Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 0:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Holding: georganiseerde wetteloosheid?
Moderators: StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 2:37    Onderwerp: Holding: georganiseerde wetteloosheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem wat bij zowel ondernemingsrecht als rechtshulp geplaatst zou kunnen worden omdat het elkaar overlapt. De situatie is als volgt:

Ik bezit, samen met 5 anderen, een koopappartement in een woonvorm voor ouderen met 15 appartementen. De overige 10 appartementen zijn eigendom van een corporatieholding bestaande uit een achttal woningbouwverenigingen. Deze huurwoningen zijn iets kleiner maar de holding heeft ca. 60% van de stemmen binnen de VvE. Het nieuwe complex bestaat nu 5 jaar en bij de eerste vergadering van de VvE heeft de holding zichzelf (middels de acte van splitsing) als eerste bestuurder van de VvE aangesteld. Het is een meerhoofdig bestuur en bestaat uit een bestuurder (deze is voorzitter VvE, secretaris en penningmeester in één persoon) en een beheerder. De beheerder is een woningbouwvereniging (WBV) welke onderdeel uitgemaakt van de holding.
Zie dit plaatje van het organogram van de holding: http://www.nedhost.com/img/organogram.jpg , namen heb ik weggelaten om problemen te voorkomen.

Tijdens de algemene ledenvergadering (ALV) is de kwestie van belangenverstrengeling enkele malen aan de orde geweest omdat de WBV een onderdeel is van de holding en de 5 eigenaren (tevens bewoners) wilden een externe beheerder en of bestuurder. De holding verklaarde echter dat de WBV en de holding onafhankelijk van elkaar opereren. Later verklaarde de holding nimmer afstand te zullen van hun functie als bestuurder. Aangezien zij de meerderheid van stemmen hebben zal dit ook nooit lukken.

Onlangs verscheen er een brief waarin de holding bekendmaakte dat zij per 1 januari jl. de volgende wijzigingen doorvoerde: de WBV wordt als nieuwe eigenaar aangesteld (zonder dat dit door de holding vervreemd wordt), de holding roept zichzelf uit tot nieuwe beheerder.

Hierdoor is door de overige eigenaren geprotesteerd, er kan uitsluitend een nieuwe beheerder worden aangesteld door de VvE tijdens de ALV. Intussen heb ik telefonisch contact gehad met de corpratieholding. Zij geven aan geen enkele boodschap te hebben aan de VvE, volgens hun is dit een interne kwestie en mogen zij met personen, functies en eigendommen heen en weer schuiven zoals zij wensen. Zij zullen dit niet voorleggen aan de de VvE en beschouwen dit als een interne kwestie. Ook geven zij aan dat nu alle bestuursfuncties binnen de VvE bij de holding liggen en zij geen tegenspraak zullen dulden.

Nu hebben ze het argument van onderlinge onafhankelijkheid tussen beheerder en bestuurder laten varen. Als ik de holding mag geloven is de VvE dus jarenlang voorgelogen en is er wel degelijk sprake geweest van belangenverstrengeling. Dit geeft de holding (nu) ook ruiterlijk toe maar schijnt hiermee geen problemen te hebben. Omdat de holding ook faciliteiten heeft voor dagelijks onderhoud, groot onderhoud en nu dus ook een afdelinge beheer, besteden zij zoveel mogelijk aan zichzelf uit. Er rouleert veel geld binnen de holding en zij hebben er dus alleen maar baat bij om de maandelijkse kosten zo hoog mogelijk op te schroeven. Alles wat de holding aan zichzelf betaald ontvangen ze ook weer en alles wat door de overige eigenaren betaald moet worden is dikke winst. We verwachten dan ook dat de maandelijkse VvE bijdrage binnenkort weer explosief zal gaan stijgen.

Er is in de vorige ALV bekend gemaakt dat de kascommissie, die nu nog uit 2 andere eigenaren/bewoners bestaat, door anderen zal moeten worden overgenomen en dat de holding en de WBV zichzelf wel kandidaat willen stellen. En met hun eigen meerderheid van stemmen zullen zij zichzelf natuurlijk aanstellen. Dan kunnen zij hun eigen kascontrole uitvoeren en zichzelf, namens de VvE, decharge verlenen.

Ik vraag mij de volgende dingen af:
1.) Het lijkt erop dat een holding zich niet aan de wet hoeft te houden. Zodra een aantal bedrijven in een holding zijn opgenomen kunnen ze eigendommen en functies binnen een VvE ongehinderd uitwisselen. Ze beweren dat dit wettelijk is toegestaan. Is dit echt zo?
2.) Als een holding een eigendom vervreemd aan één van haar dochterondernemingen... hoeft dit niet doorgegeven te worden aan het Kadaster? Dit is nl. niet gebeurt, vermoedelijk is het alleen op papier overgedragen.
3.) Kan een WBV (dochter) zichzelf uitroepen tot nieuwe eigenaar zonder dat er iets is vervreemd?
4.) Kan de holding zichzelf, buiten de ALV om, als nieuwe beheerder aanstellen en de WBV van deze funtie ontheffen?
5.) Alle functies zijn nu naar één eigenaar (met ruim 60% van de stemmen in de VvE) toegetrokken en wil deze nooit weer afstaan. Als wij, de overige eigenaren, dit bij de rechter aanhangig maken... maken wij een kans? Een rechter zal toch ook van mening zijn dat het binnen een VvE niet verstandig is als één partij alle macht naar zich toetrekt.
6.) Heeft iemand nog andere suggesties, adviezen, enz.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Een zeer gefrustreerde.... Tilda Evil or Very Mad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 18 jan 2007 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is even te omvangrijk en ingewikkeld voor mij om het nu allemaal uit te zoeken, maar een vraag die me te binnen schoot (en de ervaren mensen mogen me vooral corrigeren als ik het fout heb): dit is een vereniging van eigenaren. Daar ben je dus als het ware lid van, toch? Als die 40% er nou eens uit stapt? (Dank u voor het lidmaatschap, maar nee, toch bedankt voor de toekomst) Maar ik weet niet of dat mogelijk is in deze kwestie. Daar zou je even het reglement op moeten nakijken.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 18 jan 2007 0:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de vraag (nog) niet gelezen, maar als ik me niet vergis kun je als eigenaar niet uit de vereniging van eigenaren stappen zonder je appartementrecht te verkopen.

Tilda

BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2007 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt inderdaad: de enige manier om uit de VVE te stappen is door je appartement te verkopen. Wat dit betreft heb ik dus weinig keus. Nu alle functies binnen de VVE bij één eigenaar liggen zitten de anderen er een beetje ter decoratie bij.
Het lijkt erop dat dit vooraf gepland was en de democratie binnen de vereniging slechts van tijdelijke duur was.
annemiekewp

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2007 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kun je de splitsingsakte, zonder namen natuurlijk, hier plaatsen?
Tilda

Tilda

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2007 2:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De AvS is een vrij lijvig stuk en ik zou alles moeten inscannen. Is er iets specifieks van belang Annemieke? Dan kan ik dat wel even overtikken.

Groet, Tilda
annemiekewp

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2007 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mijn ouders zijn ook lid van VVE en in hun splitsingsakte staan specifieke bepalingen over overeenstemming over bepaalde besluiten. ook dient er een huishoudelijk reglement opgesteld te worden. ik ben benieuwd naar de formulering en of we wellicht een aanknopingspunt kunnen vinden om het meerderheidsbelang van de cooperatie 'de das om te doen'. ik pb je mijn faxnummer wel, dan kun je als je wilt e.e.a. faxen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds