Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 15 jun 2025 14:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gewetenskwestie
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
deprimama

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 25 sep 2007 14:17    Onderwerp: Gewetenskwestie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, ik zou graag wat meningen willen horen aangaande mijn gewetenskwestie wat betreft mijn werk.

Ik ben sinds 5 jaar werkzaam in de gehandicaptenzorg. Vanaf het begin zijn er al, door bezuinigheden, dingen gaande waar ik mij niet in kon vinden.
Maar sinds de laatste paar maanden heb ik het helemaal gehad met de gedachtengang van dit bedrijf. Er wordt ongediplomeerd personeel (schoonmakers) op de groepen gezet. Het gaat hier om begeleid wonen. Deze geeft medicatie (wat ik absoluut niet verantwoord vind) aan de clienten. Er worden uitzendkrachten te pas en te onpas ingezet. Dit gaat lekker met autisme samen (niet dus). En meer van deze dingen.
Ik zit er sterk aan te denken om ontslag te nemen. Iedere dag weer erger ik me aan deze gang van zaken. Het enigste wat me tegenhoud is dat ik nog geen ander werk heb en dus geen recht op WW heb, omdat ik zelf ontslag heb genomen dan.
Kom maar op met jullie meningen en advies. Hopleijk heb ik er wat aan voor ik mijn beslissing neem
Groetjes een deprimama
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 25 sep 2007 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je het een en ander al eens (tijdens een functioneringsgesprek) aangekaart in de organisatie? Het is natuurlijk heel vervelend dat je je werk moet doen op een manier die je onverantwoord vindt. De vraag is soms wel of de juiste mensen in de organisatie ook alles weten wat ze moeten weten. En soms helpt aangeven wat je een probleem vindt alleen al voor je eigen gemoedsrust.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
deprimama

BerichtGeplaatst: di 25 sep 2007 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Duch, ja het is al door meerdere mensen aangekaart. Er wordt helemaal niks mee gedaan. Het enigste is wat er is gedaan, is zelfs het ongediplomeerd personeel een groter contract geven. Terwijl het gediplomeerd personeel, die nu zelfs min-uren draaien, ook wel meer uren wil. Maar dat mag niet want ze zijn te duur.Wat staat verdorie nou voorop, bij dit bedrijf duidelijk het geld en niet de clienten. En ik kan me daar zo kwaad om maken.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 25 sep 2007 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar heb weggaan niet echt aan.

Ik zou zeggen: uit eerst je zorgen over e.e.a. in een brief aan de directie (zo mogelijk samen met andere collega's). Levert dat te weinig op, dan kun je altijd nog naar de Inspectie ofzo stappen, toch? Daar hebben je cliënten ook meer aan. Wellicht kun je ook nog steun vinden bij een Patiëntenorganisatie die de belangen van deze groep mensen behartigt.
mcvg

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: di 25 sep 2007 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk zelf bij een zorginstelling, welliswaar niet in de patientenzorg maar ik herken je problemen. Het is iets wat denk ik in de gehele zorgsector speelt momenteel door kostenreducties en een personeelstekort. Dit heeft eigenlijk meer met politiek te maken dan met het bedrijf waar jij werkt, je kunt je dus wel opvreten en ergeren eraan maar je kunt er weinig aan veranderen.

Ik zou me proberen te richten op de dingen die je wel kunt verbeteren. Goed opzoeken hoe het zit met dat aanreiken van die medicatie, vraag de verantwoordelijke verpleegkundige of huisarts na hoe de regels precies zijn. Als dat niet mag door dat personeel kun je daarmee naar de ondernemingsraad of naar het management en die zullen daar dan mee aan de slag moeten. Wat betreft de uitzendkrachten is het momenteel erg moeilijk om dat te veranderen omdat er waarschijnlijk geen vast personeel te krijgen is. Wel kun je misschien proberen een betere overdracht te bewerkstelligen. Ik denk als je je verhaal over je frustraties over de kwaliteit van de zorg met bijbehorende betrokkenheid neerlegt bij het management dat zij wel gek zijn als ze daar niet mee aan de slag gaan, of jou in ieder geval de ruimte geven om binnen de mogelijkheden die er zijn verbeteringen teweeg te brengen. Wellicht kunnen ze je ook uitleggen waarom bepaalde keuzes gemaakt worden, bezuinigingen zijn ook nooit vrijwillige keuzes van het management natuurlijk.
Mocht het niets worden kun je altijd nog ontslag nemen natuurlijk. Ik zou het niet op stel en sprong doen, maar alvast uitkijken naar een andere baan is iets wat je ook zeker moet doen als je het idee hebt dat je het ergens 'gehad hebt.'
Marco Knol

Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 4:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm, schoonmakers die medicatie geven? Ik werk zelf bij een redelijk groot schoonmaakbedrijf met enige "invloed" binnen de werkgeversorganisatie OSB. Ik denk niet dat die OSB hier blij mee is. Schoonmakers zijn daar absoluut niet voor opgeleid. Via de thuiszorg schoonmaken is tot daar aan toe, maar medicatie geven?

Wat je ook nog zou kunnen doen is de 2e kamercommissie mailen met concrete zaken. Het is wat dat betreft ook voor een groot deel wat mcvg schreef. Je kunt ze vinden op http://www.parlement.com/9291000/biof/02349

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meldingenformulier voor de inspectie voor de gezondheidszorg.

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nog even zitten kijken in de Wet bIG, maar medicatieverstrekking lijkt (i.t.t. medicatie voorschrijven) geen voorbehouden handeling te zijn. Dat is in zekere zin ook wel logisch mischien, juist omdat het een algemeen iets is (komt in de thuissituatie ook wel voor).

Je vergroot het risico op schade door die medicatieverstrekking door een niet-verpleegkundige misschien. Daar staat tegenover dat iemand die gemotiveerd zorgvuldig is soms juist fouten ontdekt. Uit de vroegere zorgervaring (werk als verpleeghulp) herinner ik me het geregeld ontdekken van fouten in de medicatiedozen. Die worden gevuld door een verpleegkundige en gecontroleerd door een andere. Juist omdat ik niet alle medicijnen herkende en altijd telde en dubbeltelde komen dat soort fouten er soms beter uit.

Waarmee ik niet zeg dat ik er een voorstander van ben dat schoonmakers medicatie verstrekken.

Maar goed, dat is maar een element uit een samenhangend geheel.
Ik begrijp je zorg en je ergernis. En dan denk ik:het zou toch jammer zijn als je groep bewoners zo'n betrokken iemand moet gaan missen?
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door aan de bel te trekken, zowel bij het management als bij instanties hogerop, loop je wel het risico de zwarte piet te krijgen.

Niet dat je je daardoor moet laten weerhouden van wat je denkt dat goed is, maar het is wel goed om er op voorbereid te zijn dat niet iedereen blij zal zijn met jouw kritiek. Je directe collega's niet, de schoonmakers annex verzorgers niet, je baas niet en zelfs de inspectie e.d. niet. Mensen houden er nou eenmaal niet van als ze op fouten en misstanden gewezen worden, zeker niet als ze daar zelf iets aan moeten gaan doen.
deprimama

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 8:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik eigenlijk niet wou is gebeurd, ben afgelopen donderdag op het werk ''doorgedraaid''. Heb me toen dus maar ziekgemeld. De leidinggevende neemt over mijn vragen contact op met een collega, niet eens direct met mij. Ik had het toen gehad. Loop sinds donderdag met huilbuien, driftbuien, slapeloosheid rond. Heb straks afspraak met de dokter. En heb nog niks van het werk gehoord. Ze zoeken het maar ven uit zonder mij.

Heb er dus aan lopen denken om het hogerop te gaan zoeken, maar na wat navraag blijken ze elkaar allemaal de hand boven het hoofd te houden. Daar schiet ik dus ook niks mee op. Vind het zo jammer dat het allemaal zo moet!!!!
PcDealer

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft het bedrijf een OR?
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
Jewel1985

Leeftijd: 40
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 11:32    Onderwerp: wat staat er in je overeenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi,

ik weet niet of ik nu onzin kraam maar, is het niet (sinds kort) zo dat als je met wederzijdsgoedvinden je contract beeindigd dat je dan nu wel recht hebt op een ww?

Nu weet ik niet bij welke overeenkomst dat geld vast onbepaalde tijd ofzo, maar het is misschien wel iets om na te gaan.

mss dat je er wat aan hebt m.i. is het wel interessant om toch even na te gaan.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 12:16    Onderwerp: Re: wat staat er in je overeenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jewel1985 schreef:
ik weet niet of ik nu onzin kraam maar, is het niet (sinds kort) zo dat als je met wederzijdsgoedvinden je contract beeindigd dat je dan nu wel recht hebt op een ww?

In dat geval verlies je beslist het recht op WW.

Tegenwoordig hoef je als werknemer je soms niet meer formeel te verzetten tegen ontslag (dit formuleer ik met opzet vaag, omdat ik niet precies weet wat de voorwaarden zijn, en misschien zelfs niemand dat precies weet), maar om recht op WW te houden moet het ontslag in ieder geval via het CWI of de kantonrechter plaatsvinden.

Leeftijd: 47

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 13:35    Onderwerp: Re: wat staat er in je overeenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Jewel1985 schreef:

In dat geval verlies je beslist het recht op WW.

Tegenwoordig hoef je als werknemer je soms niet meer formeel te verzetten tegen ontslag (dit formuleer ik met opzet vaag, omdat ik niet precies weet wat de voorwaarden zijn, en misschien zelfs niemand dat precies weet), maar om recht op WW te houden moet het ontslag in ieder geval via het CWI of de kantonrechter plaatsvinden.

Ik ken een casus: mijzelf. Contract liep van rechtswege af per 01-06-2007. Deze is met wederzijds goedvinden per 01-05-2007 beëindigd. Daar zijn standaardcontracten voor genaamd "vaststellingsovereenkomst" deze staat ook in de wet. Dacht Boek 7. Ww is gewoon toegekend.
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, maar daar zou het contract toch al aflopen, dat speelt w.s. wel mee.
De vaststellingsovk is alleen maar dat je samen overeenkomt iets te regelen en welke vergoeding je dan krijgt. Bij het geldend kunnen maken van het recht op WW speelt de vraag in hoeverre je verwijtbaar werkloos bent en dat is wat anders. Overigens wordt vaak een tweetrapsraket gebruikt: vaststellingsovk en daarna een pro forma behandeling bij de kantonrechter.
In jouw geval zou het contract toch al aflopen en dat ligt dan wat anders.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds