Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Ladybug
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 mei 2014 19:10 Onderwerp: Heb ik mijn eigen kat gestolen? |
|
|
Beetje een rare vraag, het verhaal is iets langer geworden dan ik dacht maar bij de huisregels stond dat kleine details belangrijk kunnen zijn
Sinds maart 2011 heb ik een kat. Deze heeft altijd op mijn naam gestaan, terwijl ik hem samen met mijn ex ben gaan halen. Hij is ook meteen in het huis van mijn ex gaan wonen, terwijl ik daar toen nog niet officieel ingeschreven stond (Wel het merendeel van de tijd daar was)
De vaccinatiebewijzen/paspoort hebben wel altijd op mijn naam, en mijn adres gestaan.
Vorig jaar mei zijn we uit elkaar gegaan, ik ben (tijdelijk) terug bij mijn moeder gaan wonen en kon kiezen, de kat meenemen, of hij ging naar het asiel. Mijn ex wilde hem toentertijd namelijk niet hebben. Het proces van uit elkaar gaan met mijn ex is sowieso met erg veel ruzie en (verbale) agressie van zijn kant verlopen.
Mijn moeder was er niet blij mee dat de kat mee kwam, maar aangezien er verder niet veel opties waren heeft ze zich erbij neergelegd. Na een paar weken kwam mijn ex via de mail aanzetten dat hij de kat tóch wel terug wilde. Ik heb toen gezegd dat de kat bij mij bleef, reden lijken me duidelijk, hij was bereid het diertje naar een asiel te doen.
Aangezien ik niet onbeperkt bij mijn moeder kon wonen, ben ik weer verhuisd. Helaas kon de kat niet mee, en bij mijn moeder met nog 2 andere katten, een hond en zonder mij was het beestje dood ongelukkig.
Doordat mijn ex en ik niet meer op een normale manier met elkaar konden praten, heeft mijn moeder bemiddeld dat hij kon kiezen, of de kat tijdelijk in huis, totdat ik een stabiele thuissituatie voor 'm had, of de kat helemaal niet terug. Hij heeft toen voor het eerste gekozen, zodat ie 'm in ieder geval nog een tijdje kon hebben.
Het leek ideaal, maar hij is uiteindelijk terug gekrabbeld. Volgens hem bleef de kat gewoon bij hem.
Nu (ongeveer een half jaar later) heb ik die stabiele thuissituatie, en ik wilde mijn kat dus erg graag terug.
Ik weet dat hij altijd buiten loopt, heb nog erg getwijfeld of ie daar niet toch beter af was. Tot ik uiteindelijk via via te horen heb gekregen dat de kat alleen maar buiten loopt (Op een grote parkeerplaats) en alleen af en toe binnen is om te slapen. Ook is hij vaak alleen omdat mijn ex een nieuwe vriendin heeft die wat verder weg woont.
Afgelopen weekend ben ik dus naar het huis van mijn ex gegaan, heb de kat een keer geroepen en het beestje kwam meteen dolblij aangelopen (Op openbare stoep, ik ben dus in ieder geval niet op andermans terrein geweest)
Van tevoren heb ik het adres van de chipregistratie ook veranderd naar mijn nieuwe adres, op mijn naam heeft ie dus altijd al gestaan.
Ik heb nadat ik de kat heb meegenomen mijn ex een mail gestuurd dat ik 'm heb opgehaald, zodat hij zich niet onnodig bezorgd hoeft te maken dat ie weggelopen zou zijn.
De reden dat ik niet van tevoren iets heb laten weten, of heb gevraagd of ik de kat terug kon krijgen is de agressie naar mij toe die mijn ex na al die tijd nog steeds toont.
Hierop is de bom dus ontploft, hij heeft gebeld, gemaild, is aan de deur geweest, heel zijn facebook staat vol met scheldpartijen over mij, en hij blijft er bij dat ie hoe dan ook de kat terug gaat krijgen.
Nu is de grote vraag.. Kan hij de kat terug eisen?
In alle opzichten is het beestje op papier van mij, maar ik lees erg gemengde berichten. Enerzijds dat een kat voor de wet hetzelfde wordt gezien als bijv. een auto, waardoor hij natuurlijk van mij is omdat hij op mijn naam staat.
Anderzijds lees ik dat een chipregistratie niet voldoende bewijs is, en degene die ervoor heeft gezorgd (Mijn ex dus de afgelopen maanden) ook de eigenaar is. Dit lijkt me dan weer erg raar, als ik een prijs winnend paard weet te stelen, en er een half jaartje voor zorg, is het toch ook niet mijn eigendom?
Ik ben nu dus erg bang dat hij alsnog aangifte van diefstal kan doen, en ze de kat weg kunnen komen halen. Ik hoop hier wat goed advies te kunnen krijgen, en wat zelfvertrouwen dat mocht de politie echt aan de deur staan, ik er zeker van ben dat ik in mijn recht sta en de kat écht van mij is. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 07 mei 2014 9:54 Onderwerp: Re: Heb ik mijn eigen kat gestolen? |
|
|
Ladybug schreef: | In alle opzichten is het beestje op papier van mij, maar ik lees erg gemengde berichten. Enerzijds dat een kat voor de wet hetzelfde wordt gezien als bijv. een auto, waardoor hij natuurlijk van mij is omdat hij op mijn naam staat. |
Het is een groot en wijdverspreid misverstand dat de registratie van een auto hetzelfde is als het (juridisch) eigendom van een auto. Hetzelfde geldt ook voor een kat. Je lijkt zelf al aan te geven hoe eenvoudig het is om een dergelijke registratie te wijzigen; dat kan dus nooit iets zeggen over het werkelijk eigendom.
Quote: | Anderzijds lees ik dat een chipregistratie niet voldoende bewijs is, en degene die ervoor heeft gezorgd (Mijn ex dus de afgelopen maanden) ook de eigenaar is. Dit lijkt me dan weer erg raar, als ik een prijs winnend paard weet te stelen, en er een half jaartje voor zorg, is het toch ook niet mijn eigendom? |
Een chipregistratie is inderdaad niet voldoende, maar voor een dier zorgen is ook niet voldoende. Een bekende rechtsregel is in Nederland wel dat de bezitter geacht wordt de rechthebbende te zijn. Omdat uw ex voor de kat zorgde, en daarmee houder (juridische term) van de kat was, wordt hij geacht de kat voor zichzelf gehouden te hebben. Bovendien zal hij dat ook als argument opwerpen, dat hij meent dat hij het eigendom van kat heeft, en daarmee is hij automatisch bezitter van de kat.
Dat betekent dat u in deze casus op "1-0" achter staat, zodra u begint. Bezit is (gelukkig) echter niet hetzelfde als eigendom. De door mij genoemde rechtsregel is namelijk een rechtsvermoeden, en een dergelijk vermoeden kan weerlegd worden met bewijzen.
Als u kunt aantonen dat uw moeder de afspraak heeft gemaakt dat uw ex tijdelijk voor de kat zou zorgen dan kunt u vrij eenvoudig het rechtsvermoeden weerleggen en kunt u aantonen dat u rechthebbende bent. Wellicht kunt u uw ex zo ver krijgen om per e-mail te laten bevestigen dat hij zich later heeft bedacht en aanzien van de afspraak met uw moeder. In dat geval is er -mijns inziens- voldoende bewijs wie rechthebbende is.
Omdat u het eigendom heeft van de kat, stond u in uw recht om de kat mee te nemen toen u hem zag lopen. Dat heet met een juridische term revindicatie.
Ik denk niet dat de politie zich zal bemoeien met de kwestie als uw ex naar de politie gaat. De politie zal de zaak hoogstwaarschijnlijk beschouwen als een civielrechtelijke kwestie.
Mocht de politie toch ooit aan uw deur staan, dan moet u uw relatie met uw ex duidelijk maken aan de politie. U moet aangeven dat u het eigendom van de kat heeft en dat u in uw recht stond om de kat mee te nemen. In dat geval zal de politie de zaak (waarschijnlijk) alsnog laten rusten en aan uw ex meedelen dat hij een civielrechtelijke oplossing moet zoeken; via dagvaarding voor een kantonrechter. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|