|
Auteur |
Bericht |
liis
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HHs
|
Geplaatst: di 18 dec 2007 17:03 Onderwerp: Hoe is de opbouw v/e requisitoir |
|
|
Beste mensen,
Graag vraag ik jullie kennis en advies voor de opbouw van een requisitoir. Ik moet dit namelijk voor de eerste keer doen (in het kader van mijn studie). Via internet heb ik er al een aantal doorgelezen, maar toch zou ik van jullie wat extra bagage krijgen
[Het gaat om een strafzaak tegen een verdachte van medeplegen van moord] |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 19 dec 2007 22:07 Onderwerp: |
|
|
Je wilt ons toch niet vertellen dat je opleidingsinstituut je die opdracht heeft gegeven zonder enige ondersteunende informatie over wat de bedoeling is en hoe e.e.a. opgebouwd moet worden?? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
liis
|
Geplaatst: do 20 dec 2007 20:03 Onderwerp: |
|
|
@ tikSimone:
Ja, helaas wel..In de blokbeschrijving staat alleen welke 3 opdrachten er uitgevoerd moeten worden. a) requisitoir, b) pleidooi en c) vonnis van de rechter. Zonder enige uitleg  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 20 dec 2007 20:23 Onderwerp: |
|
|
En naast de blokbeschrijving (vakbeschrijving?) is geen studiemateriaal opgegeven? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 22 dec 2007 1:45 Onderwerp: |
|
|
En er zijn ook geen docenten die dat uitleggen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
liis
|
Geplaatst: zo 23 dec 2007 20:38 Onderwerp: |
|
|
@ bona fides
Ter literatuur wordt het boek Grondtrekken van het Nederlandse strafrecht aangeraden. In dat boek staat echter geen duidelijke opbouw van een requisitoir.
Verder raden ze een reader (strafrecht) aan, maar die is nog steeds niet verkrijgbaar bij de boekhandel ...
@ tikSimone
Docenten raden ons aan het internet te raadplegen....
* Momenteel heb ik deze punten in het requisitoir opgenomen:
- Inleiding
- De feiten
- Bewijsmiddelen
- Bewijsoverweging
- Bewezenverklaring
- De persoon van de verdachte
- Strafmaat
- Eis
zit ik hiermee in de goede richting? |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 23 dec 2007 21:22 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat lijkt mij wel. Je moet zorgen dat de punten genoemd in 348 en 350 Sv. aan de orde komen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
liis
|
Geplaatst: ma 24 dec 2007 12:38 Onderwerp: |
|
|
@ tikSimone:
Bedankt voor de feedback