OmeJoss
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 mrt 2009 12:02 Onderwerp: Help...ZWITSERSE baas betaalt niet.. |
|
|
Dag allemaal,
ik ben nieuw hier, en ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen.
Het is een heel lang verhaal, maar kort samengevat komt het hier op neer:
5 Januari jl.ben ik in dienst gegaan bij een Zwitsers bedrijf (ze hebben geen vestiging in Nederland), gevestigd in Fribourg. Ik ben daar 7 t/m 9 jan.heengegaan. Het plan was eerst om thuis te kunnen werken. Tijden mijn verblijf aldaar is mij verteld dat dat niet meer kon (!) en dat ik in Fribourg een 2-weekse cursus moest volgen. Bij succes mocht ik bij hun werken, maar dan wel in Fribourg. Ik had tot 14 januari bedenktijd en heb daar uiteindelijk op de 14e ja tegen gezegd.
Ik heb wel gezegd dat ik pas per 1 feb.daar heen kon (omdat ik op vakantie ging en zodoende geen 2 weken achter elkaar daar kon zitten), maar dat was (volgens de 'onderdirecteur') conditioneel geen probleem. Echter, na vele onbeantwoorde mails kreeg ik eind januari een bericht dat ze bezig zijn met een rapport naar de werknemers en dat ze mij zodoende niet konden zeggen of ik daar kon werken. Na wederom vele onbeantwoorde mails heb ik uiteindelijk op 13 februari te horen gekregen dat ik ontslagen was, door de huidige marktomstandigheden.
Al die tijd ben ik niet betaald door het bedrijf.
Zij laten nu helemaal niets meer van hun horen, dus ik denk dat, als ik recht heb op loon, de enige manier om het te krijgen een rechtszaak is?
Mijn vraag is nu: is dit bedrijf wettelijk verplicht mij te betalen van 5 januari t/m 13 februari (ingangsdatum t/m ontslagdatum) + 1 week opzegtermijn (dat staat in het contract) ??
Het Zwitserse recht is hier dus op van toepassing; Zivilgesetzbuches Obligationenrecht.
Ik zie het niet zitten om daar een rechtszaak van te maken, en dat uiteindelijk blijkt dat het in dat kanton weer net iets anders is ofzo, en dat ik ook nog eens duizenden euro's aan de rechtszaak moet uitgeven...
Wat is voor mij nu het beste om te doen ??
Alvast enorm bedankt!! |
|