Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 04 jul 2025 15:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gevolmachtigd directeur
Moderators: StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JGrecht

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: di 24 jul 2012 23:39    Onderwerp: Gevolmachtigd directeur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben beginnend student rechten en wordt nu door een vriend gevraagd hem een beetje te helpen, maar kom er niet helemaal uit. Het gaat om het volgende:

- deze vriend is sinds 6 jaar directeur van een kleine bv en staat bij de KvK geregistreerd als bestuurder met als vermelding gevolmachtigd directeur.
- tot november 2011 was daar nog een collega bestuurder ook met de vermelding gevolmachtigd directeur.
- begin december 2012 is mijn vriend ziek geworden en thuis komen te zitten.
- ergens eind maart is hij bij de KvK geschorst als gevolmachtigd directeur vanwege ziekte en is er een andere bestuurder naast hem benoemd ook met vermelding gevolmachtigd directeur.
- inmiddels is mijn vriend weer beter en wil hij zijn werk weer oppakken.
- de aandeelhouders claimen nu echter dat hij zijn functie in 2011 niet goed heeft uitgevoerd en dat hij zich dient te verantwoorden in de AVA.
- verder stellen de aandeelhouders dat bij werkhervatting de schorsing niet opgeheven zal worden en dat ook zaken als gebruik van zijn kantoor en bedrijfsmiddelen niet vanzelfsprekend zijn.

kortom het lijkt er erg op dat men hem niet terug wil. Ik ben door hem gevraagd hem van advies te dienen. Ik wel hem het volgende adviseren, maar weet niet of ik het helemaal goed zie:

- ga gewoon weer aan het werk en eis je bevoegdheden en werkomgeving op de eerste dag op.
- maak op de eerste dag afspraken met je mededirecteur over de verdeling van taken.
- wacht de uitnodiging voor de AvA af.
- tijdens de AvA zullen ze waarschijnlijk stellen dat je alles fout hebt gedaan (waarbij er sowieso nog een bestuurder/ gevolmachtigd directeur was tot november 2011!!), daarna zullen ze je ontslaan als gevolmachtigd directeur.
- omdat je gevolmachtigd directeur bent kan dit alleen gepaard gaan met de "normale" ontslag procedure via UWV / Kantonrecht met de "normale" ontslagvergoeding.

Is dit een goed advies, of mis ik iets?

Wat het mij lastig maakt is dat ik niet weet of de AvA hem wel als directeur kan ontslaan terwijl zijn arbeidsovereenkomst in tact blijft en hij dus niet in die zin ontslagen kan worden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2012 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Volgens mij zit het zo (een stukje theorie):

Op grond van art. 2:244 lid 1 io. 2:242 lid 1 BW is de AVA bevoegd een bestuurder te schorsen of te ontslaan.

Ontslag heeft in beginsel ook het einde van een eventueel tussen de vennootschap en bestuurder bestaande arbeidsovereenkomst tot gevolg. Zie de arresten HR 15 april 2005, JOR 2005, 144 en 145 (Ciris/Bartelink en Unidek).

Een arbeidsovereenkomst tussen BV en bestuurder bestaat alleen als sprake is van beloning en gezagsverhouding.

Voor ontslag en schorsing in vennootschapsrechtelijke zin bestaan geen ontslagverboden, zoals in het arbeidsrecht. Zo kan het voorkomen dat een bestuurder als bestuurder ontslagen wordt, maar de arbeidsovereenkomst in stand blijft. Zoals in het door u genoemde geval. Er is namelijk opgezegd in strijd met het opzegverbod van art. 7:670 lid 1 BW, tijdens ziekte. Dat betekent dat het arbeidsrechtelijke ontslag vernietigbaar is.

Uw vriend moet zich, als hij ontslagen wordt, beroepen op de nietigheid van het ontslag, zich bereid verklaren de arbeid te verrichten en een loonvordering instellen op grond van art. 7:628 BW.

De vennootschappelijke schorsing blijft dus wel in stand en ook een eventueel verleend ontslag. De geldigheid daarvan kan aangevochten worden op grond van art. 2:14 of 2:15 BW. Maar ik zie zo even niet welke grond.

Zie hierover ook P. van Schilfgaarde, 'Van de BV en de NV.' Kluwer, Deventer: 2006, p. 143-147.

Met vriendelijke groet,

Marja
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2012 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het ontslag van bestuurders gelden net wat andere regels als voor de doorsnee werknemer, daar zul je goed onderscheid tussen moeten maken. Als je eens kijkt op rechtspraak.nl zie je met als zoektermen ontslag bestuurder een heel scala aan mogelijkheden langskomen. Is hij bijvoorbeeld op grond van 2:227 lid 4 BW uitgenodigd om gebruik te maken van zijn adviesrecht op de vergadering?

BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2012 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties! Op dit moment is mijn vriend nog niet ontslagen, maar we zijn bang dat dat wel gaat gebeuren als hij weer komt werken. Op dit moment is het wel zo dat hij vanwege zijn ziekte geschorst is. Is er geen verschil tussen gevolmachtigd directeur en statutair directeur in dit geval?
Wij hebben gesteld dat indien hij weer komt werken hij ervan uit gaat dat zijn kantoor weer in de oude staat hersteld zal zijn (is nu een vergaderruimte) en dat zijn decorum als directeur weer hersteld zal zijn (o.a. opheffing van de schorsing).

Of moeten we ook al de schorsing aanvechten?
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2012 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

U zou de schorsing ook al aan kunnen vechten, als, zoals Ronald78 aangaf, uw vriend geen gebruik heeft kunnen maken van zijn raadgevende stem in de AVA op grond van art. 3:227 lid 4 BW (zie ook het arrest HR 10 maart 1995, NJ 1995, 595 Janssen Pers, r.o. 3.4).

Het besluit tot schorsing is dan vernietigbaar op grond van art. 2:15 lid 1 sub a BW.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2012 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

P.S. Ik weet niet wat het verschil is tussen statutair directeur en gevolmachtigd directeur. Zijn niet beiden bestuurders?
JGrecht

BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2012 11:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
P.S. Ik weet niet wat het verschil is tussen statutair directeur en gevolmachtigd directeur. Zijn niet beiden bestuurders?

Daar worstel ik dus ook mee. Ik kan vinden dat een gevolmachtigd directeur als "gewone" medewerker behandeld wordt als het gaat om ontslag en evt ontslagvergunning. Maar bij de KvK staat mijn vriend wel als bestuurder vermeldt, hetgeen voor mij zou kunnen betekenen dat hij dus statutair directeur is.

Als ze nog gewoon "fair" zouden zijn en stellen dat ze van hem af willen (omdat hij ziek is geweest, of welke reden dan ook), dan treffen we een regeling stellen een vaststellingsovereenkomst op en klaar is kees....
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2012 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat ik weet wat een gevolmachtigd directeur is. Dit is een bestuurder die met uitsluiting van de andere bestuurders in de statuten tot vertegenwoordiging bevoegd is verklaard, zie art. 2:240 lid 1 en lid 2 BW.

De directeur groot-aandeelhouder is uitgesloten van toepassing van het BBA. Uw vriend is geen groot aandeelhouder, dus is denk ik het BBA gewoon van toepassing en moet voor het ontslag een vergunning worden aangevraagd, als er sprake is van een arbeidsovereenkomst.

Bij een vaststellingsovereenkomst moet men wel oppassen dat het initiatief niet van de werknemer uitgaat, want dan verliest hij zijn recht op WW-uitkering, omdat hij verwijtbaar werkloos wordt
JGrecht

BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2012 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*** KNIP ***

Laatst aangepast door JGrecht op do 26 jul 2012 23:29, in totaal 1 keer bewerkt
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: do 26 jul 2012 9:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat er geen andere bestuurders zijn aangewezen, vind ik ook vreemd. Dan is dat ´gevolmachtigd´ eigenlijk dubbelop, want op grond van art. 2:240 lid 2 BW zijn de bestuurders afzonderlijk al vertegenwoordigingsbevoegd.

U zegt dat sprake is van beloning, dan is waarschijnlijk sprake van een arbeidsovereenkomst.

Is uw vriend weer gezond verklaard door de arbo-arts?

Van belang is dus dat hij een brief stuurt, waarin hij zich beroept op de nietigheid van de schorsing op grond van art. 2:15 lid 1 sub a io. 2:227 lid 4 BW, zich bereid verklaart de bedongen arbeid te verrichten en loon vordert op grond van art. 7:628 BW.
Een schorsing ligt sowieso vaak in de risicosfeer van de werkgever.
JGrecht

BerichtGeplaatst: do 26 jul 2012 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*** KNIP ****
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: do 26 jul 2012 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het onderscheid statutair directeur en gevolmachtigd directeur maakt volgens mij niets uit voor het vereist zijn van een ontslagvergunning. Hij is in ieder geval bestuurder, want hij is door de AVA geschorst. Ontslag door de AVA betekent dan volgens mij ook ontslag op staande voet wat betreft de arbeidsrechtelijke verhouding. In dit geval zit het opzegverbod wegens ziekte in de weg, art. 7:670 lid 1 BW.

Alleen de directeur-grootaandeelhouder is uitgesloten van toepasselijkheid van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen. Dus voor andere bestuurders is een ontslagvergunning vereist, als een dringende reden voor het ontslag ontbreekt.

Wanneer een ontslagvergunning vereist is, betekent dat niet automatisch een ontslagvergoeding. Een ontslag met vergunning kan kennelijk onredelijk zijn, art. 7:681 BW, op grond daarvan kan hij een vordering instellen bij de kantonrechter. Of het kan in strijd zijn met een opzegverbod, zoals ziekte, art. 7:670 lid 1 BW, dan kan het nietig verklaard worden en heeft hij recht op loondoorbetaling.
Een ontslagvergoeding wordt ook toegekend bij de ontbinding bij de kantonrechter op grond van art. 7:685 BW.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds