetekende brief sturen.
De opzegtermijn voor hem is 3 maanden, maar voor elk jaar dat hij er woont komt er een maand bij, met een max van 6 maanden.
Je huisgenoot moet dan binnen 6 weken al dan niet akkoord gaan.
Je huisbaas moet dan een grond noemen waarom hij hem er uit wil ex 7:271 lid 1 (waarschijnlijk sub a).
Als je huurbaas het dan voor de rechter laat komen, sta je sowieso sterk, aangezien er waarschijnlijk geen bewijsmateriaal is.
In hoeverre de zorgplicht reikt voor het ontvangen van een pakje van een ander aan de deur weet ik niet, maar in ieder geval niet tot "diefstal", als het verdwenen is. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 18 mei 2014 16:34 Onderwerp: Re: Huisgenoot wegens verdenking van diefstal moet eruit |
|
|
R.Cmeester schreef: | huisbaas geeft hem een week de tijd te vertrekken. Is dit wel mogelijk zo? |
Op zich kan de huisbaas hem natuurlijk een week de tijd geven.
De vraag is: anders wat?
Anders doet de huisbaas aangifte bij de politie? Dat kan natuurlijk.
Anders ontruimt de huisbaas, desnoods met geweld, zijn kamer? Dat kan niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
R.Cmeester
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 3
|
Geplaatst: zo 18 mei 2014 20:21 Onderwerp: Dit staat er in de brief |
|
|
Geachte heer ...,
In opdracht en naam van de eigenaresse van het pand de ......straat 89 alwaar u een kamer huurt op de eerste etage aan de linkerzijde van het huis, richt ik mij tot u met de volgende mededeling:
Uw onderlinge huurovereenkomst is per direct beëindigd en u dient de door u gehuurde kamer leeg en ontruimd, schoon, onbeschadigd, vrij van huur en gebruik op te leveren op 23 mei 2014, voor 16:00 uur.
Als reden wordt door de eigenaresse het door u getoonde en ongepaste criminele gedrag genoemd. Waarvaninmiddels ook aangifte is gedaan bij de politie.
Mocht u aan dit bevel geen gehoor geven, dan zal de eigenaresse u eventueel met de sterke arm van politie en justitie laten verwijderen, waarbij alle kosten hiervan voor uw rekening komen.
U kunt met de ondergetekende een afspraak maken voor de sleuteloverdracht.
Mvg
....
Hoe kan dit lopen en wat kan ik er aan doen? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 18 mei 2014 21:16 Onderwerp: |
|
|
Die 'sterke arm der wet' doet niets zonder vonnis. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 18 mei 2014 22:30 Onderwerp: |
|
|
Ik zou aangifte van bedreiging doen  |
|
|
|
 |
R.Cmeester
|
Geplaatst: zo 18 mei 2014 22:38 Onderwerp: |
|
|
svdongen schreef: | Ik zou aangifte van bedreiging doen  |
En dan wat kan er dan verwacht vallen? Bedreiging tegen huurder, van de huisbaas wegens verdenking van diefstal? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: ma 19 mei 2014 12:38 Onderwerp: |
|
|
Aangifte vsn bedreiging kan niet. Er is geen strafrechtelijke bedreiging.
Maar de huisbaas heeft weinig middelen, hij kan het wel eisen, maar er is geen grond om de huurovereenkomst te ontbinden.
De sterke arm zal dan ook weinig gaan doen. |
|
|
|
 |
|