Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Bayliner
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1
|
Geplaatst: di 20 jan 2009 12:07 Onderwerp: Help! Fikse reparatiekosten door achterstallig onderhoud. |
|
|
Wij hebben dit jaar een boot (bayliner 1851 capri 135pk bouwjaar 1992) gekocht voor € 8.500,-. Nou zijn wij in onze vakantie ( 5 maanden later)stil komen te liggen met de boot wat door achterstallig onderhoud aan het staartstuk kwam. De verkoper (eigenaar van een autodealer) kon geen bonnen of onderhoudsboek overleggen omdat het vaartuig onderhouden was door zijn garagemonteurs.
Kunnen wij de kosten voor reparatie met 2e handsonderdelen a € 1.600,-verhalen op de verkoper.
Volgens de advertentie van de verkoper heeft hij ons een boot verkocht met een vermogen van 135pk, deze informatie is onjuist! Het vaartuig heeft in werkelijkheid een vermogen van 115pk. Dit is een verschil van 15%, kunnen wij daar ook nog iets mee doen?
Na verschillende malen te hebben geschreven met de verkoper en zijn advocaat. Hebben wij via het juridisch loket mediation aangevraagd met de verkoper maar daar wilde hij niet op reageren.
Wat nu te doen? |
|
|
|
 |
memolen
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 79
|
Geplaatst: za 31 jan 2009 19:12 Onderwerp: Fikse reparatiekosten boot |
|
|
In zijn algemeenheid moet de door u gekochte boot voldoen aan de koopovereenkomst. Dus ook voor wat betreft het aantal pk. Ook als de verkoper bepaalde mededelingen heeft gedaan over de boot, die later niet blijken te kloppen met de eigenschappen van de boot dan is dit niet conform de overeenkomst. Als dit niet zo is kan de koopovereenkomst worden ontbonden. Dat is nu voor u wel moeilijk, omdat u de boot vijf maanden heeft gebruikt en gerepareerd heeft.
U zegt dat sprake is van achterstallig onderhoud. Wie heeft dat bepaald?
Mogelijk heeft u een zaak, die u aanhangig kunt maken bij de kantonrechter. Een zaak aanspannen kost geld. U zou een deurwaarder kunnen vragen om een dagvaarding te schrijven. U kunt dat ook zelf doen, maar als de dagvaarding niet aan bepaalde eisen voldoet, loopt u het risico dat de rechtbank de zaak weigert (niet-ontvankelijk verklaart). U bent verplicht gebruik te maken van een deurwaarder voor de betekening van de zaak; dit is het aanbrengen van de zaak bij de kantonrechter. U moet griffierechten betalen van ongeveer € 200,00 (bij een eis van € 1.600,00). De verkoper kan een tegeneis instelling, en daarbij ook claimen dat u zijn advocaatkosten betaalt als u de zaak verliest.
Voordat u de zaak bij de kantonrechter aanbrengt, moet u wel de verkoper in gebreke hebben gesteld. Dat moet schriftelijk, aangetekend met een duidelijke eis. Misschien heeft u dat al gedaan. Ik ken de inhoud niet van de correspondentie, die intussen is gevoerd tussen u en de verkoper.
Vraag is wat u voor de door u betaalde € 8.500,00 redelijkerwijs mocht verwachten. Is dit een flinke prijs voor een boot van 1992? Of een koopje? Op Marktplaats gevonden misschien? Als het een koopje was, dan was het misschien wel te verwachten dat er kosten aan zouden komen. Is er iemand met verstand van zaken, die schriftelijk kan verklaren in welke staat de boot verkeerde? Dit zijn allemaal vragen die de kantonrechter zal gaan beantwoorden. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|