Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
tessa
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 nov 2008 15:22 Onderwerp: Hoe zou een rechter hierover kunnen beslissen???? |
|
|
Situatie:
-Getrouwd in gemeenschap van goederen.
-2 kleine kinderen samen + ex heeft nog 1 kind uit vorige relatie.
-in scheidingsprocedure sinds februari 2008, ieder een eigen advocaat
-gezamenlijke koopwoning. Ex wilt koopwoning overnemen en mij
uitkopen. Woont samen in afwisselend koopwoning en woning vriendin.
Ik met kinderen in huurwoning elders sinds mei 2008.
-Tussentijdse OR afgesproken cfm OR van zijn andere kind.
-Tussentijdse KA en toewijzing kinderen bij mij afgesproken dmv VV.
-4-gesprek gehad met beider advocaten erbij. Ik ben mondeling akkoord gegaan met hetgeen ex wilt.
-concept convenant opgemaakt.
-No speaking terms. Veel emotie bij mij. Ik heb alleen maar water bij de wijn gedaan.
Situatie NU:
Ik heb spijt van een aantal toezeggingen. Deze heb ik gedaan in een voor mij zeer emotionele periode en ik voor de lieve vrede overal van af wilde.
Dit heb ik besproken met mijn advocaat. Zij zegt dat het convenant nog niet getekend is dus dat ik wijzigingen kan aanbrengen.
Ex is daar niet blij mee. Dreigt nu dat ik voor vrijdag akkoord moet geven anders trekt hij alle afspraken in en wilt hij het huis ook niet meer overnemen. Dit zal dan verkocht moeten worden.
Ik wil eigenlijk de gang naar de rechter inslaan omdat we nergens samen uitkomen en ik geen water bij de wijn meer wil doen. Ik was al niet blij met alles en wil nu eigenlijk het liefst dat eea door een rechter opnieuw wordt bekeken zodat een derde een, hoop ik, eerlijke uitspraak kan doen.
Mijn vragen:
1)Ex zegt dat een mondeling akkoord ook een juridisch akkoord is en dat het concept-convenant dus geldt en wilt dit aanvechten. Klopt dit?
2) Als deze zaak nu toch voor de rechter gaat komen kijkt een rechter dan naar het nieuwe verzoekschrift of houdt hij/zij ook rekening met hetgeen voorheem al is besproken maar niet is vastgelegd?
3) Kan mijn ex nu de voormalig echtelijke woning zomaar verlaten en intrekken bij zijn vriendin? En moet ik dan de helft van de hypotheeklasten ed mee gaan betalen? Kan ik nl niet ivm met mijn huurlasten. We waren mondeling overeengekomen dat ieder zijn eigen lasten betaald tijdens de echtscheidingsprocedure.
4) Neemt een rechter een OR die iemand al vanuit een vorige relatie gewoon over. Maw, kan ik daar niets in inbrengen c.q. wijzigen in het belang van mijn kinderen?
5) De niet-verzorgende ouder heeft omgangsrecht en kan niet verplicht worden tot omgang. Wij hebben een zorgenkindje. Kan een rechter deniet-verzorgende ouder in dit geval toch min of meer verplichten meer omgang te hebben tbv zijn kind en voor ontlasting van de verzorgende ouder?
6) KA is tijdelijk ioo vastgesteld. Na de scheiding zou ex meer KA gaan betalen. Houdt een rechter daar rekening mee of wordt er puur naar de tremanormen gekeken?
7) we hadden nu een totaalbedrag vastgesteld waarmee ex mij zou uitkopen. Hierin zitten alle financiele zaken.
Nu het huis eerst verkocht zal moeten worden kan niet meer van dit bedrag worden uitgegaan.
Hoe gaat een rechter dan met de financiele afhandeling van zaken zoals inboedel/auto/motor/spaarrekeningen/vakantietoeslag/bounussen om?
Ik hoop echt dat iemand mijn vragen kan beantwoorden want mijn advocaat is deze week heel moeilijk te bereiken.
Bedankt alvast!!
Groeten, Tessa |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: di 18 nov 2008 23:23 Onderwerp: Re: Hoe zou een rechter hierover kunnen beslissen???? |
|
|
tessa schreef: |
Mijn vragen:
1)Ex zegt dat een mondeling akkoord ook een juridisch akkoord is en dat het concept-convenant dus geldt en wilt dit aanvechten. Klopt dit?
Zo lang jij niet getekend hebt is dat voor hem zeer moeilijk aan te tonen. Zou ik me niet zo druk om maken. Over de inhoud van gesprekken met advocaten erbij mogen die advocaten volgens mij niet uit de school klappen.
2) Als deze zaak nu toch voor de rechter gaat komen kijkt een rechter dan naar het nieuwe verzoekschrift of houdt hij/zij ook rekening met hetgeen voorheem al is besproken maar niet is vastgelegd?
Die kijkt naar wat op dat moment aan hem wordt voorgelegd.
3) Kan mijn ex nu de voormalig echtelijke woning zomaar verlaten en intrekken bij zijn vriendin?
Hij kan dat doen maar moet ook nog steeds betalen.
En moet ik dan de helft van de hypotheeklasten ed mee gaan betalen?
Jij bent waarschijnlijk net als je ex hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld. Als de bank het bij hem niet kan innen, komen ze bij jou. Dat dat nu niet gebeurt komt omdat hij kennelijk alles betaalt.
Kan ik nl niet ivm met mijn huurlasten. We waren mondeling overeengekomen dat ieder zijn eigen lasten betaald tijdens de echtscheidingsprocedure.
4) Neemt een rechter een OR die iemand al vanuit een vorige relatie gewoon over. Maw, kan ik daar niets in inbrengen c.q. wijzigen in het belang van mijn kinderen?
De omgang met het andere kind, daar kan de rechter niks aan veranderen. Als jij een andere omgang wilt, dan kun je dat voorleggen aan de rechter. Die zal toetsen welke regeling hij het meest in het belang van de kinderen acht. Daarbij speelt oa een rol welk deel van de opvoeding je ex tijdens jullie relatie speelde. Dus als hij toen bijv 3 dagen per week zijn deel deed dan is de kans klein dat hij nu alleen een tweeweekse weekendregeling krijgt
5) De niet-verzorgende ouder heeft omgangsrecht en kan niet verplicht worden tot omgang.
Op zich houdt het gezag in dat je ook verplicht bent omgang te hebben met je kind. Maar het is zeer lastig afdwingbaar als iemand niet wil
Wij hebben een zorgenkindje. Kan een rechter deniet-verzorgende ouder in dit geval toch min of meer verplichten meer omgang te hebben tbv zijn kind en voor ontlasting van de verzorgende ouder?
Wel in het belang van het kind, op zich niet ter ontlasting van de andere ouder, want dan is niet het criterium bij omgang. De rechter zal rekening houden met alle omstandigheden vh geval, afwachten dus.
6) KA is tijdelijk ioo vastgesteld. Na de scheiding zou ex meer KA gaan betalen. Houdt een rechter daar rekening mee of wordt er puur naar de tremanormen gekeken?
Tremanormen zijn richtlijnen, geen vaste wetten. Jij kunt een bepaald bedrag aan kali verzoeken en hij kan verweer voeren. De rechter zal veelal de tremanormen als richtlijn nemen. En het ligt ook aan de draagkracht. Hij kan van alles toezeggen maar als hij het niet kan betalen houdt het op. En heb jij inkomen boven bijstandniveau, waardoor ook jij een aandeel kunt voldoen? Dat zal je ex dan zeker aanvoeren. Zeker omdat jij waarschijnlijk ook kinderbijslag en heffingskortingen zult ontvangen
7) we hadden nu een totaalbedrag vastgesteld waarmee ex mij zou uitkopen. Hierin zitten alle financiele zaken.
Nu het huis eerst verkocht zal moeten worden kan niet meer van dit bedrag worden uitgegaan.
Hoe gaat een rechter dan met de financiele afhandeling van zaken zoals inboedel/auto/motor/spaarrekeningen/vakantietoeslag/bounussen om?
Gemeenschap van goederen: alles delen door 2. De peildatum vd omvang is meestal datum inschrijving echtscheiding, tenzij partijen zelf wat anders afspreken. Op die datum fixeert zeg maar alles.
Peildatum waardering is meestal toescheidingsdatum.
Inboedel is meestal geen fluit waard en moet je zelf uit zien te komen, makkelijkste is zelf de de spullen verdelen. Qua waardes (als het in geld uitgedrukt moet worden) is het meestal marktplaatsprijzen.
Auto/motor wordt meestal getaxeerd door de garage of via anwb.
Spaarrekeningen; delen door 2.
Vakantietoeslag en bonussen horen bij de ali thuis ivm draagkracht.
Ik hoop echt dat iemand mijn vragen kan beantwoorden want mijn advocaat is deze week heel moeilijk te bereiken.
Bedankt alvast!!
Groeten, Tessa |
|
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|