|
Auteur |
Bericht |
RRMT
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 mrt 2012 12:18 Onderwerp: Hoever mag een advocaat (wederpartij) gaan? |
|
|
Beste forummers,
Graag wil ik, langs deze weg, jullie mening en advies vragen:
Een advocaat komt een grote mate van vrijheid toe bij het behartigen van de belangen van haar cliënt op een wijze die hem goeddunkt. Deze vrijheid is echter niet onbeperkt. Zoals beschreven in artikel 46 Advocatenwet: een advocaat dient zich te onthouden van enig handelen of nalaten dat een behoorlijk advocaat niet betaamt.
De vraag is: waar ligt de grens?
De casus:
1. Mag een advocaat 2 op zichzelf staande beschikkingen 1-op-1 met elkaar verbinden en, zonder enige berichtgeving of in gebreke stelling vooraf, een Gerechtsdeurwaarder (betekening dwangbevel) inschakelen teneinde een ongespecificeerde en onrechtmatige vordering van zijn cliënt te incasseren?
2. Mag een advocaat de wederpartij, ongenuanceerd en herhaald, beschuldigen van een delict (dat nimmer heeft plaatsgevonden) zonder dat hiervoor enig bewijs aan ten grondslag ligt? Mag deze beschuldiging nogmaals ter zitting herhaald worden op het moment dat advocaat van de wederpartij hiertegen al meerdere malen verzet heeft geboden?
3. Mag een advocaat de wederpartij emotioneel chanteren? "Als de vordering wordt betaald dan zal cliënt een positieve bijdrage leveren aan het herstel van de omgang"
4. Mag een advocaat ter zitting (in pleitnotitie en mondeling herhaald) de rechter bewust onjuiste en misleidende informatie verstrekken?
5. Mag een advocaat de financiële gegevens van zowel de eigen cliënt als die van de wederpartij manipuleren? (beide in het voordeel van eigen cliënt)
6. Mag een advocaat de op inhoud overduidelijk onjuiste en niet volledige belastingaangiften van cliënt, als zijnde de waarheid, als bewijs van inkomen aanvoeren?
Ook als je een mening/advies over een enkel punt hebt zie ik de reactie, met eventuele onderbouwing, graag tegemoet.
Mijn slotvraag.
Vooropgesteld dat het antwoord op de gestelde vragen 'NEE' is, hetgeen betekend dat deze advocaat over de grens van wat betamelijk is gegaan; wat zou de passende/wenselijke tucht- en/of strafrechtelijke consequentie voor deze advocaat moeten zijn? |
|
|
|
 |
RRMT
|
Geplaatst: vr 30 mrt 2012 16:48 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het gevoel dat de antwoorden op de door mij gestelde vragen voor iedereen zodanig voor de hand liggen dat het voor iedereen gesneden koek is.
Helaas ben ik geen jurist of advocaat (i.o) maar een gewone burger die een zeer ongelijkwaardige strijd met een advocaat (van de wederpartij) moet uitvechten.
Ik ben op zoek naar, liefst onderbouwde, meningen of ervaringen met het indienen van een tuchtklacht.
Wie kan mij verder helpen?? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: za 31 mrt 2012 9:39 Onderwerp: Re: Hoever mag een advocaat (wederpartij) gaan? |
|
|
RRMT schreef: | Beste forummers,
Graag wil ik, langs deze weg, jullie mening en advies vragen:
Een advocaat komt een grote mate van vrijheid toe bij het behartigen van de belangen van haar cliënt op een wijze die hem goeddunkt. Deze vrijheid is echter niet onbeperkt. Zoals beschreven in artikel 46 Advocatenwet: een advocaat dient zich te onthouden van enig handelen of nalaten dat een behoorlijk advocaat niet betaamt.
De vraag is: waar ligt de grens?
De casus:
1. Mag een advocaat 2 op zichzelf staande beschikkingen 1-op-1 met elkaar verbinden en, zonder enige berichtgeving of in gebreke stelling vooraf, een Gerechtsdeurwaarder (betekening dwangbevel) inschakelen teneinde een ongespecificeerde en onrechtmatige vordering van zijn cliënt te incasseren?
2. Mag een advocaat de wederpartij, ongenuanceerd en herhaald, beschuldigen van een delict (dat nimmer heeft plaatsgevonden) zonder dat hiervoor enig bewijs aan ten grondslag ligt? Mag deze beschuldiging nogmaals ter zitting herhaald worden op het moment dat advocaat van de wederpartij hiertegen al meerdere malen verzet heeft geboden?
3. Mag een advocaat de wederpartij emotioneel chanteren? "Als de vordering wordt betaald dan zal cliënt een positieve bijdrage leveren aan het herstel van de omgang"
4. Mag een advocaat ter zitting (in pleitnotitie en mondeling herhaald) de rechter bewust onjuiste en misleidende informatie verstrekken?
5. Mag een advocaat de financiële gegevens van zowel de eigen cliënt als die van de wederpartij manipuleren? (beide in het voordeel van eigen cliënt)
6. Mag een advocaat de op inhoud overduidelijk onjuiste en niet volledige belastingaangiften van cliënt, als zijnde de waarheid, als bewijs van inkomen aanvoeren?
Ook als je een mening/advies over een enkel punt hebt zie ik de reactie, met eventuele onderbouwing, graag tegemoet.
Mijn slotvraag.
Vooropgesteld dat het antwoord op de gestelde vragen 'NEE' is, hetgeen betekend dat deze advocaat over de grens van wat betamelijk is gegaan; wat zou de passende/wenselijke tucht- en/of strafrechtelijke consequentie voor deze advocaat moeten zijn? |
Wat wel en niet mag is sterk afhankelijk van de precieze omstandigheden. Een advocaat mag zich niet 'onnodig grievend' uitlaten, d.w.z. niet teveel of onterecht kwetsend. Dat kan op heel veel manieren zijn en is vanaf hier niet te zeggen; ongefundeerde beschuldigingen kunnen daaronder vallen.
Houd er rekening mee dat de advocaat enige ruimte heeft: hij mag de feiten weergeven op de manier die zijn cliënt voor ogen heeft, ook als die weergave afwijkt van de jouwe. Daarom staan jullie nu eenmaal bij de rechter. Overleg het eens met je eigen advocaat, die zal een redelijke inschatting kunnen maken. Je kunt een klacht indienen bij de Orde van Advocaten. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 31 mrt 2012 13:22 Onderwerp: |
|
|
Je vraagstelling en achtergrond impliceert dat je het niet eens bent met het handelen en nalaten van een advocaat die je momenteel op je nek heeft. We kunnen deze vragen niet beantwoorden zonder een objectief overzicht van de relevante feiten. In zijn algemeenheid heeft een advocaat wel veel mogelijkheden (en ook de plicht om binnen de gestelde regels (wet en anderszins)) om te handelen in het belang van zijn cliënt.
Lees jezelf anders hier even in:
http://www.advocatenorde.nl/616/consumenten/regels-voor-advocaten.html _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
RRMT
|
Geplaatst: za 31 mrt 2012 15:14 Onderwerp: |
|
|
@ Laurens02
Als ik je goed begrijp dan mag een advocaat dus alles wat de eigen cliënt opgooit verder roeptoeteren? Dus ook als de advocaat op zijn klompen kan aanvoelen dat datgene wat zijn cliënt zegt haaks op de waarheid en werkelijkheid staat? En hij mag daar gewoon mee doorgaan zelfs als mijn advocaat al bij herhaling verzet heeft gepleegd bij de gemaakte (en dus gewraakte) uitlatingen?
@ dr.dunno
Een objectief overzicht van alle relevante feiten.... poeh, heb je even?
Het hele dossier is meer dan een meter dik! Geloof niet dat dit forum voldoende ruimte biedt.
De Advocatenwet en de Gedragsreglementen zijn mij inmiddels op inhoud bekend, maar bedankt voor de link.
@ Laurens02 & dr.dunno
Ter informatie: in de betreffende rechtszaak is wederpartij niet ontvankelijk verklaard.
Misschien is mijn rechtsgevoel wel volstrekt misplaatst, maar het kan toch niet zo zijn dat een advocaat tijdens een zitting van een half uur (middels pleitnotitie) een dusdanige hoeveelheid en op inhoud weerlegbare onzin deponeerd dat je al ruim een week kwijt bent aan het weerleggen hiervan. In totaal heeft deze advocaat in de pleitnotitie op 32 punten de rechter voorgelogen!! |
|
|
|
 |
RRMT
|
Geplaatst: za 31 mrt 2012 15:15 Onderwerp: |
|
|
Edit: bericht dubbel doorgezet |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: zo 01 apr 2012 22:42 Onderwerp: |
|
|
RRMT schreef: | @ Laurens02
Als ik je goed begrijp dan mag een advocaat dus alles wat de eigen cliënt opgooit verder roeptoeteren? Dus ook als de advocaat op zijn klompen kan aanvoelen dat datgene wat zijn cliënt zegt haaks op de waarheid en werkelijkheid staat? En hij mag daar gewoon mee doorgaan zelfs als mijn advocaat al bij herhaling verzet heeft gepleegd bij de gemaakte (en dus gewraakte) uitlatingen?
(...) het kan toch niet zo zijn dat een advocaat tijdens een zitting van een half uur (middels pleitnotitie) een dusdanige hoeveelheid en op inhoud weerlegbare onzin deponeerd dat je al ruim een week kwijt bent aan het weerleggen hiervan. In totaal heeft deze advocaat in de pleitnotitie op 32 punten de rechter voorgelogen!! |
De advocaat mag het standpunt van de wederpartij verwoorden, maar zoals ik zei: loze beschuldigingen waarvan hij weet dat ze op geen enkele manier gestaafd kunnen worden zouden weleens onnodig grievend kunnen zijn.
Het is het goed recht van de wederpartij om zijn standpunt uiteen te zetten. Het zal erg ver moeten gaan voordat de advocaat hem daarvan moet weerhouden. De advocaat is onafhankelijk van de cliënt en hoort zijn eigen mening en beoordelingsvermogen als een soort filter te gebruiken, maar dat is ook weer persoonlijk.
Nogmaals: bespreek het met je eigen advocaat, die zal de situatie het best kunnen inschatten. Scheelt weer overtikken van enkele meters dossier, hetgeen toch geen zin heeft want ook dan is het onmogelijk om dit echt goed te beoordelen van afstand. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|