Anneke48
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 03 jul 2013 18:43 Onderwerp: HBD meet met twee maten? |
|
|
Tot vorig jaar had ik een klein bedrijfje, maar omdat ik nu een vaste baan heb van 40 uur, heb ik eind 2012 mijn inschrijving bij de KvK opgezegd. Begin dit jaar kreeg ik echter weer een factuur van de HBD (Hoofdbedrijfschap Detailhandel) voor de jaarlijkse bijdrage.
Aangezien deze organisatie bij het opstarten van mijn bedrijf mijn gegevens uit het KvK register had gehaald, ging ik er vanuit dat zij ook mijn bedrijfsbeeindiging zouden verwerken. Ik heb de HBD een email gestuurd, maar er verder niet meer aan gedacht tot ik een aanmaning kreeg. Daarna heb ik gemaild, geprobeerd te bellen tijdens kantooruren (maar toen waren ze gesloten?!) en via hun site tot twee keer toe een wijziging doorgegeven.
Nu heb ik een brief ontvangen dat ze inderdaad toegeven dat ik geen bedrijf meer heb, maar omdat ik buiten de bezwaartermijn bezwaar heb gemaakt, moet ik toch de jaarlijkse bijdrage van 110 euro betalen.
Laatst sprak ik op een verjaardag een ervaringsdeskundige en die meende dat:
- als de manier van aanmelden (via de KvK) identiek is als de manier van afmelden, had de HBD mijn wijziging zonder meer moeten verwerken.
- als het bedrag meer dan 20% wijzigt, geldt de bezwaartermijn van 6 weken niet.
Als dit zo in de Nederlandse wet geregeld is, wil ik er graag naar verwijzen in mijn brief, maar ik heb gegoogled en kan er niets over vinden.
Kan iemand aangeven of bovengenoemde punten inderdaad waar zijn en in welk (wet)boek deze staan of waar ik moet zoeken?
Alvast hartelijk bedankt, Anneke |
|