|
Auteur |
Bericht |
Peeles
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 sep 2007 21:31 Onderwerp: Gokken op eigen wedstrijden |
|
|
Naar aanleiding van de commotie rondom ADO vroeg ik me af. Wat is voor een profvoetballer legaal. Mag hij op eigen wedstrijden gokken zolang het maar legaal is of is het helemaal illegaal om op je eigen wedstrijden in te zetten. |
|
|
|
 |
Marckus
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: ma 17 sep 2007 21:55 Onderwerp: |
|
|
Volkomen illegaal mijns inziens. Het is veelste vatbaar voor manipulering. De speler zelf heeft namelijk een behoorlijke vinger in de pap. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 17 sep 2007 22:55 Onderwerp: |
|
|
Hij zal in ieder geval tegen de al dan niet geschreven regels van de KNVB handelen met een flinke schorsing als gevolg.
Los daarvan is gokken zelf al illegaal en zelfs strafbaar, tenzij de organisator een vergunning heeft. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Roel Guldemond
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 15 okt 2007 22:15 Onderwerp: |
|
|
lijkt me niet legaal |
|
|
|
 |
Xanadu
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 16 okt 2007 0:01 Onderwerp: |
|
|
Zolang een speler niet op zijn eigen wedstrijden gokt en hij meespeelt met de legale Toto is er niets aan de hand.
Problemen kunnen pas ontstaan wanneer de speler wél op zijn eigen wedstrijden gokt en/of meespeelt in een illegale toto. |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 18 okt 2007 0:55 Onderwerp: |
|
|
Tja, gokken op eigen wedstrijden....
Het punt is dat in de praktijk door voetballers op het verlies van hun eigen wedstrijd werd of wordt gegokt. Dit heeft te maken met winstpremie. Als de wedstrijd verloren wordt heeft hij geen winstpremie. Door op het verlies te gokken garandeert hij toch een zeker inkomen voor zichzelf.
Je kunt je afvragen of dat op zichzelf illegaal moet zijn, nu het onwaarschijnlijk is dat dergelijk gokken tot gevolg heeft dat de speler het resultaat bewust negatief manipuleert. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 18 okt 2007 1:31 Onderwerp: |
|
|
Is dat echt het punt? Waarom zou de speler niet op winst van zijn team gokken zodat hij dubbel kan winnen? Verder zul je om de winstpremie te benaderen toch ongeveer de helft van de winstpremie moeten inzetten (en meer als je team wat minder sterk is). Hoe dan ook, gokken zonder vals te spelen garandeert dat je er op de lange termijn op verliest. Nu is dat iets dat 99% van de bevolking niet begrijpt, maar wat voetballers toch wel zullen begrijpen is dat eerlijkheid hier niet helpt om rijk te worden.
Gokken op eigen wedstrijden, en al helemaal op verlies, lijkt mij gewoon erg erg fout en helemaal als je professioneel voetballer bent.
Bovendien gaat het vermoedelijk meestal om illegale gokspelen. Lijkt mij in dat milieu geen grote stap meer om in te gaan op wedstrijdmanipulatie-op-verzoek. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: do 18 okt 2007 15:59 Onderwerp: |
|
|
Nou ja, het punt is het niet (zo bedoelde ik het ook niet); het is een aspect van het gokken op eigen wedstrijden. Er zal wellicht ook door sommigen grootschalig op eigen verlies worden ingezet, waarna zij uiteindelijk hun uiterste best zullen doen dit verlies te bewerkstelligen (zie voorbeelden uit de praktijk!). Dat is hoe dan ook niet goed te praten.
Ik ben het niet met je eens dat je de helft van de winstpremie moet inzetten om het verlies te compenseren; in de praktijk zetten bepaalde voetballers slechts een klein deel van de winstpremie in, zodat zij tenminste nog iets aan de wedstrijd overhouden/overhielden, mocht deze onverhoopt verloren gaan. Het blijft voor de voetballer dan nog altijd het meest lucratief om de wedstrijd te winnen!
Deze praktijk op zichzelf vind ik niet afkeurenswaardig. Probleem is echter onder meer dat moeilijk aan te geven valt waar (bij welke inzet) in dezen de grens ligt. E.e.a. doelmatig controleren is bovendien ook een hachelijke zaak. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 18 okt 2007 16:48 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | in de praktijk zetten bepaalde voetballers slechts een klein deel van de winstpremie in |
Hoe weet je dat? Staat dat ergens? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: do 18 okt 2007 23:11 Onderwerp: |
|
|
Dat heeft afgelopen zomer in de krant gestaan.
Maar een exacte bronvermelding moet ik schuldig blijven... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 18 okt 2007 23:19 Onderwerp: |
|
|
Dan zal het wel zo zijn. Maar het is zoiets als bij roulette je fiches op zwart inzetten en voor het geval dat je verliest ter compensatie ook maar een beetje op rood. Nu leven profvoetballers natuurlijk niet van hun intellectuele capaciteiten... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: do 18 okt 2007 23:43 Onderwerp: |
|
|
Nou, vlak Willy en Rene van de Kerkhof niet uit!
En het is inderdaad hetzelfde roulette-principe.
Maar het is ook maar een principe. En op den duur wijkt men wellicht vanaf dat principe af en zit je toch weer met een andere situatie.
Ofwel: voetballers moeten niet mogen gokken op eigen wedstrijden! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 19 okt 2007 0:19 Onderwerp: |
|
|