|
Auteur |
Bericht |
thevilone
|
Geplaatst: vr 09 sep 2005 15:03 Onderwerp: Hoever reiken de rechten van een rechthebbende? |
|
|
In 1986 zijn beide ouders overleden en begraven in een gezamenlijk graf (geen familiegraf!). Met de familie is overeengekomen dat dit het ouderlijk graf betreft en ook moet blijven.
Mijn broer (broer 1) heeft zich toentertijd aangeboden als rechthebbende van het graf.
Inmiddels is er al geruime tijd geen contact meer in de familie onderling ivm. meningsverschillen.
Recentelijk is een ander overleden, in dit geval een broer (broer 2). Na een bezoek aan het kerkhof vandaag zie ik tot mijn grote schrik dat het graf van mijn ouders is geopend en de urn van de recentelijk overleden broer (broer 2) is bijgezet. Daarnaast zijn er verandering aan het graf aangebracht.
Hierover is de familie niet in kennis gesteld en is ook nooit toestemming voor gegeven c.q. afspraken over gemaakt!
Ik heb vernomen dat de rechthebbende (broer 1) in deze zaak volledig op eigen houtje heeft gehandeld. Heeft hij hiertoe het recht? |
|
|
|
 |
paapst
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 19 sep 2005 0:17 Onderwerp: |
|
|
We kennen in nederland een "Algemeen graf" en een "familiegraf".
Bij een algemeen graf is er GEEN rechthebbende en beslist de houder van de begraafplaats wie er in het graf komen te liggen. Er kunnen dus willekeurige personen naast elkaar komen te liggen. De grafrechten gelden voor tien jaar en kunnen niet worden verlengd.
Een familiegraf (ook wel een "eigen graf") heeft WEL een rechthebbende. In een dergelijk graf kunnen maximaal 3 personen begraven worden. Deze persoon "huurt" het graf en beslist wie er begraven mag worden. De huurperiode is minimaal 20 jaar (dus tot 2006) en kan verlengd worden. Aangezien broer 1 de rechthebbende is, is er volgens mij wel degelijk sprake van een familiegraf en kan hij deze beslissingen maken. Dat het tegenover de rest van de familie misschien niet netjes is, dat is iets anders. |
|
|
|
 |
|