|
Auteur |
Bericht |
rover12
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 6
|
Geplaatst: vr 07 okt 2011 18:21 Onderwerp: Huisbaas sluit wasruimte af |
|
|
Hallo,
Ik ben vanuit mijn studie een fiscalist, dus heb weinig verstand van bestuursrecht/privaatrecht. Hierbij dus een casus waar ik zelf mee zit. Hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Ik huur een kamer in een huis. Voorheen een studentenhuis, maar uitbater van kroeg op eerste verdieping (en verhuurder van rest van pand) wil dit niet meer en zet er nu oudere mensen in. Ik huur via een makelaar die vorige uitbater had ingeschakeld om de kamers te verhuren.
Indeling is dat er 4 kamers in het huis zitten en 3 badkamers. De wasmachine staat in de badkamer op de bovenste verdieping, welke normaal gesproken wordt gebruikt door de enige kamer die op die verdieping ook zit. Ik heb mijn badkamer met 1 andere kamer op mijn verdieping. En op eerste verdieping zit nog een kamer met eigen badkamer. Het is echter niet ergens officieel geregeld van wie welke badkamer is, maar dit is dus logische keuze.
Probleem is nu dus dat hij waarschijnlijk kamer op bovenste verdieping wil verhuren incl eigen badkamer, waar dus al 4 jaar mijn (heb andere huisgenoten uitgekocht toen zij weggingen) wasmachine staat. Wasmachine kan nergens anders in huis staan (geen aansluitingen/ruimte op andere plekken). Zou betekenen dat ik hem moet verkopen (en van bovenste verdieping moet tillen) en voortaan nergens meer kan wassen.
Oplossing. Is er niks mogelijk op grond van gewoonterecht? Beschermt huurrecht mij op een of andere manier? |
|
|
|
 |
mattjeu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 07 okt 2011 20:21 Onderwerp: |
|
|
ik zou eerst vragen of hij misschien op de badkamer op jouw verdieping een aanpassing wil aanleggen voor de wasmachine. als er op je hele verdieping geen plaats is denk ik dat je toch (mits er niets van is afgesproken met de vorige huurbaas) de wasmachine moet weghalen. zolang het heeft geduurt had je gewoon een extraatje. |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 09 okt 2011 1:22 Onderwerp: |
|
|
Is lastige kwestie..... maar ik denk dat de oplossing in het vorige antwoord ligt, gewoon vragen om de wasmachine aan te sluiten op "uw badkamer". Zonder gelijk juridisch te worden heeft u een goede kwestie.
Maar wat is uw insteek? Zou u willen eisen dat u gebruik zou mogen maken van de faciliteiten die op 1 verdieping hoger staan.... ik twijfel sterk. Maar op het idee dat de huisbaas dezelfde voorzieningen zou moeten geven als afgesproken in het huurcontract ben ik heel wat zekerder. Zorg in geval van een rare huisbaas voor bewijslast, verklaringen van ex-huurders of andere verklaringen waar uit zou blijken dat u in ieder geval kon wassen op die verdieping. Trouwens het maken van die aansluiting is niet duur (zit toch al een afvoer) dus zou dat geen probleem moeten zijn lijkt me.
Als uw huisbaas nee zegt, dan is er altijd nog een andere manier, met het zenden van een antal brieven, maar dat zou ik in eerste instantie niet aanraden. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: zo 09 okt 2011 13:55 Onderwerp: |
|
|
Op zichzelf is het aansluiten van een wasmachine relatief een kleinigheid, je hebt alleen een toegang tot het riool nodig (= doorzagen afvoerpijp wasbak onder de syphon en inpassen T-stuk), een electrapunt dat voldoet aan de gangbare norm (in principe elke aansluiting die professioneel is aangelegd en voldoende (16A) is gezekerd) en watertoevoer (= desnoods direct op de wasbakkraan aansluiten, of anders splitsen met de hoofdaanvoer afgesloten).
'Klein onderhoud' is elk onderhoud aan de woning die normaliter geldt voor de huurder en niet de verhuurder. Dergelijke simpele klusjes zou je ook als dusdanig kunnen zien en uitgaande van je eigen bevoegdheid gewoon zelf kunnen verrichten, of eventueel laten verrichten door een loodgieter als je het zelf niet aandurft. Let wel dat je toestemming vraagt van je badkamergenoot, nu je die badkamer deelt.
In ieder geval kun je in het eerste geval voor minder dan 20 euro klaar zijn. Dan heb je ook geen gezeur met je huurbaas over je verder m.i. wel terechte punt dat als jij jarenlang die ruimte hebt kunnen gebruiken voor je wasmachine je ook bij verhuren aan een derde je nog in staat gesteld moet worden te kunnen genieten van je woongenot. Hierbij moet in aanmerking worden genomen dat ook huurcontracten vormvrij zijn en het gedogen van een bepaalde situatie door de verhuurder ook een aanwijzing kan zijn voor een overeengekomen wijziging van bijvoorbeeld een eerder schriftelijk overeengekomen huurcontract dat dit niet stipuleert. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
rover12
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 6
|
Geplaatst: ma 10 okt 2011 23:23 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de antwoorden.
Een aansluiting op een andere plek is werkelijk geen oplossing. Enerzijds vanwege onwelwillendheid bij de verhuurder, anderszijds is er op mijn badkamer simpelweg GEEN ruimte (het zou werkelijk niet passen, zo schandalig klein is het). Merk dat de opinies niet geheel eensgezind zijn.
Wat kan ik in ieder geval concreet ondernemen mocht de kamer ineens afgesloten zijn met mijn wasmachine er nog in? |
|
|
|
 |
Leer Ling
Leeftijd: 124 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 11 okt 2011 16:48 Onderwerp: |
|
|
Niet juridisch: maar stel dat het verhuurd wordt. Die nieuwe huurder zal waarschijnlijk ook wel willen wassen.
Misschien kan je het er op gooien dat hij/zij de wasmachine ook mag gebruiken als dat ding mag blijven staan.
Andere optie: Jij verhuist naar die verdieping. Nieuwe kamer, badkamer en wasmachine.
Hoe zit het met de anderen? Wassen die nooit? Kan je niet met hen een deal sluiten dat je tegen betaling een van hun wasmachines mag gebruiken? |
|
|
|
 |
rover12
|
Geplaatst: di 11 okt 2011 18:35 Onderwerp: |
|
|
Leer Ling schreef: | Niet juridisch: maar stel dat het verhuurd wordt. Die nieuwe huurder zal waarschijnlijk ook wel willen wassen.
Misschien kan je het er op gooien dat hij/zij de wasmachine ook mag gebruiken als dat ding mag blijven staan.
Andere optie: Jij verhuist naar die verdieping. Nieuwe kamer, badkamer en wasmachine.
Hoe zit het met de anderen? Wassen die nooit? Kan je niet met hen een deal sluiten dat je tegen betaling een van hun wasmachines mag gebruiken? |
Dank voor je antwoord. Andere 'huisgenoten' sporen niet (50+, levenlang werkeloos, geen behoefte aan internet, geen wasmachine (mama?)). Sporen voor geen meter.
Verhuizen geen optie (35% duurder)
Ga denk ik in contact treden met mn verhurende makelaar. Hem het probleem voorleggen.
Indien iemand nog het antwoord weet op de vraag: wat te doen indien de deur vandaag of morgen opeens op slot zit met mijn wasmachine er nog achter, dan hoor ik het graag! |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: do 13 okt 2011 19:32 Onderwerp: |
|
|
rover12 schreef: | Leer Ling schreef: | Niet juridisch: maar stel dat het verhuurd wordt. Die nieuwe huurder zal waarschijnlijk ook wel willen wassen.
Dank voor je antwoord. Andere 'huisgenoten' sporen niet (50+, levenlang werkeloos, geen behoefte aan internet, geen wasmachine (mama?)). Sporen voor geen meter.
Verhuizen geen optie (35% duurder)
Ga denk ik in contact treden met mn verhurende makelaar. Hem het probleem voorleggen.
Indien iemand nog het antwoord weet op de vraag: wat te doen indien de deur vandaag of morgen opeens op slot zit met mijn wasmachine er nog achter, dan hoor ik het graag! |
Vooraf het slot eruit halen of blokkeren met een schroef.  _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|