|
Auteur |
Bericht |
Pax et iustitia
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 30 mrt 2006 16:34 Onderwerp: Hoe zit het met fatale termijn? |
|
|
Hey,
Ik heb vandaag een toets gehad, ik moest een adviesbrief schrijven.
Casus in het kort:
4 februari jl koopovereenkomst meneer X met mevrouw Y, meneer verkoopt zijn cabrio voor 12000 aan mevrouw Y. Ze komen overeen 6000 euro direct te betalen, mevrouw Y doet dit ook. De laatste 6000 euro zou op 1 mei moeten worden betaald.
Op 1 maart schrijft meneer X dat hij geld nodig heb en die laatste 6000 euro dus meteen wil hebben. Op 17 maart schrijft hij nog een keer dat ze vóór 24 maart moet betalen, anders zal hij de vordering uithanden geven.
Mevrouw Y reageert op geen van deze brieven.
Ik dacht dus, aangezien zij zijn overeengekomen dat mevrouw Y de 6000 euro pas 1 mei hoefde te betalen, dat die meneer geen ENKELE kans heeft als hij zou procederen.
Pas als de fatale termijn, 1 mei 2006, zou zijn verstreken, zal die vordering opeisbaar zijn en treed mevrouw Y meteen in verzuim. Ook als meneer X stelt dat hij geld nodig heeft, heeft hij zich te houden aan deze fatale termijn, deze is onherroepelijk.
Kan iemand mij uitsluitsel geven? Ben best onzeker na verhalen van verschillende klasgenoten aan te horen.
Ik dank u!
Nee, dit is geen huiswerk michéle  _________________ Pecunia omnia vincit |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 30 mrt 2006 16:52 Onderwerp: |
|
|
De vordering is pas per 1 mei opeisbaar, dus voor die tijd kun je de vordering weliswaar verpanden ofzo, maar ook een ander kan die vordering niet opeisen voor die datum. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 30 mrt 2006 16:56 Onderwerp: |
|
|
Als je eerder betaling zou kunnen afdwingen, zou de fatale termijn dus geen enkele zin meer hebben.
Dit geval geeft mevrouw Y wel een onderhandelingspositie. Ze zou accoord kunnen gaan met eerdere betaling, mits er natuurlijk wel wat van de prijs af gaat ..... _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Pax et iustitia
|
Geplaatst: do 30 mrt 2006 17:36 Onderwerp: |
|
|
Dus gelukkig voor mij, heeft meneer X geen enkele kans om het bij de rechter te winnen, treed mevrouw niet in verzuim etc etc. _________________ Pecunia omnia vincit |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 15:05 Onderwerp: Re: Hoe zit het met fatale termijn? |
|
|
Kevin.B schreef: |
Nee, dit is geen huiswerk michéle  |
Mijn 'strengheid' is toch niet al te berucht mag ik hopen..?
Maar dan nog, al zou het huiswerk zijn, zie ik zelf er geen probleem is nu je de vraag op deze manier ter discussie stelt! _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 16:14 Onderwerp: |
|
|
Dit is juist een prima voorbeeld van hoe het zou moeten! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 16:25 Onderwerp: Re: Hoe zit het met fatale termijn? |
|
|
Michèle schreef: | Kevin.B schreef: |
Nee, dit is geen huiswerk michéle  |
Mijn 'strengheid' is toch niet al te berucht mag ik hopen..? |
Hehehe, kijk eens hoe hij bij voorbaat al siddert en beeft zonder dat je in de buurt was. Ik denk niet dat hij je met huiswerk in zijn handen in een donker steegje zou willen tegenkomen...  _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 16:54 Onderwerp: |
|
|
En als zelfs nieuwe leden al dit posten:
Quote: | zoals michèle zou zeggen/doen(?): |
dan is er wellicht toch iets beruchts aan jou ....
Maar dat geeft helemaal niks.  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
meester
Leeftijd: 77 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 11:21 Onderwerp: |
|
|
LANG LEVE BERUCHTE VROUWEN! _________________ Nil desperandum! |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 12:08 Onderwerp: |
|
|
Haha, dank. Back on topic? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Pax et iustitia
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 14:53 Onderwerp: |
|
|
meester schreef: | LANG LEVE BERUCHTE VROUWEN! |
klinkt stom, maar ik las meteen bevruchte ipv beruchte . _________________ Pecunia omnia vincit |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 15:10 Onderwerp: |
|
|
Die leve(n) ook lang, al was het alleen al door het doorgeven van hun genen  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|