|
|
| Auteur |
Bericht |
Just_me
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 20 feb 2010 23:51 Onderwerp: Goederenrecht vraagje! |
|
|
Hallo allemaal!
Ik zit met een klein probleempje..en hoop dat iemand mij hier kan helpen!
Weet iemand hoe het zit als iemand een aantal jaar geleden iets heeft geleend van iemand, dit nog niet heeft teruggegeven en vervolgens overlijdt deze persoon (degene die het goed geleend heeft). Is de erfgenaam dan bezitter van het goed geworden en heeft dit ook met verjaring te maken?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Groetjes |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: zo 21 feb 2010 0:58 Onderwerp: |
|
|
Iemand die leent is slechts houder en geen bezitter. Het enkele verstrijken van de tijd maakt dit niet anders. De overgang onder algemene titel ook niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Just_me
|
Geplaatst: zo 21 feb 2010 2:02 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | | Iemand die leent is slechts houder en geen bezitter. Het enkele verstrijken van de tijd maakt dit niet anders. De overgang onder algemene titel ook niet. |
Dus als ik het goed begrijp wordt de erfgenaam nu ook slechts houder van het boek? Ook al heeft die overledene het boek 21 jaar geleden bv geleend? Kun je mij misschien zeggen waar ik dat in de wet kan terugvinden? |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: zo 21 feb 2010 2:05 Onderwerp: |
|
|
| art. 3:111 BW schreef: | | Wanneer men heeft aangevangen krachtens een rechtsverhouding voor een ander te houden, gaat men daarmede onder dezelfde titel voort, zolang niet blijkt dat hierin verandering is gebracht, hetzij ten gevolge van een handeling van hem voor wie men houdt, hetzij ten gevolge van een tegenspraak van diens recht. |
Het enkele verstrijken van de tijd brengt er geen verandering in; er is meer nodig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Just_me
|
Geplaatst: zo 21 feb 2010 3:42 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | | art. 3:111 BW schreef: | | Wanneer men heeft aangevangen krachtens een rechtsverhouding voor een ander te houden, gaat men daarmede onder dezelfde titel voort, zolang niet blijkt dat hierin verandering is gebracht, hetzij ten gevolge van een handeling van hem voor wie men houdt, hetzij ten gevolge van een tegenspraak van diens recht. |
Het enkele verstrijken van de tijd brengt er geen verandering in; er is meer nodig. |
Oke, bedankt voor de informatie! |
|
|
|
|
 |
|
|