Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe oud is de gemiddelde Rechten student(e)?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Negotiator

Negotiator

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 04 apr 2004 16:54    Onderwerp: Hoe oud is de gemiddelde Rechten student(e)? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik studeeer op het moment Bedrijfskundige Informatica en heb hier na nog één jaartje te gaan....
Ik wil na deze studie beginnen met Rechten, omdat de ICT branche me totaal niet ligt...Hier ben ik dus na 3 jaar studeren wel achter gekomen....

Als ik begin met deze studie ben ik 23 en als alles dan goed gaat, ben op mn 27e klaar met mn master. Als ik dan nog eens besluit om voor advocaat te gaan kan ik nog eens 3 jaar als advocaat stagaire werken...wat dus neer komt op een leeftijd van plusminus 30 jaar wanneer ik dus pas de titel als advocaat mag dragen.

Nu vraag ik me af of dat niet veel te oud is.....of zie ik waanbeelden....?

Alle reacties zijn welkom....
_________________
It's always good to Negotiate.........
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Skiwi








Berichten: 39


BerichtGeplaatst: zo 04 apr 2004 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie op de EUR alle leeftijden rondlopen. De meesten zijn wel tussen de 18-22 jaar, maar er zijn mensen die een complete HBO opleiding achter de rug hebben en op hun 22ste aan hun studie beginnen. Er zitten zelfs in mijn jaar, in de dagopleiding, twee mannen van 65 die graag de studie willen volgen! Ik denk dat leeftijd op zich niet uitmaakt, als je uiteindelijk maar een goede jurist wordt, dat telt. Een advocaat die superjong is en totaal niets van recht snapt, heeft een advocatenkantoor immers ook niets aan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: zo 04 apr 2004 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben zelf op mijn 21e met de rechtenstudie begonnen, en ik moet zeggen, ik ondervind een hoop voordeel van die paar jaartjes extra. Het verschil met toen ik 18 was en aan een studie begon (die ik overigens na 1 jaar weer uitbonjourde) is in allerlei kleine maar belangrijke dingen te merken. Qua jaren maakt het natuurlijk niet veel uit, maar qua 'persoonlijke bagage', om het zo maar te zeggen, wel. Dus ik denk dat het voor de studiejaren zelf een groot voordeel is als je wat ouder bent.
Wat betreft de leeftijd als je afstudeert of, in jouw geval, als advocaat aan de slag kan gaan... Ik heb gehoord dat ze wel geinteresseerd zijn in de reden van studievertraging. Maar uiteindelijk spreken die extra jaartjes denk ik ook weer in je voordeel. Liever een wat ervarener en verantwoordelijker persoon dan een broekie. En uiteindelijk gaat het natuurlijk idd altijd om je persoonlijke kwaliteiten als vakman/vrouw.
Dus... zou me er niet te druk om maken. Very Happy
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: zo 04 apr 2004 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En uiteindelijk moet je kiezen voor wat je leuk vind!!!
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Negotiator

Negotiator

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2004 2:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hoe zit het precies met de gemiddelde duur van de studie.....is het makkelijk te doen om het in 4 jaartjes af te ronden of schijnt dat nog al een foute weerspiegeling te zijn van de werkelijkheid?
_________________
It's always good to Negotiate.........
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Skiwi








Berichten: 39


BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2004 8:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik me niet vergis wordt dat in een ander topic ook behandeld (weet even niet uit mn hoofd welke, maar dacht ´Waar studeren??´) Ikzelf zit op de EUR en ik denk dat, als je van aanpoten houdt, je het wel in 4 jaar kunt halen. Er zijn wel heel weinig mensen die vooral het eerste jaar in 1 keer halen, vervolgens is het tweede jaar nog zwaarder dan het eerste jaar en het derde en vierde jaar schijnt mee te vallen.. Ik zit nu zelf in het tweede jaar en vindt het tot nu toe steeds zwaarder worden, dus ben benieuwd naar het derde jaar... Ikzelf heb tot nu toe alles gehaald behalve verbintenissenrecht, maar er zijn vierdejaarsstudenten die nog steeds dat vak moeten halen, dus dat belooft wat.... Maar ik dacht dat het op de Tilburgse Universiteit ook heel zwaar was en het daar niet in 4 jaar is te doen, terwijl het bijvoorbeeld in Leiden weer veel ´makkelijker´ is.. Als je het trouwens bij bijvoorbeeld Tilburg niet in 4 jaar haalt, wordt er natuurlijk wel anders bij een advocatenkantoor naar gekeken dan als je het bij leiden niet in 4 jaar gehaald hebt..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
It's me ... Peetje!

It's me ... Peetje!

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 329


BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2004 9:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben nu aan het afstuderen voor de opleiding MER en in september begin ik met de verkorte opleiding Nederlands recht (2 jaar). Ik ben 23 als ik aan deze opleiding begin en dus 25 als ik klaar ben (als alles goed gaat)!
Ik ben ook van mening dat het niet uitmaakt hoe oud je bent als je aan de slag wilt. Nu kun je nog een richting kiezen die bij je past en waar je later een leuke baan in kunt vinden. Als je in de ICT verder gaat, en dit dat vervolgens niet leuk vindt, is de stap veel groter om nog eens een andere opleiding te volgen.
Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Meester Ruud




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 77


BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2004 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op je 27e aan de slag gaan als advocaat-stagiaire lijkt mij helemaal zo verkeerd nog niet. Op je 22e zul je als advocaat-stagiaire problemen hebben om serieus genomen te worden, zowel door je collega's als door clienten. Op je 27e is dat al wat anders. Ga eens op grote advocatenkantoren kijken en let eens op hoeveel mensen van 22 daar rondlopen. Bijzonder weinig, dat kan ik je verzekeren. Die extra levenservaring is alleen maar een voordeel.

Bovendien treedt een advocaat-stagiaire naar buiten toe als echte advocaat en mag deze ook in de rechtbank optreden. Intern wordt het werk alleen nagekeken door een patroon. Eigenlijk ben je dus al advocaat en moet je de opleiding alleen maar halen om die 'titel' na drie jaar niet kwijt te raken en om je zelfstandig te mogen vestigen.

Vier jaar rechten studeren is naar mijn mening makkelijk te doen, onafhankelijk aan welke universiteit je studeert. Het hangt uiteraard wel van je kwaliteiten af. Zelf vind ik de studie in Tilburg qua moeilijkheidsgraad weinig voorstellen, en Tilburg zou zogenaamd de zwaarste rechtenstudie hebben. Mijn ervaring is dat als je je goed voorbereidt op een tentamen, dat je dat tentamen ook gewoon haalt.
_________________
Revenge is a dish best served cold
- Old Klingon proverb

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2004 10:53    Onderwerp: Quelle age avez vous? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit mij bij de vorige spreker aan.

Wat mijzelf betreft: ik was 28 toen ik in 1995 aan de studie begon. Ik heb in deeltijd gestudeerd; tijdens mijn studie werkte ik bij het ministerie van Justitie, waar ik al was gaan werken na het behalen van mijn atheneum in 1987.

Ik ben in mei 2003 afgestudeerd, ik was toen 36 jaar. Dat ik acht jaar over mijn studie gedaan heb, zegt mij niet zo veel. Het is voor deeltijdstudenten overigens niet eens zo heel lang. Wel ben ik achteraf blij dat in tijd allemaal zo gelopen is. Levenservaring bepaalt voor een heel groot deel je kwaliteit als jurist. Ik heb daar thans als docent heel veel profijt van.
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Juriste






Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 8


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juist voor een studie als rechten is meer bagage een pré. Mijn ervaring als voormalig avondstudent rechten en als UD is dat het beslist geen bezwaar is om op (wat) latere leeftijd rechten te gaan studeren en daar beroepshalve iets mee te kunnen doen. Afhankelijk van wat je wilt gaan doen vinden wergevers het vaak juist prettig dat iemand al andere werkervaring of studie heeft. Van mijn lichting avondstudenten heeft iedereen die dat ook echt wilde tijdens of na de studie een baan gevonden in de richting die hij of zij wilde.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
113b



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2010 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt mij juist dat je met een extraatje de studie afrond. Zowel commerciële inzichten (bedrijfskundig) en bekend met ICT (informatica)... beiden wat juristen veel naast hun studie moeten ontwikkelen.

Weet wel dat je veel concurrentie hebt op de juridische markt en je blijvend naast je studie blijft ontwikkelen bij verenigingen, eigen bedrijf, (niet-verplichte) student-stages, buitenlandervaring, talencursussen, juridisch medewerkerschap...

En als je dan solliciteert moet je zeker niet denken dat de advocatuur achterlijk is met (verouderde) bedrijfsmodellen of informatiesystemen. Het is een heel conservatieve business - ervaar ik zelf iig...

Ik ben pas één keer (direct) gediscrimineerd vanwege mijn leeftijd; de toelatingseis was nu eenmaal zo...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2010 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het ook helemaal geen verkeerde leeftijd. Ben zelf 20 en zit in het eerste jaar aangezien ik vorig jaar een jaar hbo heb gedaan. Er zitten in Nijmegen wel veel mensen die net van het vwo afkomen, maar ook wel aantal die ouder zijn, ook een man en een vrouw die zeker al in de 60 zijn, dat is wel erg leuk om te zien!

Ik zou je dus niet zo heel erg druk maken om je leeftijd, het is juist heel goed dat je twee studies hebt gedaan lijkt me!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2010 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou zomaar kunnen dat Negotiator inmiddels ook zijn rechtenstudie al heeft afgerond...
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds