Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 4:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Goederenrecht vraag, ergernisss
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lithiumx



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 14:29    Onderwerp: Goederenrecht vraag, ergernisss Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb mn bachelor rechten al op 1 vak na: goederenrecht (privaat 1 in utrecht)

Ik ben met een casus bezig en ik snap nogsteeds na 3 jaar het verschil niet in het gebruik tussen het Portacabin- arrest en het Depex-arrest, ik haal deze twee constant door elkaar. Als voorbeeld kan ik de volgende casus geven:

A vestigt ten gunste van B en hypotheek op zijn bedrijfsterrein. Op dit terrein staat een mobiele hijskraan, die voor het fabricageproces onmisbaar is. Omvat de hypotheek van B ook deze hijskraan?

Ik had zelf als antwoord het volgende: Of het voor het fabricageproces onmisbaar is doet er niet toe. De vraag is of het roerend of onroerend is? 3:3 (1) duurzaam met de grond verenigd? HR Portacabin, en vervolgens die criteria genoemd. Ik kwam tot de conclusie dat de hijskraan niet tot de grond behoort, en er dus geen hypotheek op zit.

---

Originele juiste antwoord: De hijskraan is volgens 3:4 niet een bestanddeel van het terrein, en valt niet onder de hypotheek. HR Depex, het feit dat het voor het fabricageproces onmisbaar is, doet er niet toe.


---

Ik snap dus niet wanneer we het ene arrest, en wanneer we het andere moeten toepassen, het lijkt allemaal zo erg op elkaar :S

Hopelijk kan iemand me helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, dat is goederenrecht.

Ik denk niet dat het verschil tussen deze twee arresten je onvoldoende in een voldoende veranderd. Heb jij gekeken waar het precies fout ging tijdens je tentamen door naar de nabespreking te gaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit Dépex volgt dat de hijskraan geen bestanddeel is van de grond in de zin van art. 3:4 BW. Onmisbaarheid voor het fabricageproces doet er inderdaad niet toe.

Uit Portacabin volgt dat de hijskraan niet duurzaam met de grond verenigd is in de zin van art. 3:3 BW. De mobiele hijskraan is naar aard en inrichting niet bestemd om duurzaam ter plaatse te blijven. Ook al zou het naar buiten kenbaar zijn dat de hijskraan onmisbaar is voor het fabricageproces, het feit dat het om een mobiele hijskraan gaat duidt erop dat het de bedoeling is om de hijskraan nu en dan te verplaatsen.

In principe zijn dit twee afzonderlijke vragen. Logischerwijze komt de vraag of er sprake is van bestanddeelvorming eerst: gaat het om een zelfstandige zaak of om een bestanddeel van een onroerende zaak? Zodra duidelijk is dat het om een zelfstandige zaak gaat, kijk je naar art. 3:3 BW (of art. 5:20 sub e BW, natrekking door de grond, zelfde criterium).

Wel zijn er schrijvers die menen dat natrekking door de grond bestanddeelvorming impliceert, ook al volgt dit niet uit de bestaande jurisprudentie. Verder heb ik zelf het idee dat Dépex anders zou zijn afgelopen als er ook gekeken was naar art. 3:3 BW / art. 5:20 sub e BW (en daarbij de maatstaf van Portacabin / Grafzerk in aanmerking was genomen): de machines in Dépex lijken mij bestemd te zijn geweest om duurzaam ter plaatse te blijven.

Als de opsteller van je tentamen werkelijk van mening is dat Portacabin irrelevant was, dan heeft deze persoon hetzij het niet goed begrepen, hetzij willens en wetens oogkleppen en oordopjes op- en ingedaan ten einde vervelende vragen van studenten te negeren. Dat komt voor. Blijkbaar had je door de opmerking over het fabricageproces moeten begrijpen dat er niet naar Portacabin maar naar Dépex werd gevraagd.

Hoe dan ook, je had art. 3:4 BW in ieder geval óók moeten noemen, en wellicht valt te verdedigen dat het de docent vrij staat om alleen punten voor dat onderdeel van het antwoord toe te kennen. Misschien moet je het zo zien. Met een half antwoord had je alle punten kunnen verdienen, maar helaas gaf jij de verkeerde helft van het antwoord...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lithiumx



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1e_jaars_fiscaal_recht schreef:
Tja, dat is goederenrecht.

Ik denk niet dat het verschil tussen deze twee arresten je onvoldoende in een voldoende veranderd. Heb jij gekeken waar het precies fout ging tijdens je tentamen door naar de nabespreking te gaan?


Ja, sowieso. Vorig jaar de fout in gegaan door hoog te scoren op een tussentoets en met een ''lukt me wel dit jaar' mentaliteit het tentamen in te gaan en met een 4 naar huis. Dit jaar niet dezelfde fout maken. Ik herriner me nog dat ik bij een soortgelijke vraag op het tentamen vorig jaar beide arresten genoemd had, maar daar ging een dikke streep doorheen.

Dus eerst kijken of er sprake is van natrekking? Als het over machines ed gaat in fabrieken snap ik wel dat je depex moet gebruiken, pas als er over 'vaste fundering' ed gesproken wordt, wordt de grens heel vaag tussen de twee arresten voor mij, en weet ik niet of ik nu over natrekking van de grond(5:20sub e) jo 3:3, of juist over bestanddeelvorming idz van 3:4 (depex) moet kijken
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lithiumx schreef:
Dus eerst kijken of er sprake is van natrekking?

Schreef ik dat?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lithiumx



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bestanddeelvorming bedoelde ik. Kijk daar gaat het al mis
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds