|
Auteur |
Bericht |
Marinus Hoorntje
Berichten: 24
|
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 12 jun 2014 10:32 Onderwerp: |
|
|
De vraag welke rechter bevoegd is wordt beantwoord door de Brussel I-verordening.
De eerste vraag is waar Vueling Airlines S.A. woonplaats heeft. Artikel 60 van de verordening bepaalt dat een rechtspersoon woonplaats heeft op de plaats van de statutaire zetel, het hoofdbestuur of de hoofdvestiging. In het geval van Vueling is dat Barcelona, Spanje. Voor toepassing van de verordening 'woont' Vueling dus in Spanje. De vestiging in Nederland doet daaraan niets af.
Vervolgens is de vraag welke rechter bevoegd is. Volgens de hoofdregel is de Spaanse rechter bevoegd, omdat de gedaagde daar woont (artikel 2 lid 1) en bovendien hebben partijen een (niet exclusieve) forumkeuze voor die rechter gemaakt (artikel 23). De uitzondering dat consumenten gedaagden ook mogen oproepen voor het gerecht van de woonplaats van de consument gaat niet op, omdat sprake is van een vervoersovereenkomst (artikel 15 lid 3).
De Nederlandse rechter is mogelijk (ook) bevoegd als het een vlucht vanuit of naar Nederland betrof. Volgens artikel 5 lid 1 sub b is namelijk de rechter van de plaats waar de dienst werd of zou moeten worden uitgevoerd bevoegd kennis te nemen van het geschil. Dit artikel is volgens mij het enige aanknopingspunt voor bevoegdheid van de Nederlandse rechter.
De vraag naar toepasselijk recht is niet relevant, omdat de wijziging van het ticket moet worden gekwalificeerd als een annulering die wordt beheerst door de EU-verordening 261/2004 voor de rechten van luchtvaartpassagiers bij annulering, vertraging en instapweigering. Zowel de Spaanse als de Nederlandse rechter moet die verordening toepassen.
Marinus Hoorntje schreef: | http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBZWB:2013:10386&keyword=261%2f2004 |
De kantonrechter heeft kennelijk een bevoegdheidsverweer van Ryanair afgewezen, maar uit deze uitspraak blijkt niet waarom. Het relevante vonnis van 21 juni 2012 heb ik helaas niet kunnen terugvinden. |
|
|
|
 |
mr. B.O. Kito
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
Berichten: 21
|
Geplaatst: do 12 jun 2014 14:18 Onderwerp: |
|
|
Ik deel de visie dat (mede)bevoegd is het gerecht waar de dienst verleend werd/zou worden.
Ik had wellicht veel eerder moeten zoeken op VUELING in Uitspraken.
Nu alsnog, http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOBR:2013:BZ0842
De onderhavige tickets waren (voor de wijziging) Schiphol - Santiago v.v.
Gelezen voornoemd vonnis is dus de kantonrechter in Haarlem bevoegd. Aangezien de zaak naar verwachting compleet schriftelijk zal worden afgedaan maakt het niet uit welke Nederlandse kantonrechter bevoegd is.
Rest nog de vraag: gewone dagvaarding of Geringe vordering in het kader van de EGPV-Vo ?
Heeft iemand de voor en nadelen op een rij? |
|
|
|
 |
mr. B.O. Kito
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
Berichten: 21
|
Geplaatst: ma 16 jun 2014 12:43 Onderwerp: |
|
|
mr. B.O. Kito schreef: | de voor en nadelen op een rij? |
Ik bedoel daarmee:
Kantonrechter=
€100 deurwaarder
€219 griffierecht (of €77 onvermogenden)
- zeer grote kans bovenstaande proceskosten toegewezen te krijgen
€200 salaris gemachtigde (ongeveer, o.b.v. liquidatietarief)
- Europese Executoriale Titel, dus verdere deurwaarderskosten voor gedaagde
Eindbalans: bij toewijzing komt bovenop de 319 proceskosten een extra bedrag van €200 salaris gemachtigde.
Heeft iemand ervaring met de procedure voor grensoverschrijdende geringe vorderingen? Welke kosten komen daar bij kijken? |
|
|
|
 |
Hakkelaar
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 151
|
Geplaatst: ma 21 sep 2015 22:31 Onderwerp: |
|
|
Alhoewel dit draadje meer dan een jaar oud is, scoort ie nog steeds goed in Google en is nog altijd actueel.
Twee vrienden van mij hebben elk een vordering van € 250 tegen Vueling S.A.
De vrienden hebben zelfstandig een e-mail gestuurd naar Vueling (aptreclamacion@vueling.com). Hierop heeft Vueling gereageerd waar men zich dom houdt en doet alsof het om een ver-van-te-voren aangekondigde vertraging gaat en de 'extra' vergoeding waar de vrienden om vragen niet van toepassing is.
Hierop heb ik 13-09 een pdf gestuurd (met volmachten eraan), maar hier is nog niet op gereageerd.
Alhoewel ik nog wel wat geduld kan opbrengen, en ze nog wel even vele malen zal bellen om een ontvangstbevestiging van e-mail te krijgen, ben ik al wat vooruit aan het denken hoe ik dit verder moet aanpakken.
Ik las in dit draadje dat men met de Nederlandse vestiging juridisch weinig tot niks te schaften heeft.
Vraag 1:
Moet ik mijn aangetekende brief nu naar Spanje sturen? Of kan deze in dít stadium nog naar de Nederlandse vestiging?
Vraag 2:
Misschien een stomme vraag, maar in het geval ik toch echt Vueling S.A. moet aanschrijven, moet dat dan in het Spaans? Dit vraag ik omdat Vueling via de e-mail gewoon Nederlands accepteert en in het Nederlands antwoordt. Ik gok dat ze de Nederlandse e-mail gewoon doorsturen naar Nederland, maar toch vraag ik het even. M.i. zouden ze mijn - in het Nederlands geschreven - aangetekende brief ook gewoon kunnen inscannen (hetgeen elk bedrijf van die proporties tegenwoordig doet) en intern kunnen mailen naar iemand die de Nederlandse taal machtig is (waarschijnlijk gewoon naar de Nederlandse vestiging).
Verder heb ik heb een mooie uitspraak gevonden van de Rechtbank Oost-Brabant, sector kanton, van 13 januari 2013.
In die zaak was de oude EEX-Vo nog van toepassing. (Sinds 10 januari 2015 is de herschikte EEX-Vo van toepassing). De rechter oordeelt dat het weliswaar een consumenten zaak betreft, maar art. 15 lid 3 EEX-Vo (oud) luchtvaartzaken uitsluit.
Gelukkig oordeelt de rechter voorts dat ex art. 5 EEX-Vo (oud) mede bevoegd is de rechter waar de dienst moet worden uitgevoerd. Er valt te lezen dat het HvJ EU heeft bepaald dat dat de aankomst en vertrekhaven zijn. In die zaak werd gevlogen naar Amsterdam Schiphol, dus verwees de rechter de zaak naar de rechtbank Noord-Holland, sector kanton, locatie Haarlem.
Mijn twee vrienden vlogen vanaf Schiphol, dus m.i. is in hun zaak diezelfde rechtbank bevoegd.
Vraag 3:
Net zoals mr. B.O. Kito deed, vraag ik mij af welke weg ik het beste kan inslaan indien ze niet middellijk over de brug komen. Gewoon dagvaarden, of de Europese kleine vordering? Op dit moment neig ik naar de laatste.
Vraag 4:
Stel ik krijgt straks een gunstige uitspraak jegens Vueling S.A. maar ze betalen niet, hoe moet ik dan verder? Dan moet ik het vonnis zeker vertalen en laten 'uitvoeren' door een Spaanse deurwaarder? |
|
|
|
 |
miss marple
Leeftijd: 95 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 126
|
Geplaatst: di 22 sep 2015 9:02 Onderwerp: |
|
|
Als uw vrienden zichzelf een heel lang traject wilt besparen en zeker willen zijn van de inning van de vergoeding voor de vertraging dan kunnen zij de zaak overdragen aan EU claim op no cure no pay basis.
Ze moeten dan wel een bijdrage betalen als er een 'cure' is, maar dat weegt m.i. ruim op tegen de weg die ze moeten bewandelen als ze het op eigen houtje proberen.
http://www.euclaim.nl/ |
|
|
|
 |
Hakkelaar
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 151
|
Geplaatst: za 26 sep 2015 17:49 Onderwerp: |
|
|
Miss Marple,
Bedankt voor je antwoord, maar ik wil het toch écht zelf (leren) doen.
Van een andere kennis heb ik vernomen dat zij ooit eens zo'n bedrijfje heeft ingeschakeld en vrij snel na hun eerste brief naar Spanje betaald heeft gekregen.
Kennelijk moet je dus laten zien dat je ze weet te vinden (in Spanje).
Mijn plan is nu een aangetekende brief te sturen naar Spanje (€ 11) in het Engels.
Nu zit ik wel weer te twijfelen of ik daar
- de Nederlandse volmacht aanhang
- een Engelse volmacht aanhang
- niks aanhang
Dit alles op mooi briefpapier met een mooi logo uiteraard. |
|
|
|
 |
|