|
Auteur |
Bericht |
mikeyxz
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 06 jan 2009 17:31 Onderwerp: Huis kopen op naam: Gevolgen? |
|
|
De casus: M & V hebben een relatie maar wonen beiden bij hun ouders. M woont in Groningen en V woont in Maastricht. Nu besluit V een huis te kopen in Utrecht en deze na de koop te betrekken. M zal pas na een jaar bij haar intrekken in deze woning nadat zijn studie afgerond is.
Wat zijn de gevolgen als de woning op de naam van M en V (op beider namen) gezet wordt voor M en V, als V de woning betrekt maar M de woning niet betrekt?
Ter verduidelijking:
V neemt 100% hypotheek en huishouden etc. voor haar rekening. Zij heeft al een vaste baan en M is werkloos en woont nog bij zijn ouders en studeert nog.
Wordt M belast op bepaalde wijze sinds hij (mede?)eigenaar is van een huis maar wat niet zijn hoofdverblijf is? |
|
|
|
 |
Frokkel
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 15 jan 2009 19:05 Onderwerp: |
|
|
Als ik dit zo lees vraag ik mij af wie wat betaalt.
Dat blijkt niet zo duidelijk uit het verhaal. V betaald 100% hypotheek, maar heeft wellicht M 100% eigenkapitaal erin gestopt.
Of is het huis geheel met hypotheek gekocht...?
Interessant is ook hoe de verdeling van eigendom is. Is het huis voor de helft van M en de andere (onverdeelde) helft van V?
Wordt M bevoordeeld door deze koop mede op zijn naam?
Daar kan dan een probleem ontstaan. Als M wordt bevoordeeld en M en V zijn niet getrouwd, hebben geen geregistreerd partnerschap dan kan M wel eens veel schenkingsrecht moeten betalen, omdat V hem uit haar zak zomaar de helft van het huis doet toekomen.
Lijkt me beste dat je even naar een notaris gaat, want dit kan link worden. Kan mij niet voorstellen dat je tot 68% schenkingsbelastingen wilt betalen...dat zou zonde zijn. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: do 15 jan 2009 19:13 Onderwerp: Re: Huis kopen op naam: Gevolgen? |
|
|
mikeyxz schreef: | M is werkloos en woont nog bij zijn ouders en studeert nog. |
Uit naam van alle studenten moet ik hier toch even bezwaar tegen aantekenen. Als voltijd student kun je niet werkloos zijn. |
|
|
|
 |
|