|
Auteur |
Bericht |
randyw
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 28 feb 2006 16:30 Onderwerp: Huisgenoot er per direct uitgooien |
|
|
Hallo,
Op dit moment lig ik in de clinch met één van mijn huisgenoten. omdat deze
totaal niets wil doen in het huis houden, en al 8 maanden niets gedaan heeft.
Hij woont nu 10 maanden samen en ik(en mijn andere huisgenote) willen van
hem af.
Met 3 personen huren wij een huis van een particulier (via een woon stichting
nederwoon)
Mijn vraag is... kan ik deze jongen er deze week nog uitgooien of heeft hij
een x aantal maanden recht op een soort van opzegtermijn.
Met vriendelijke groeten,
Randy |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 28 feb 2006 17:14 Onderwerp: |
|
|
Je huisgenoot er per direct uitzetten vind ik sowieso apert onredelijk. Ik vraag me zelfs af of je überhaupt de bevoegdheid hebt om hem de huur op te zeggen. Kun je iets meer vertellen over de huurconstuctie? Wie is er (hoofd)huurder? Is je huisgenoot medehuurder of onderhuurder? Wie heeft het contract gesloten? Dat soort informatie maakt iets duidelijker wei precies welke relatie ten opzichte van wie heeft. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
randyw
|
Geplaatst: di 28 feb 2006 19:40 Onderwerp: |
|
|
Het is wel zo dat ik ém al geruime tijd (2 maanden) er op aanspreek
dat ie kan vertrekken. Voor hem is het in iedergeval niet onverwachts.
Nu even de juridische aspecten. Helaas (vrees ik) hebben wij een contract
waar wij allemaal de hoofdhuurder zijn. Zo hebben wij ook allemaal evenveel
rechten en plichten. Het is een eén gezinswoning met gezamelijke
voorzieningen en, uiteraard, aparte slaapkamers.
In het contract staat niets over een soortgelijke situatie dus daar kan ik hem
niet op aanspreken. De persoon waar het hier om gaat wil ook niet uit zichzelf
vertrekken overigens. Anders was het voor mij een makkelijke zaak
geweest.
Bestaan er geen procedures waarmee ik hem wel z.s.m. het huis uit kan
werken? |
|
|
|
 |
Céline
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: di 28 feb 2006 19:58 Onderwerp: |
|
|
Als jij als huurder last hebt van een medehuurder dien je je verhuurder hiervan op de hoogte te stellen.
Hij zou dan stappen moeten ondernemen.
Heb je al met je verhuurder hierover gesproken? en zo ja, wat had hij te zeggen? _________________ Wanneer iets niet zeker is...
... is alles mogelijk! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 01 mrt 2006 0:01 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je met "hij woont nu al 10 maanden samen" dat hij inmiddels 10 maanden samen met jullie in dat huis woont of bedoel je dat hij met iemand anders samenwoont (en zo ja: waar dan: in jullie huis of in het huis van de ander)? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
randyw
|
Geplaatst: wo 01 mrt 2006 0:14 Onderwerp: |
|
|
Hij woont 10 maanden bij mij in de woning. Ik zelf heb nota bene met hem
dat huis gehuurd (April 2005). Daarna (in augustus 2005) hebben wij een
derde huisgenoot erbij genomen om de kosten te delen. Toen de derde
huisgenoot erbij kwam hebben wij opnieuw een contract op laten stellen. In
dat contract staat dat wij alle drie hoofdhuurder zijn.
Voor de duidelijkheid; het gaat niet om de derde huisgenoot die ik weg wil
hebben, maar om de persoon waarmee ik in april 2005 het huis gehuurd heb.
Wij waren allebei hoofdhuurder in het eerste contract. Dit om eventuele
latere onenigheden te voorkomen.
Ik vrees trouwens dat de huiseigenaar zegt:"Het kan mij niet schelen wie er
in en uit het huis gaat zolang jullie maar de huur betalen". Dat concludeer ik
uit het feit dat het hen niet veel kon schelen toen wij een derde huisgenoot
erbij namen. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 01 mrt 2006 0:53 Onderwerp: |
|
|
Om iemand gedwongen uit een huurwoning te zetten moet diegene zich behoorlijk misdragen. Huurder moet zich als 'een goed huurder' gedragen, maar een beetje aso zijn valt daar ook nog onder.
Ik weet niet of je als medehuurder kunt proberen iemand eruit te zetten.
Het is voor verhuurders in ieder geval al knap lastig om een huurder de huur op te zeggen. Dat is ook niet zo vreemd, want uit je woonruimte gezet worden is een behoorlijk ingrijpende gebeurtenis.
Ik kan me je irritatie over een aso huisgenoot goed voorstellen, been there done that zullen we maar zeggen. Maar om iemand weg te willen werken vanwege wat rotzooi, 'liefst deze week nog', vind ik buitensporig.
Ik vraag me dan ook sterk af of het überhaupt mogelijk is. Ik ken een geval waarbij drugsgebruik en diefstal zelfs niet opwogen tegen het feit dat meneer in kwestie 1 iets korter been had, en daardoor 'invalide' was. Maar goed, dat was dan ook een beetje een rare zaak.
Heb je al geprobeerd om een gesprek aan te gaan met alle huurders en de verhuurder samen? Huisregels op papier gesteld?
In mijn studentenflat betaalden we maandelijks een kleine bijdrage aan schoonmaakkosten, en degene die b.v. de keuken poetste kreeg daarvan een kleine vergoeding. Simpel, maar het voorkomt hard feelings over wie wel en niet poetst.
Als je huisregels opstelt en je houdt bij wanneer ze wel en niet worden nageleefd, kan dat op termijn wellicht voldoende grond zijn om hem het pand te doen verlaten. Daarbij zal dan ook een redelijke opzegtermijn in acht moeten worden genomen.
Je kan ook aan de woningstichting vragen om te bemiddelen als het je directe verhuurder niet boeit. Vaak hebben zij wel een klachtenregeling om dit soort problemen op te lossen. Wellicht kan je huisgenoot andere woonruimte worden aangeboden?
Succes ermee in ieder geval!
Groeten, Michèle _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
randyw
|
Geplaatst: wo 01 mrt 2006 2:46 Onderwerp: |
|
|
Ik was al bang voor dit antwoord
Als ik zelf logisch nadenk kan hij mij natuurlijk ook om een één of andere
bedachte rede uit huis zetten. Misschien kan ik ém aan de drugs krijgen
Genoeg gekheid. Ik heb al vele huisvergaderingen gehad, maar deze persoon
had vrijwel nooit zin om onze redelijke klaagzang aan te horen.
Het beste en goedkoopste lijkt me ff een maandje of wat deze jongen te
negeren en ém regelmatig te vragen of hij al een andere woning heeft
gevonden. Na 10 manden omgang met deze jongen kunnen er ook nog wel
een paar bij.
Dank voor al jullie sneller reacties overigens. |
|
|
|
 |
jelle v
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 01 mrt 2006 3:06 Onderwerp: |
|
|
Praktisch gezien zou ik gaan voor het verhaal van Michele, dat lijkt me een prima suggestie.. Probeer eerst te praten met hem, stel duidelijke regels etc. Mocht dat niet lukken dan klagen bij de verhuurder en de verhuurder hem erop aan laten spreken.
Juridisch gezien heb jij volgens mij geen mogelijkheid om op eigen houtje het huurcontract tussen hem en de verhuurder te doen eindigen (al weet ik dit niet zeker en ik word graag gecorrigeerd als het wel zo is).
Je zal dan moeten klagen bij je verhuurder en uiteindelijk hangt het dan van de verhuurder af of hij de huurovereenkomst wil opzeggen. Maar goed, als de verhuurder al wil opzeggen geldt een minimale opzegtermijn van 3 maanden + 1 maand voor elk jaar dat hij er woont. Opzegging dient bij exploot of aangetekende brief te gebeuren en de huurder moet dan ook nog eens instemmen met de opzegging. Stemt de huurder niet in met de opzegging dan zal de verhuurder opzegging bij de rechter moeten vorderen en de rechter wijst zo'n vordering alleen toe op gronden die in de wet staan genoemd en dat zijn er niet zo veel. De meest voor de hand liggende en ruime grond is dat de huurder zich niet heeft gedragen als een goed huurder en zoals Michele hierboven al aangaf dat wordt maar heel moeilijk aangenomen. Dus de juridische weg om je huisgenoot uit het huis te krijgen lijkt mij vrij kansloos.  |
|
|
|
 |
jelle v
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 01 mrt 2006 3:07 Onderwerp: |
|
|
Ha.. mooi een kwartier te laat met mijn antwoord zie ik..  |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: wo 01 mrt 2006 11:17 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het nuttige info om te hebben... Te laat is het dus zeker niet.  _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
faya
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 61
|
Geplaatst: wo 01 mrt 2006 15:09 Onderwerp: |
|
|
Lastig maar praten is idd het enige denk ik dat je kan doen. Je kan ook zijn troep continue op een hoop gooien en je eigen dingen schoonhouden. Wanneer er visite komt en vraagt elke keer van wat is dat nou voor troep in dat hoekie de hele tijd, dan zal hij zich misschien hopenlijk schamen omdat hij de slordige vos is. Misschien helpt het, of een werkster inhuren maar daar zal dan ook een ieder voor moeten opdraaien, terwijl er maar 1 is die troep maakt. Dreigen dat jij en je goede huisgenoot weg gaat lijkt mij ook geen optie (bij de huisbaas, zodat hij geen huur krijgt), straks zijn jullie degene die op straat staan. |
|
|
|
 |
Céline
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: wo 01 mrt 2006 16:11 Onderwerp: |
|
|
De huisbaas zal er denk ik toch weinig aan doen zolang die persoon zijn huur gewoon blijft betalen. Tenminste dat merk ik op uit je eerdere opmerking over zijn reactie toen er een 3de huurder bij kwam.
Echter blijft het wel zijn verantwoordelijkheid...
En gewoon zijn troep voor zijn deur zetten. Hij zal er vanzelf misschien wel wat van opruimen en zo niet, gewoon voor zijn deur want het is zijn zooi
Je zit alleen ermee dat als hij na het koken de pannen niet afwast, dat jullie zonder pannen komen te zitten
Succes in ieder geval! _________________ Wanneer iets niet zeker is...
... is alles mogelijk! |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 04 mrt 2006 12:14 Onderwerp: |
|
|
Hi,
Je zou eens op www.kamernet.nl kunnen kijken. Op de site is behoorlijk wat juridische informatie over dit onderwerp te vinden. Het is zelfs mogelijk om er een juridische vraag te stellen.
Gwen |
|
|
|
 |
Adrie
Leeftijd: 80 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 mrt 2006 16:40 Onderwerp: |
|
|
Céline schreef: |
En gewoon zijn troep voor zijn deur zetten. Hij zal er vanzelf misschien wel wat van opruimen en zo niet, gewoon voor zijn deur want het is zijn zooi  |
Ik beaam helemaal de oplossing van Céline.
Mensen leren het meest van "logische gevolgen" van het eigen gedrag, mits een ander dat niet ongedaan maakt.
Vanuit de pedagogiek is bekend dat dit alleen werkt zonder ellenlange "preken". Dus laat zijn rommel zijn probleem zijn. |
|
|
|
 |
|