bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 20 jul 2010 14:30 Onderwerp: |
|
|
BartL schreef: | (Niet reformatio in peius denk ik overigens want we hebben het hier niet over een actie van de aanvrager zelf. Het betreft het ambtshalve intrekken van besluiten toch?) |
Klopt, maar als ambtshalve ten nadele van de aanvrager kan worden besloten, dan is er geen enkele reden waarom reformatio in peius niet zou zijn toegestaan in het geval de aanvrager wel in bezwaar is gegaan. Dus strikt genomen heb je wel gelijk dat het geen geval van reformatio in peius zou zijn, maar het zou volkomen onlogisch zijn als een bestuursorgaan op deze manier om het verbod op reformatio in peius heen zou kunnen werken.
Overigens is dit volgens mij ook precies de uitzondering op het verbod op reformatio in peius: in een situatie waarin het bestuursorgaan toch al ambtshalve zou kunnen intrekken, kan het verbod op reformatio in peius worden doorbroken. Maar deze uitzondering is dus alleen van toepassing wanneer er een bevoegdheid tot ambtshalve intrekking bestaat, en zo'n bevoegdheid staat dan volgens mij los van de eventuele onherroepelijkheid van het besluit.
Quote: | Kortom, wanneer de wet niks regelt dan heeft het bestuursorgaan sowieso geen intrekkingsgrond of een besluit nu onherroepelijk is of niet. Ik sluit me dus bij je conclusie aan. |
Eens. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|