Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 10:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Handen schudden en persoonlijke integriteit
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 13:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RonnyJ, je weet zelf vast ook wel dat het op een legitieme manier verkeerd interpreteren van een bericht iets heel anders is dan liegen.

Liegen vind ik een zware beschuldiging en hier volstrekt ongepast. En leer eens met kritiek omgaan.

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb mijn woorden genoeg verduidelijkt en ga daar niet meer op in.

Terug naar de inhoud:

C. Prins schreef in een visie op deze site:

Quote:
Over de specifieke rol die omstandigheden (gemeenschap, cultuur, religie) spelen bij de inkleuring van onze identiteit bestaan zoals bekend verschillende theorieën: de liberale opvatting waarin als uitgangspunt geldt dat het individu en daarmee de vorming van diens identiteit geheel vrij is van de omgeving. Het individu is autonoom en vormt zijn unieke individuele identiteit met het materiaal dat zijn eigen geschiedenis hem aanreikt en keuzes die hij daarin maakt. Daartegenover staat de communautaristische zienswijze: identiteit van personen kan alleen worden begrepen in de bredere context en waarden van een specifieke cultuur en/of samenleving. Identiteit is in feite de optelsom van groepsidentiteiten. Immers, individuen ontwikkelen hun identiteit binnen in tijd en ruimte bepaalde gemeenschappen.

http://www.rechtenforum.nl/forum/portal/title/Een+recht+op+identiteit/vision/14523/

Enait ontleent deze identiteit deels aan zijn geloof. In de geciteerde communautaristische zienswijze is 'de identiteit' een optelsom van groepsidentiteiten. Met 1 miljoen moslims in Nederland zou men heel goed kunnen verdedigen, dat wanneer iedereen deze zienswijze er op na zou houden, bepaalde normen en waarden uit de Islam ook tot de Nederlandse identiteit behoren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nautica

Nautica

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelukkig steunt dan ook het overgrote deel van de Moslims de zienswijze van Enait niet.

BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nautica schreef:
Gelukkig steunt dan ook het overgrote deel van de Moslims de zienswijze van Enait niet.

Als ik het dan heb over bijv. het dragen van een hoofddoek, wat door grof geschat 60% van de moslims wordt onderschreven en ook in andere religieen en culturen voorkomt waarvan aanhangers zich in Nederland bevinden, maakt dat dan wèl deel uit van de Nederlandse identiteit?
Dat heeft meer draagvlak.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008 4:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch maar even reageren dan.

Het gaat om oordeel 2006-202 van de CGB. Ik heb dat oordeel destijds gelezen en ook nu weer en nergens kom ik tegen dat klager ook mannen een hand zou weigeren. Ik blijf bij mijn standpunt van destijds, dat ik vast ook wel ergens geventileerd heb, dat enkel en alleen het ontbreken van een vaststaand beleid terzake de gemeehte Rotterdam de das heeft omgedaan.

In de uitspraak van de CGB wordt in ieder geval op verschillende plaatsen, expliciet, herhaald, dat klager vanuit godsdienstige overwegingen vrouwen geen hand geeft. Dat ie mannen eveneens geen hand geeft valt in ieder geval uit de uitspraak van de CGB, waar ik me op baseerde daar ik de casus al kende, niet af te leiden.

Kennelijk heeft ie dat pas bij de rechtbank aangevoerd. Als ik dat gemist heb verontschuldig ik me daarvoor niet omdat ik het in het geval hij dat pas bij de rechtbank heeft aangevoerd een gezocht argument vindt. Niet relevant dus.

Ik vraag me dus af wie er hier liegt.

Daarenboven blijf ik van mening wat ik hier in mijn eerdere post stelde, privé mag ie wat dat betreft handelen zoals ie wil , als overheidsdienaar dient men zich te conformeren. Als dat als consequentie heeft dat men niet als overheidsdienaar werkzaam kan zijn, dan is dat maar zo.

Net zoals ik vind dat ambtenaren van de burgerlijke stand een homo-huwelijk dienen te voltrekken ben ik van mening dat ambtenaren die ambtshalve (veelvuldig) in aanraking komen met personen van het andere geslacht zich niet kunnen beroepen op hun godsdienst om het andere geslacht anders te behandelen.

Dat ik dat doe in mijn privé-leven of dhr. Enait in het zijne is een andere zaak. De overheid dient niet te discrimineren, ook niet vanwege religie.

Het oordeel van de CGB in deze is wat mij betreft ook, afgezien van eventueel procedureel gedoe, onbegrijpelijk. Discriminatie op grond van geslacht is kennelijk toelaatbaar als daar een (algemeen erkende) religieuze reden voor is. Voor wat betreft het EHRM, ik heb namelijk begrepen dat Enait dit voor het EHRM wil brengen, verwijs ik slechts naar de uitspraken rondom het hoofddoekjesverbod in Franrijk. Dat mocht van het EHRM als ik mij goed herinner.

Tot slot; als atheïst (mannelijk en werkgever) zie ik graag ik eens een vrouw solliciteren met hoofddoek, weigerend mij een hand te geven. Ik zal haar per ommegaande mededelen dat ik een samenwerking niet zie zitten. Ik ben reuze benieuwd hoe de CGB daar op reageert.

Nautica

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008 7:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:

Tot slot; als atheïst (mannelijk en werkgever) zie ik graag ik eens een vrouw solliciteren met hoofddoek, weigerend mij een hand te geven. Ik zal haar per ommegaande mededelen dat ik een samenwerking niet zie zitten. Ik ben reuze benieuwd hoe de CGB daar op reageert.

Hier nog eentje. Maar ik doe het ook bij alleen een hoofddoek als ze me wel een hand geeft.
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je neemt dus geen vrouwen aan die een hoofddoek dragen? Dat lijkt me discriminatie, tenzij je voor dat onderscheid een objectieve rechtvaardiging hebt (quod vermoedelijk non). Kom je er tegenover die vrouwen ook openlijk voor uit wat de reden van de weigering is?

Er zijn overigens nu wel genoeg verwijten heen en weer geslingerd over liegen. Die dragen niet bij aan de discussie.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:

Daarenboven blijf ik van mening wat ik hier in mijn eerdere post stelde, privé mag ie wat dat betreft handelen zoals ie wil , als overheidsdienaar dient men zich te conformeren. Als dat als consequentie heeft dat men niet als overheidsdienaar werkzaam kan zijn, dan is dat maar zo.

Eens.

Nautica schreef:
Hier nog eentje. Maar ik doe het ook bij alleen een hoofddoek als ze me wel een hand geeft.

En zonder hoofddoek zonder hand?
RonnyJ

BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Ik vraag me dus af wie er hier liegt.

Daar ga je al! Je baseerd je alleen op 1 uitspraak van 2 jaar geleden. Wees dan volledig in je onderzoek voordat je zo een zin komt posten.
Ik baseer mij op hetgeen in de uitzending van Knevel en vd Brink en in NOVA is gezegd hierover en naar voren is gebracht door onder andere meneer zelf.

http://www.eo.nl/programma/knevelenvandenbrink/2007-2008/page/-/episode.esp?broadcast=9192930

http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=6283

Hij heeft zijn gedrag naar aanleiding van die uitspraak aangepast. En over dat gedrag wordt hier gesproken.
Deze discussie gaat niet over overheidsdienaren die al of niet mogen discrimineren (als daarvan nu al sprake zou zijn), maar over de vraag of de overheid zich dient te bemoeien met de manier van groeten van iemand op de manier zoals Verdonk naar voren bracht in die uitzending (zie tweede post).
Ik denk dat iedereen het wel eens is over het gegeven dat een overheidsdienaar een bepaalde mate van neutraliteit dient uit dragen, niet mag discrimineren etc. etc.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toen Enait solliciteerde werd ie afgewezen omdat ie vrouwen geen hand gaf. Dat ie later besluit om ook mannen geen hand te geven doet daar niet aan af en is voor de beoordeling van die casus dus ook niet relevant.

Het naleven van fatsoensregels, zoals het geven van een hand, zijn wat mij betreft niet of nauwelijks afdwingbaar door middel van wettelijke voorschriften zodat de overheid in haar functie van wetgever daar buiten dient te blijven. Verdonk is wat dat betreft net zo gek als Enait.

In haar functie als werkgever kan de overheid daar uiteraard andere normen stellen, zoals iedere werkgever bepaalde gedragsregels kan voorschrijven binnen zijn/haar bedrijf.

En als het gaat om een antwoord op je stelling denk ik dat ik met mijn post van 30 augustus duidelijk genoeg was.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even ter verduidelijking, de persoon in kwestie weigerde in beginsel vrouwen een hand te geven vanwege zijn geloofsovertuiging. Pas na een aanbeveling van de CGB besloot deze 'heer' ook geen mannen meer de hand te schudden. Het is een oplossing, maar het is een glijdende schaal.

Bepaalde gewoontes uit geloofsovertuiging kan ik best mee leven, totdat ze in conflict komen met je functioneren in de samenleving. Naar mijn mening hoeven we dergelijke gedragsnormen niet vast te leggen, maar duidelijk is dat de gedragsnormen van meneer Enait - die zich overigens geweldig in de slachtofferrol weet te plaatsen - niet passen binnen de Nederlandse samenleving.

Het is geen plicht hier te wonen, het is een keuze. Naar mijn mening dient hij zich of te conformeren naar onze maatstaven, of ervoor te kiezen te verhuizen naar een wat minder tolerante en vrije samenleving, waar dergelijke praktijken wel op prijs worden gesteld.

Het nieuwe dieptepunt in deze zaak, het niet opstaan voor rechters omdat volgens de islam iedereen gelijk is (en meneer schudt vrouwen niet de hand, leuk detail...) is schrijnend. Nog erger is dat de rechtbank Rotterdam dit 'uitzonderingsgeval' accepteert.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leon78 schreef:
Het is geen plicht hier te wonen, het is een keuze. Naar mijn mening dient hij zich of te conformeren naar onze maatstaven, of ervoor te kiezen te verhuizen naar een wat minder tolerante en vrije samenleving, waar dergelijke praktijken wel op prijs worden gesteld.

Een aardige Verdonk-redenering, maar geen juridisch argument. Voor zover ik weet beroept de man zich niet op de gewoontes in andere landen.

Hij woont in Nederland, en naar ik aanneem legaal. Zijn verblijfsrecht staat dus niet ter discussie. Wel geldt de wet voor hem net zo goed als voor een ander. Hij heeft dezelfde plichten, maar ook dezelfde rechten. Hij mag dus proberen te beargumenteren dat hij gelijk heeft, en hoeft daarvoor het land niet uit. Hij mag ook zelf besluiten wie hij wel en wie hij niet een hand geeft, al verliest hij daarmee mogelijk het recht op een bepaalde baan.

Quote:
Het nieuwe dieptepunt in deze zaak, het niet opstaan voor rechters omdat volgens de islam iedereen gelijk is (en meneer schudt vrouwen niet de hand, leuk detail...) is schrijnend. Nog erger is dat de rechtbank Rotterdam dit 'uitzonderingsgeval' accepteert.

Weet iemand wat de rechtbank Rotterdam precies heeft besloten? De wet zwijgt over een plicht om op te staan. Het gaat hier voor zover ik weet 'slechts' om een gebruik. Ik vermoed dat de rechtbank Rotterdam alleen heeft besloten er vooralsnog niet bij de deken over te klagen, maar details zijn welkom.

In ieder geval slaat het beroep dat de man ter rechtvaardiging van zijn niet-opstaan doet op zijn geloof m.i. helemaal nergens op.

BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Leon78 schreef:

Een aardige Verdonk-redenering, maar geen juridisch argument. Voor zover ik weet beroept de man zich niet op de gewoontes in andere landen.

Hij woont in Nederland, en naar ik aanneem legaal. Zijn verblijfsrecht staat dus niet ter discussie. Wel geldt de wet voor hem net zo goed als voor een ander. Hij heeft dezelfde plichten, maar ook dezelfde rechten. Hij mag dus proberen te beargumenteren dat hij gelijk heeft, en hoeft daarvoor het land niet uit. Hij mag ook zelf besluiten wie hij wel en wie hij niet een hand geeft, al verliest hij daarmee mogelijk het recht op een bepaalde baan.

Hij hoeft van mij het land niet uit, maar de maatschapij die hij voor ogen heeft zal - naar ik hoop - hier nimmer te realiseren zijn. Meneer beroept zich constant op wetten en regels ("Waar staat dat dan?" "Dat staat niet in de wet", etc.), maar zelf baseert hij de weigering op het schudden van handen en nu ook het niet opstaan voor rechters - wat op zich geen regels zijn maar wel fatsoensnormen - ook niet op wettelijke regels.

Uiteraard mag hij zelf kiezen wie hij wel en geen hand geeft, maar dan ook accepteren dat hij daarmee de kans op een baan verliest. Het staat mij vrij om bijvoorbeeld in het gezicht van iedereen te boeren die ik tegenkom. De kans dat ik dan een baan vind is ook niet bijzonder groot. Ook dat heb ik dan te accepteren.

Wellicht is het dan voor deze persoon eenvoudiger te kiezen voor een samenleving waar dergelijke gebruiken wel geaccepteerd worden, in plaats van zijn visie - die door een zeer kleine minderheid wordt gedeeld - probeert op te dringen aan de rest, zeker wanneer dat gebeurt via een 'militante' groepering (in zijn visie strijdvaardig, doch geweldsloos...).
Quote:

Quote:

Weet iemand wat de rechtbank Rotterdam precies heeft besloten? De wet zwijgt over een plicht om op te staan. Het gaat hier voor zover ik weet 'slechts' om een gebruik. Ik vermoed dat de rechtbank Rotterdam alleen heeft besloten er vooralsnog niet bij de deken over te klagen, maar details zijn welkom.

In ieder geval slaat het beroep dat de man ter rechtvaardiging van zijn niet-opstaan doet op zijn geloof m.i. helemaal nergens op.

Vooralsnog zijn er geen extra details bekend. Naar wat ik heb vernomen hebben verscheidene rechters hun ongenoegen geuit over deze handelswijze maar is vooralsnog besloten om in dit geval een uitzondering te maken.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leon78 schreef:
Uiteraard mag hij zelf kiezen wie hij wel en geen hand geeft, maar dan ook accepteren dat hij daarmee de kans op een baan verliest.

Hij moet dat accepteren in de zin dat hij daartegen geen buitenwettelijke middelen mag inzetten. Hij mag wel gewoon rechtsmiddelen instellen of zijn mening uiten.

Quote:
Het staat mij vrij om bijvoorbeeld in het gezicht van iedereen te boeren die ik tegenkom.

Dat staat je beslist niet vrij. Het gedrag dat je beschrijft is duidelijk onrechtmatig en zelfs strafbaar. Heel wat anders dan een weigering handen te schudden.

Quote:
Wellicht is het dan voor deze persoon eenvoudiger te kiezen voor een samenleving waar dergelijke gebruiken wel geaccepteerd worden, in plaats van zijn visie - die door een zeer kleine minderheid wordt gedeeld - probeert op te dringen aan de rest, zeker wanneer dat gebeurt via een 'militante' groepering (in zijn visie strijdvaardig, doch geweldsloos...).

Als hij gaat oproepen tot geweld, dan zit hij natuurlijk fout. Blijkbaar doet hij dat niet. Waar hij precies toe heeft opgeroepen weet ik niet.

Een oproep om naar legale (rechts)middelen te grijpen is normaal gesproken volkomen rechtmatig.

BerichtGeplaatst: za 06 sep 2008 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan het op zich best met je eens zijn, maar leg mij eens even uit waar boeren als strafbaar staat omschreven in het wetboek van strafrecht. Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds