|
Auteur |
Bericht |
Roemie
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 nov 2011 17:11 Onderwerp: Huis m2 kleiner dan in contract |
|
|
Beste,
Ik heb ongeveer 4 jaar geleden mijn huis gekocht. Deze woning stond op 90m2 (dit is zowel door de verkopende makelaar geadverteerd en door mijn taxateur (de taxateur van de bank) bevestigd).
Nu wil ik mijn woning verkopen en heeft uiteraard onze makelaar ook een meting gedaan. Deze kwam op 81m2 + 9m2 patio (binnenplaats) welke niet meetelt als woonruimte. Nu valt de prijs van het huis een stuk lager uit omdat de woning een stuk kleiner blijkt te zijn.
Ik heb de woning destijds gekocht voor €345.000 k.k., dwz €3833 per m2, wat weer wil zeggen dat ik in mijn ogen €34.500 teveel heb betaald.
Ik vraag me af hoe dit wettelijk zit, en wat ik hier mee kan doen.
Alvast hartelijk bedankt!
Groet,
Roemie |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 02 nov 2011 17:38 Onderwerp: |
|
|
art. 7:17 lid 6 BW schreef: | Bij koop van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat de zaak daaraan behoeft te beantwoorden. |
Je kunt je jegens de verkoper dus niet beroepen op de onjuistheid van de oppervlakteaanduiding in de advertentie.
Verder geldt natuurlijk dat er geen vaste prijs per m2 is. De waarde van een woning wordt bepaald door wat de koper ervoor geeft. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Roemie
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 nov 2011 17:45 Onderwerp: |
|
|
Ok, dat snap ik. Maar de taxateur (van mijn bank) heeft de woning op 90m2 geschat (dit staat ook zwart op wit in het taxatierapport). Daarintegen lijkt het me, zeker in Amsterdam, juist wel dat het per m2 gaat.
Mijn huidige makelaar heeft ook aangegeven dat de woning tussen de €2500-€3500 per m2 is, dus daardoor kan ik de woning nu voor minder verkopen. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: wo 02 nov 2011 22:18 Onderwerp: |
|
|
Uiteindelijk is het bij woningen (zeker in Amsterdam) altijd wat de gek ervoor geeft. Bij woningen wordt doorgaans niet gekeken naar een prijs per m2. En je had natuurlijk zelf ook voor koop de woning kunnen (laten) opmeten, zoals ook uit hoofde van de onderzoeksplicht andere verplichtingen gelden voor de potentiële koper.
Behalve als uitdrukkelijk in je koopcontract staat (dan wel je er op een andere grond vanuit mocht gaan) dat je een woning koopt met onder meer als eigenschap dat deze het door jou verwachte woonoppervlak zou hebben, geef ik je weinig kans. De taxateur van de bank, evenals wat deze geroepen zou mogen hebben, staat hier volledig buiten. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 02 nov 2011 23:33 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | Behalve als uitdrukkelijk in je koopcontract staat (dan wel je er op een andere grond vanuit mocht gaan) dat je een woning koopt met onder meer als eigenschap dat deze het door jou verwachte woonoppervlak zou hebben, geef ik je weinig kans. |
Ook dan niet, zie art. 7:17 lid 6 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|