|
Auteur |
Bericht |
wgroen
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 01 feb 2009 16:29 Onderwerp: Huiselijk geweld |
|
|
In het strafrecht zijn er een aantal mogelijkheden om een huisverbod op te leggen indien er sprake is van huiselijk geweld. Dit kan in de volgende gevallen worden opgelegd:
- Sepot onder de voorwaarde van een huisverbod;
- Schorsing van voorlopige hechtenis onder voorwaarde van een huisverbod;
- Bevel op grond van artikel 540 WvSv in geval van ontdekking op heterdaad opgelegd door de rechter-commissaris;
- Voorwaardelijke veroordeling met als bijzondere voorwaarde huisverbod welke wordt opgelegd door de rechter.
Het strafrecht wordt echter pas ingezet als men een strafbaar feit heeft gepleegd en heeft daardoor primair een repressief karakter. Het beoogt tevens te voorkomen dat de verdachte in herhaling vervalt en heeft daarom ook een preventief karakter.
Om huiselijk geweld te voorkomen heeft men de Wet tijdelijk huisverbod geïntroduceerd. In deze wet krijgt de burgermeester de bevoegdheid toegekend om een huisverbod op te leggen. Dit is een bestuurlijke maatregel welke ook ingezet kan worden wanneer zich nog geen strafbare feiten hebben voorgedaan.
Er wordt geen strikte scheiding gemaakt tussen de strafrechtelijke mogelijkheden om op te treden in geval van huiselijk geweld en de mogelijkheid van de burgermeester om een huisverbod op te leggen. Als er sprake is van een strafbaar feit en strafrechtelijk optreden mogelijk is, kan in een aantal gevallen door de burgemeester een huisverbod worden opgelegd.
Mijn vraag is in hoeverre een persoon, als hij een huisverbod krijgt opgelegd en er ook strafrechtelijk wordt opgetreden, in zo’n geval twee keer gestraft wordt voor hetzelfde feit (ne bis in idem beginsel)? Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre men in beroep kan tegen de oplegging van een huisverbod. Ook vraag ik mij af als men zich niet houdt aan het opgelegde huisverbod, in hoeverre dat als een misdrijf bestraft wordt. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 01 feb 2009 16:45 Onderwerp: |
|
|
Het huisverbod is een bestuurlijke maatregel, geen straf die door de strafrechter (of officier van justitie in een strafbeschikking) wordt opgelegd. Hoewel het wel kan voelen als een straf, is het slechts een maatregel die bedoeld is om alle partijen even "rust" te gunnen en hulpverlening de kans te geven om op gang te komen.
Als iemand zich niet houdt aan het huisverbod kan hij of zij tot een gevangenisstraf worden veroordeeld van 2 jaar, en dat wordt gezien als een misdrijf (art 11 Wet tijdelijk huisverbod). Er is ook voorlopige hechtenis mogelijk. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: zo 01 feb 2009 16:47 Onderwerp: Re: Huiselijk geweld |
|
|
wgroen schreef: | Mijn vraag is in hoeverre een persoon, als hij een huisverbod krijgt opgelegd en er ook strafrechtelijk wordt opgetreden, in zo’n geval twee keer gestraft wordt voor hetzelfde feit (ne bis in idem beginsel)? |
Mijn inziens is het ne bis in idem beginsel niet van toepassing. De bestuursrechtelijke mogelijkheid van de burgemeester (het huisverbod) heeft geen punitief karakter (doel is bescherming van het slachtoffer) en is daarom geen straf. Er is dus geen sprake van dubbele bestraffing van hetzelfde feit. |
|
|
|
 |
Paulien1977
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 01 feb 2009 18:52 Onderwerp: |
|
|
Het ‘ne bis in idem’-beginsel houdt in dat niemand twee keer voor hetzelfde strafbare feit mag worden veroordeeld (zie artikel 68 WvSr). Het beginsel heeft betrekking op feiten waarover de rechter inhoudelijk en onherroepelijk heeft geoordeeld.
In de vraag die je voorlegt is sprake van eventuele strafrechtelijke vervolging en een bestuursrechtelijke maatregel die wordt opgelegd. Dat komt vaker voor. Bijvoorbeeld iemand heeft een motorvoertuig onder invloed van alcohol bestuurd en wordt hiervoor strafrechtelijk vervolgd, als ook bestuursrechtelijk een maatregel opgelegd door het CBR. Er is dan geen sprake van twee maal strafrechtelijke vervolging voor hetzelfde strafbare feit en ik ben daarom van mening dat schending van het ‘ne bis in idem’-beginsel niet aan de orde is.
Het besluit tot het opleggen van een huisverbod is een beschikking in de zin van artikel 1:3, lid 2, Awb. Op grond van artikel 8:1 Awb kan de uithuisgeplaatste bij de rechtbank beroep instellen tegen het huisverbod en op basis van artikel 8:81 Awb kan hij de zaak op korte termijn aan de rechter voorleggen door een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank. Ook de partner van de uithuisgeplaatste of andere belanghebbenden kunnen beroep instellen tegen het huisverbod of een voorlopige voorziening verzoeken.
Handelen in strijd met het huisverbod is gekwalificeerd als een misdrijf en kan bestraft worden met een gevangenisstraf van ten hoogste 2 jaren of een geldboete van de vierde categorie. Ook is, gelet op artikel 9, lid 2, WvSr, een taakstraf mogelijk. |
|
|
|
 |
jvkessel
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 03 mrt 2009 2:15 Onderwerp: Re: Huiselijk geweld |
|
|
Non bis in idem geldt alleen voor zaken die strikt genomen onder strafrecht vallen.
Nederland heeft een voorbehoud gemaakt bij ratificatie van het Internationaal verdrag inzake burgerlijke en politieke rechten, artikel 14, lid 7. Een bestuurlijke straf zou in dit geval niet zijn toegestaan, omdat er dan een dubbele straf wordt opgelegd.
Ook Protocol 7 van Europees verdrag rechten van de mens is niet geratificeerd.
Iets dergelijks is er ook bij de afgifte van een Verklaring omtrent het gedrag, als Justitie dit weigert. Dat is een dubbele strafoplegging voor hetzelfde feit. Dit valt echter onder bestuursrecht, en strikt genomen niet onder strafrecht.
Het voorbehoud van Nederland wordt genoemd in de laatste druk van Corstens, pagina 206 (Het Nederlands strafprocesrecht). Je kan dit voorbehoud met enig zoeken ook terugvinden op internet. Nederland heeft trouwens vele voorbehouden bij het Internationaal verdrag inzake burgerlijke en politieke rechten gemaakt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 03 mrt 2009 22:48 Onderwerp: Re: Huiselijk geweld |
|
|
jvkessel schreef: | Iets dergelijks is er ook bij de afgifte van een Verklaring omtrent het gedrag, als Justitie dit weigert. Dat is een dubbele strafoplegging voor hetzelfde feit. Dit valt echter onder bestuursrecht, en strikt genomen niet onder strafrecht. |
Ook al heeft Nederland inderdaad allerlei voorbehouden gemaakt, volgens mij geldt ne bis in idem in Nederland in principe ook bij een samenvallen van strafrechtelijke en bestuursrechtelijke punitieve sancties.
Het weigeren van de afgifte van een VOG is echter geen punitieve sanctie. (En bij mijn weten zijn dit voor verklaringen in alle landen van Europa gebruikelijk. En wat is het nut van zo'n verklaring als veroordelingen niet mogen meetellen?) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jvkessel
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 0:07 Onderwerp: Re: Huiselijk geweld |
|
|
bona fides schreef: | jvkessel schreef: | Iets dergelijks is er ook bij de afgifte van een Verklaring omtrent het gedrag, als Justitie dit weigert. Dat is een dubbele strafoplegging voor hetzelfde feit. Dit valt echter onder bestuursrecht, en strikt genomen niet onder strafrecht. |
Ook al heeft Nederland inderdaad allerlei voorbehouden gemaakt, volgens mij geldt ne bis in idem in Nederland in principe ook bij een samenvallen van strafrechtelijke en bestuursrechtelijke punitieve sancties.
Het weigeren van de afgifte van een VOG is echter geen punitieve sanctie. (En bij mijn weten zijn dit voor verklaringen in alle landen van Europa gebruikelijk. En wat is het nut van zo'n verklaring als veroordelingen niet mogen meetellen?) |
Nou, dan zal gevangenisstraf ook wel geen punitieve sanctie zijn, want je beschermt zo immers andere potentiele slachtoffers tegen een nieuw vergrijp.
Als artikel 14, lid 7 wordt ingebracht bij de rechtbank, dan kan de rechter dit naast zich neerleggen op grond van het voorbehoud. Overigens heeft de strafrechter nog geen uitspraak gedaan, en is er al wel een niet-punitieve actie ondernomen, namelijk weigering van VOG door de minister.
Evenzo is een huisverbod een vorm van extra strafoplegging die in strijd is met artikel 14, lid 7, maar alleen in Staten die geen voorbehoud op dit punt hebben gemaakt. Een Staat die met dergelijke losse handjes zijn handtekening plaatst onder verdragen die is geen knip voor de neus waaard. Het instituut voor de mensenrechten is ook een volstrekt loos gebaar. Met die belofte is Verhagen lid geworden van de VN Mensenrechtencommissie. Diplomaten zijn goed in bedrog, dat blijkt maar weer.
Ik heb echt lak aan dergelijke bananenrechtbanken en een redeneertrant die de Staat op voorhand al gelijk geeft. Zo zit het recht gelukkig net niet in elkaar. Mensenrechten zijn er voor de burgers, en niet voor de advocaten en de officieren van justitie. Ik zie het verschil tussen advocaten en officieren van justitie ook steeds minder. Volgens mij is er geen enkel verschil.
Wat die rechtbank betreft: als je ze een banaan voorlegt die niet krom is, dan zullen zij zeker zeggen dat dit argument niet ontvankelijk is omdat ze zich geen knollen voor citroenen laten verkopen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 0:30 Onderwerp: Re: Huiselijk geweld |
|
|
jvkessel schreef: | Nou, dan zal gevangenisstraf ook wel geen punitieve sanctie zijn, want je beschermt zo immers andere potentiele slachtoffers tegen een nieuw vergrijp. |
Gevangenisstraf is onder meer op leedtoevoeging gericht, dus is punitief.
Ik zal niet zeggen dat het allemaal zo duidelijk is, maar het is nu eenmaal zo dat lang niet alle nadelige maatregelen als punitieve sanctie worden gezien. Zie bijv. de EHRM-arresten Escoubet t. België (invordering rijbewijs is geen punitieve sanctie) en Blokker t. Nederland (opleggen EMA is geen punitieve sanctie).
Quote: | Evenzo is een huisverbod een vorm van extra strafoplegging die in strijd is met artikel 14, lid 7, maar alleen in Staten die geen voorbehoud op dit punt hebben gemaakt. Een Staat die met dergelijke losse handjes zijn handtekening plaatst onder verdragen die is geen knip voor de neus waaard. |
Ik ben er vrij zeker van dat zo'n huisverbod ook in de ogen van het EHRM geen punitieve sanctie is. Misschien zal ik dat op een later moment proberen te staven met jurisprudentie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|