|
Auteur |
Bericht |
Acursius
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 11 mrt 2010 14:44 Onderwerp: Hoe pak je een casus aan? |
|
|
Hoe werkt het recht eigenlijk.
Stel bijvoorbeeld je krijgt een casus. Jah in die casus staan belangrijke dingen, maar dan krijg je een vraag bijvoorbeeld:
Kan meneer X zich met succes op het standpunt stellen dat er tussen hem en Meneer Y een geldige koopovereenkomst tot stand is gekomen?
Bij zo'n vraag ben ik geneigd om direct koopovereenkomst op te zoeken in het BW en te gaan lezen naar relevante artikelen waar ik eigenlijk niet zoveel wijzer van wordt.
Ik weet ook niet precies waar ik naar moet zoeken.
Hoe pak je zulk soort vragen aan.
NB: Dit voorbeeld is van contractenrecht. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: do 11 mrt 2010 14:53 Onderwerp: |
|
|
als het goed is leer je oplossingsgericht te werken. Je krijgt richtlijnen mee om de casus te analyseren en op te lossen.
Je moet proberen relevante informatie uit de tekst te filteren. Dat kun je doen wanneer je op de hoogte bent van de leerstukken die op dat gebied spelen.
Wanneer je meer geoefend bent streep je in je hoofd bij het lezen van een tekst vaak al stappen weg en kom je sneller tot het punt waar het om gaat.
Is dit je eerste casus? _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: do 11 mrt 2010 14:53 Onderwerp: |
|
|
Ik vond het boek Vaardig met recht erg nuttig en uitgebreid over dit onderwerp. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 11 mrt 2010 16:10 Onderwerp: |
|
|
Om te beginnen in een wetboek lijkt me beetje lastig. Zeker omdat wetteksten nou niet bepaald toegankelijk geschreven zijn of "lekker makkelijk" doorverwijzen naar elkaar.
Belangrijk is - zeker in het begin van je juridische carriere - te verdiepen in de elementaire zaken. Je ontkomt er niet aan om daarvoor literatuur te lezen.
Als je eenmaal de literatuur kent, dan kun je gaan andenken hoe je jouw gedachten gaat opschrijven, om zo tot een goed beargumenteerd antwoord te komen.
Zaken waar je in jouw casus in ieder geval een antwoord op moet geven zijn volgens mij: Wat zijn de vereisten voor koop? Wat zijn de vereisten voor een overeenkomst? Je benoemt eerst de vereisten zoals die er zijn, en gaat vervolgens na of er in de casus aan voldaan wordt. Dus eerst geef je het wettelijk kader en dan behandel je de casus pas. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 11 mrt 2010 19:13 Onderwerp: Re: Hoe pak je een casus aan? |
|
|
Acursius schreef: | Kan meneer X zich met succes op het standpunt stellen dat er tussen hem en Meneer Y een geldige koopovereenkomst tot stand is gekomen?
Bij zo'n vraag ben ik geneigd om direct koopovereenkomst op te zoeken in het BW en te gaan lezen naar relevante artikelen waar ik eigenlijk niet zoveel wijzer van wordt.
Ik weet ook niet precies waar ik naar moet zoeken. |
Het ligt bij zo'n vraag het meest voor de hand om te beginnen met de regels over totstandkoming van een overeenkomst. Art. 6:217 BW (aanbod en aanvaarding), en evt. art. 3:33/35 BW (was er een aanbod? was er een aanvaarding?).
Daarnaast moet je kijken of er voor koopovereenkomsten in het algemeen of anders voor het type koopovereenkomst waar het in de casus om gaat nog bijzondere regels gelden ten aanzien van de totstandkoming van de overeenkomst. De koop van een woning moet bijv. schriftelijk. In het algemeen is een koopovereenkomst echter vormvrij.
De truc is denk ik vooral om je gezond (en door studie gevormde) verstand het werk te laten doen. Als je de casus leest zou je onmiddellijk een idee moeten krijgen wat er mogelijk mis zou kunnen zijn met die koopovereenkomst. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
|
|
|
 |
|