Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 09 jul 2025 6:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huis gekocht, maar relatie verbroken
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
henkdeboer

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 05 sep 2013 23:19    Onderwerp: Huis gekocht, maar relatie verbroken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forum leden,

Ik heb ongeveer 4 jaar geleden met mijn ex een huis gekocht. 3 maanden later verbrak zij de relatie. Wij hebben het huis toen direct weer te koop gezet. Echter wilde mijn ex graag in het huis blijven wonen. Omdat ik niets met het huis had, heb ik dit geaccepteerd. Echter hebben wij toen wel een contract opgesteld waarin wij het e.e.a beschreven hebben. Dit op advies van een notaris. In het contract staan de volgende punten beschreven.

Quote:
Henk doet afstand van het huis en maakt geen enkele aanspraak op het huis meer. Ook vervallen alle rechten en plichten die bij het bezitten van de woning komen kijken, zoals winst of verlies bij eventuele verkoop van de woning. Ook vervalt het recht op de hypotheekrente aftrek

Quote:
Ex betaald alle kosten van de hypotheek, energie, VvE en alle andere kosten die bij de woning komen kijken

Het contract is door zowel haar als mij ondertekend, logisch natuurlijk.

Uiteraard zijn er meer punten beschreven, echter zijn dit de belangrijkste waar ik mij op dit moment een beetje zorgen over maak.

Als de woning voor bijv. € 165.000 wordt verkocht, houden we een restschuld over van € 32.000.

Zij stelt nu dat het hele document niets voorstelt en de restschuld gewoon door 2en gedeeld zal gaan worden.

Ik daarin tegen stel dat wij samen dit contract zijn overeen gekomen en de rest schuld volledig bij haar zal komen te liggen. (Zie 2e regel van de 1e quote)

Mocht het een gang naar de rechter worden, wie heeft er dan volgens jullie gelijk?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
Henk de Boer
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 06 sep 2013 2:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo te lezen staat de hypotheek (en het huis) wel nog op je naam. De rechten uit dit contract hebben alleen werking tussen jullie onderling en niet naar derden, zoals een bank. Jullie zijn in dat geval beiden individueel en hoofdelijk aan te spreken voor de gehele schuld (restschuld, boetes uit hypotheekcontract etc). De bank mag zich in beginsel ook geheel verhalen op één van de schuldenaars, dus ook op jou alleen. In praktijk zullen beiden worden aangesproken, maar men neigt ernaar te gaan voor de makkelijkste 'prooi'.

Mijns inziens is dit contract nietig voor zover het handelt over eigendom, aangezien de eigendom van een onroerend goed ex 3:84BW niet middels een onderhandse, niet-notariële akte kan worden overgedragen (titelgebrek). Als dit contract in rechte gestand blijft voor het overige, zul je een vordering op je ex verkrijgen voor het bedrag waarvoor jij door derden aangesproken wordt. Of je verhaal slaagt is een tweede.

Dit had vermeden kunnen worden als het huis en de hypotheek ook daadwerkelijk overgeschreven zouden zijn geweest naar de ex en dit ook goed met de notaris zou zijn overlegd. Overigens laat dit onverlet de discussie of de notaris in deze wel zijn zorgplicht voldoende nagekomen heeft, daarover kan op basis van deze gegevens niets gezegd worden.

Je zorgen zijn mijns inziens dus terecht en ik adviseer je om je actief met dit alles te bemoeien en te bewerkstelligen dat dit verlies vermeden gaat worden.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 06 sep 2013 3:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag lijkt vooral te zijn voor wiens rekening de waardedaling komt.

Ik kan me voorstellen dat het contract volstaat voor overdracht van de economische eigendom van het huis, waardoor bereikt zou zijn dat de waardedaling voor rekening van de ex komt. Geheel zeker ben ik hier niet van.

Heeft de notaris dit contract opgesteld, of is de rol van de notaris slechts geweest dat hij heeft geadviseerd "e.e.a. te beschrijven", waarna jullie daar zelf een draai aan hebben gegeven?

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 07 sep 2013 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Mijns inziens is dit contract nietig voor zover het handelt over eigendom, aangezien de eigendom van een onroerend goed ex 3:84BW niet middels een onderhandse, niet-notariële akte kan worden overgedragen (titelgebrek). Als dit contract in rechte gestand blijft voor het overige, zul je een vordering op je ex verkrijgen voor het bedrag waarvoor jij door derden aangesproken wordt. Of je verhaal slaagt is een tweede.

Het niet voldoen aan een vormvereiste leidt niet tot nietigheid van het contract: het contract heeft alleen niet het beoogde rechtsgevolg. Bovendien zou in dit geval sprake zijn van een leveringsgebrek, omdat niet aan de vereisten van art. 3:89 BW zou zijn voldaan. De titel zou wel rechtsgeldig zijn, omdat aan het schriftelijkheidsvereiste van art. 7:2 BW is voldaan.

Maar het contract is mijns inziens geen poging tot overdracht van het huis. Het is een schriftelijke vastlegging van de afspraken tussen de voormalig partners. Je conclusie is overigens dus juist: de man is verplicht aan de bank te betalen (op grond van de hypotheekovereenkomst), maar hij kan dit bedrag verhalen op de vrouw (op grond van het contract).
henkdeboer

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 11 sep 2013 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik was vergeten het vinkje "Waarschuwen als er gereageerd is" aan te zetten, deze staat nu dus aan.

Als ik het antwoord van Regin mag geloven, komt de bank bij verkoop met verlies eerst bij mij langs, maar omdat wij dit contract samen hebben opgesteld en ondertekend, kan ik (via de rechter?) dit bedrag op haar verhalen?

@Bona Fides, de notaris heeft ons alleen geadviseerd om dit contract op te stellen.

@dr.dunno, wij wilden het huis destijds ook op haar naam zetten, echter had zij destijds (en ik denk nu nog) niet voldoende inkomen om dit rond te krijgen, vervolgens hebben we de notaris gebeld, hij adviseerde ons om het contract op te stellen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds