|
Auteur |
Bericht |
BrigitteV
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 16:38 Onderwerp: Hennepkwekerij aangetroffen in verhuurde woning |
|
|
Via een verhuurmaatschappij verhuur ik sinds een jaar mijn appartement gemeubileerd. Dit is met contract gegaan.
Het contact met de huurder was goed, we controleerden de woning regelmatig. Alles was in goede staat 2 maanden geleden.
Vorige week is er een politie inval geweest en is er een hennepkwekerij aangetroffen. Er is een verdachte, naam wordt niet bekend gemaakt door de politie. wij krijgen geen contact meer met de huurder.
De schade is enorm.
Mijn vraag:
- Kan ik de huurder aansprakelijk stellen? En zo ja, hoe? (is wellicht al het land uit)
- Kan ik de verhuurmaatschappij aansprakelijk stellen?
MVG, Brigitte. |
|
|
|
 |
quilja
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 20:36 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat het contract waar je het over had een contract met de verhuurmaatschappij is.
Wat staat er in het contract m.b.t. aansprakelijkheid?
De huurder kun je sowieso aansprakelijk stellen. Normaal gesproken wordt schade verrekend met de borg, waarvan ik aanneem dat die in dit geval ook betaald is. Als de schade hoger is dan de borg, krijgt de huurder de rekening gepresenteerd.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of u op dit moment bevoegd bent de woning te betreden zonder toestemming van de huurder. Het zou me niets verbazen als u huisvredebreuk pleegt op het moment dat u het huis zonder toestemming betreedt.
Dit is een uitzonderlijke situatie, dus mogelijk gaat dat verhaal hier niet op. Misschien dat een andere forummer hier meer duidelijkheid in kan verschaffen. |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 20:56 Onderwerp: |
|
|
Alleen als in het huurcontract is overeengekomen dat de verhuurder de woning mag betreden, is het binnengaan van die woning in orde.
In hotels is dat zo geregeld. Iemand huurt een kamer en komt overeen dat de verhuurder de kamer (woning) mag betreden om het bed op te maken etc.
Als deze verhuurder dat niet heeft geregeld, pleegt hij eenvoudigweg huisvredebreuk. Het feit dat je eigenaar van die woning bent, doet daar niets aan af. Het is erg zuur, dat is duidelijk.
Al vele malen gebleken dat het verhuren van een woning heel gevaarlijke kanten heeft, met name op dit gebied. Er kan ook een xtc-fabriekje in tot stand worden gebracht.
De enige mogelijkheid lijkt mij, dat je overeenkomt dat je één of tweemaal per week de woning kunt inspecteren. Dan nog loop je overigens risico, want als men je niet binnen laat heb je de huurder nog niet zomaar uit de woning. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 21:13 Onderwerp: |
|
|
Lexus schreef: | Alleen als in het huurcontract is overeengekomen dat de verhuurder de woning mag betreden, is het binnengaan van die woning in orde. |
Ik ben er zeker van dat ook zo'n contractuele bepaling niet voldoende is om zonder voorafgaande toestemming de woning te betreden.
Wel moet de huurder na overleg met de verhuurder toegang tot het verhuurde verschaffen wanneer dit redelijkerwijs noodzakelijk is. Als de huurder dan niet meewerkt, gedraagt hij zich niet als een goed huurder. Dat levert dan uiteindelijk een grond op om de overeenkomst op te zeggen en/of te ontbinden. Rechterlijke tussenkomst is daarbij onontkoombaar (tenzij de huurder zelf vertrekt).
Quote: | In hotels is dat zo geregeld. Iemand huurt een kamer en komt overeen dat de verhuurder de kamer (woning) mag betreden om het bed op te maken etc. |
Hotelkamerhuur is iets anders. De huurder van een hotelkamer heeft geen huisrecht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 21:17 Onderwerp: |
|
|
In dit geval zie ik trouwens geen duidelijk aanwijzing dat de woning onrechtmatig is betreden. Als de huurder inmiddels vertrokken is, dan mag de eigenaar de woning natuurlijk wel betreden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BrigitteV
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 05 sep 2012 10:11 Onderwerp: |
|
|
Dank voor jullie feedback.
Het huurcontract is afgelopen dus ik mag de woning betreden.
Waar het mij omgaat is hoe en bij wie ik de kosten van de schade kan verhalen?
- Verdachte?
- Huurder?
- Verhuurmaatschappij?
- Opstalverzekring?
Dank! |
|
|
|
 |
quilja
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 05 sep 2012 18:10 Onderwerp: |
|
|
De verdachte heeft weinig of niets met de afhandeling van de schade te maken, voor zover het u betreft.
U heeft te maken met de huurder. U kunt de huurder aansprakelijk stellen. Als de huurder van mening is dat de verdachte verantwoordelijk is voor de schade, kan hij op zijn beurt de verdachte proberen aansprakelijk te stellen. Dat is een zaak tussen de huurder en de verdachte.
Eerder vroeg ik:
Quote: | Ik neem aan dat het contract waar je het over had een contract met de verhuurmaatschappij is.
Wat staat er in het contract m.b.t. aansprakelijkheid? |
De verhuurmaatschappij is niet meer dan een tussenpersoon, een bedrijf dat aanbieder en vrager bij elkaar brengt.
Het is aannemelijk dat de verhuurmaatschappij geen enkele aansprakelijkheid aanvaard.
Mogelijk is er een aansprakelijkheidsclausule opgenomen in het contract.
Ik vrees dat u uiteindelijk zelf voor de schade zult opdraaien, tenzij u de huurder weet te vinden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 05 sep 2012 20:23 Onderwerp: |
|
|
De verhuurmaatschappij kan aansprakelijk zijn als zij onzorgvuldig is geweest bij het selecteren van een huurder.
De verdachte kan aansprakelijk zijn als hij de schade heeft veroozaakt.
De huurder kan aansprakelijk zijn als hij zich niet als goed huurder heeft gedragen, waardoor de schade is ontstaan.
Meerdere personen kunnen aansprakelijk zijn. De aansprakelijkheid is dan hoofdelijk, wat wil zeggen dat je zelf kunt kiezen wie je aanspreekt. De aangesproken persoon mag dan zelf uitzoeken of hij verhaal kan halen op de andere personen.
Ik denk niet dat de opstalverzekering hier dekking biedt, maar raadpleeg daarvoor de verzekeringsvoorwaarden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|