Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 17:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huisbaas neemt post mee
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eijkelestam

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 14 jun 2011 18:24    Onderwerp: Huisbaas neemt post mee Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezer,

De huisbaas van mijn vriendin heeft haar post weggehaald. Ze woont in een studentenhuis met 5 andere studenten. Ze is een aantal weken in het buitenland en heeft mij gevraagd of ik haar post wil ophalen en bekijken zodat ze niets belangrijks mist. Zojuist was ik ter plaatse om de post op te halen, verteld een huisgenoot mij dat de huisbaas haar post heeft weggehaald! Overigens heeft hij niet alleen de post weggehaald, maar ook het mandje waar de poes in slaapt..

Los van het feit dat ik zo snel mogelijk contact met hem wil opnemen om te vragen of hij de post en het mandje wil terugleggen waar hij die gevonden heeft, vraag ik mij af: mag hij überhaupt haar post zomaar weghalen?

Groeten Arie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het enigszins voorbarig om deze vraag al te stellen. Hij kan bijvoorbeeld weten dat zij niet aanwezig is en het idee hebben dat hij haar zaken waarneemt (ook al kun je daar je vraagtekens bij zetten natuurlijk).

Neem gewoon contact op en geef aan dat jij haar zaken regelt. Daarna, na zijn reactie, heb je pas informatie waar je iets mee kunt.

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na een gesprek met de huisbaas blijkt dat hij de post inmiddels heeft weggegooid. Hij heeft samen met de brandweer een brandcontrole gedaan en de post lag blijkbaar op een zo gevaarlijke plaats dat deze verwijderd moest worden (nee, het lag niet op de trap).

Het ging achteraf niet om belangrijke post (althans zo verteld een huisgenootje mij die haar post sorteert) en ik laat het hier voorlopig bij maar vind het op zijn minst vreemd. Hij was ook niet echt bereid een volgende keer de post in het keukenkastje te leggen (mijn voorstel) gezien zijn opmerking: 'alles wat in de weg ligt gooi ik direct weg'.

Staat de huisbaas in zijn recht mocht dit nogmaals voorkomen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij mag persoonlijk geadresseerde post natuurlijk niet weggooien. (Weggooien van reclameblaadjes lijkt me niet zo'n probleem.)

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het schijnt mij dat het weggooien/vernietigen van de post van een ander valt onder art. 350 van het Wetboek van Strafrecht

1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
2. Gelijke straf wordt toegepast op hem die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.

Dit schijnt mij dan ook een ernstige zaak. Wellicht kunt u met de politie hierover spreken wat men het beste kan doen.

Vind het überhaupt vreemd dat die post op zo'n gevaarlijke plek lag. Wie heeft die post daar dan neergelegd? Die wandelt toch niet vanzelf daar naartoe? En waarom kan de huisbaas het dan niet op de voor de post bestemde ongevaarlijke plek leggen?
JZ

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag een huisbaas nog steeds de post niet weggooien indien dit een brandgevaarlijke situatie oplevert indien een student zijn post 5 weken niet opruimd?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JZ schreef:
Mag een huisbaas nog steeds de post niet weggooien indien dit een brandgevaarlijke situatie oplevert indien een student zijn post 5 weken niet opruimd?

Er is een verschil tussen opruimen en weggooien.

pacta sunt servanda

Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011 9:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de post op een verkeerde plaats ligt en de huisbaas niet bereid is om post te bewaren dan moet hij maar een plaats regelen waar de post kan liggen zonder dat het gevaar oplevert.

Ik kan mij wel voorstellen dat post die een week of langer ligt niet handig is en voor een flinke zooi kan zorgen dus er zal m.i. best een duidelijke afspraak gemaakt kunnen worden over het opruimen/sorteren maar weggooien kan, helemaal gezien de verwijzing van Martha naar het strafrecht, niet.

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011 17:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik blijf het beetje erg makkelijk qua oplossing dat de huisbaas maar ervoor moet zorgen dat er opgeruimd wordt. Maar als een student 5 weken lang de post laat binnenkomen dan kan dit een aardige berg zijn, is het dan nog steeds aan de huisbaas om ervoor te zorgen in geval van brandgevaarlijke situaties dat hij het maar opbergt.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JZ schreef:
Ik blijf het beetje erg makkelijk qua oplossing dat de huisbaas maar ervoor moet zorgen dat er opgeruimd wordt. Maar als een student 5 weken lang de post laat binnenkomen dan kan dit een aardige berg zijn, is het dan nog steeds aan de huisbaas om ervoor te zorgen in geval van brandgevaarlijke situaties dat hij het maar opbergt.

Een berg post van 5 weken zal best behoorlijk zijn, maar levert op zichzelf natuurlijk geen brandgevaarlijke situatie op! Dit is zo'n typische drogreden...

Althans ik heb nog nooit van zelfontbranding van post gehoord Wink

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De brandweer eist dat vluchtwegen vrij blijven. Op zich bij elkaar natuurlijk niet maar het mag niet zo zijn dat een berg van 5 weken voor de deur of bijvoorbeeld in een vluchtweg blijft slingeren.
Jet

Leeftijd: 62

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar staat dat die post daar al 5 weken lag? Ze verblijft een aantal weken in het buitenland en ze heeft een vriend gevraagd zorg te dragen voor haar post.
Nergens staat dat er al een berg van 5 weken lag. Daarbij... zouden haar 5 medebewoners gewoon 5 weken lang over een berg post stappen, als deze blijkbaar in de weg ligt?
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Daarbij... zouden haar 5 medebewoners gewoon 5 weken lang over een berg post stappen, als deze blijkbaar in de weg ligt?

In een studentenwoning? Ja.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JZ schreef:

Sorry, maar is het een grap dat je denkt dat hij de post mag vernietigen?

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 16 jun 2011 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, ik verbaad me ook over de genoemde 5 weken. TS noemt die nergens.

Quote:
Hij was ook niet echt bereid een volgende keer de post in het keukenkastje te leggen (mijn voorstel) gezien zijn opmerking: 'alles wat in de weg ligt gooi ik direct weg'.

keukenlaatje, dat is toch een prima voorstel?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds