|
Auteur |
Bericht |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 11 nov 2004 1:00 Onderwerp: Het schrijven van een Noot ( annotatie) |
|
|
Hai,
Ik moet morgen een Noot schrijven tijdens een toets. Nu weet ik alleen niet precies wat de regels daar voor zijn, dus hoe je dat precies moet opstellen ( inleiding, hoofdstuk, conclusie????). Wie weet dit wel precies? |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: do 11 nov 2004 1:08 Onderwerp: |
|
|
Heb nog niet veel ervaringen met noten schrijven, maar bij degenen die ik heb geschreven moest gewoon begonnen worden met een feitelijke inleiding, daarna de rechtsvraag gevolgd door het standpunt van de rechter en dan daarna de eigen mening tegenover de rechtsvraag. Uiteindelijk afsluiten met herhaling van de rechtsvraag en het eigen antwoord.
Maar ik weet niet of dit model overal geldt. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: do 11 nov 2004 9:13 Onderwerp: |
|
|
Wat je daarnaast in noten ook vaak ziet is dat de annotator probeert duidelijk te maken wat de gevolgen van het arrest zijn voor de rechtsontwikkeling. Dat kan een beetje hoog gegrepen zijn maar als het lukt zou het wel een pluspunt moeten opleveren denk ik. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: do 11 nov 2004 10:48 Onderwerp: |
|
|
Oke jongens bedankt! Het zal wel lukken denk ik.  |
|
|
|
 |
Arno
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 11 nov 2004 12:26 Onderwerp: |
|
|
Mooi zo!
Als ik thuis ben (ben nu op de uni) kan ik je evt. nog wel wat tips geven uit een syllabus Strafprocesrecht 2.... het tentamen bestond daar namelijk uit het schrijven van een noot. Ik moet er wel even bij zeggen dat er voor het schrijven van een noot geen verplichte structuur is. Je bent er dus nogal vrij in. Als de casus en rechtsvraag bijvoorbeeld makkelijk en duidelijk zijn hoef je daar verder weinig over te zeggen. Je kan dan meer aandacht besteden aan het 'vernieuwende element' van het arrest o.i.d. |
|
|
|
 |
Ramonkey
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 2280
|
Geplaatst: do 11 nov 2004 17:28 Onderwerp: |
|
|
probeer ook de meningen uit de literatuur erin te betrekken als dat kan. En natuurlijk soortgelijke arresten als die er zijn, misschien zijn de rechters in dit arrest "omgegaan" etc...
suc6! Maar zal wel goed komen gezien je strafrechtkennis  _________________ Be the change you want to see in the world |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: do 11 nov 2004 17:45 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor al jullie tips jongens maar ik heb hem inmiddels al gehad, de toets. Het was een beetje korte-termijn vraag van mij dus! hihi.
Ik denk dat ie wel goed is gegaan, maar allemaal bedankt!  |
|
|
|
 |
Arno
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 11 nov 2004 17:52 Onderwerp: |
|
|
Keej... hieronder een aantal aspecten die vaak in een noot voorkomen, de meeste zijn al genoemd. Je hoeft ze niet altijd allemaal te gebruiken; de rechtsvraag en de casus moeten zich er wel voor lenen.
a. kort de feiten weergeven
b. aangeven welke rechtsvraag in het arrest centraal stond
c. wat de stand van de dogmatiek is (resp. was) m.b.t. deze rechtsvraag
d. welke eerdere arresten (met annotaties) in dit verband van belang zijn
e. in hoeverre het standpunt van de Hoge Raad in dit arrest vernieuwend is dan wel aansluit bij de vroegere jurisprudentie
f. in hoeverre de annotator het eens is met de beslissing van de Hoge Raad, en
g. eventueel welke ontwikkelingen hij op het betreffende rechtsgebied voorziet
Maar zoals je zelf al zei en door Ramonkey ook al is bevestigd, zal het je vast wel lukken! Succes! |
|
|
|
 |
|