|
|
| Auteur |
Bericht |
hilde90
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 18:38 Onderwerp: Getuigen |
|
|
- Kan een partij (daarbij doel ik op de cliënt, niet de advocaat) in een procedure bij de rechtbank een aanvraag voor een getuigenverhoor doen?
- Indien de rechter een getuigenverhoor toestaat, moet de advocaat op de zitting aanwezig zijn als de cliënt al aanwezig is?
Ik vermoed sterk dat de advocaat deze aanvraag moet doen en deze ook aanwezig moet zijn bij het getuigenverhoor (ivm verplichte procesvertegenwoordiging); tot nu toe heb ik echter in de literatuur of jurisprudentie geen informatie hierover kunnen vinden.
Wie kan mij helpen? |
|
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 18:49 Onderwerp: Re: Getuigen |
|
|
| hilde90 schreef: | - Kan een partij (daarbij doel ik op de cliënt, niet de advocaat) in een procedure bij de rechtbank een aanvraag voor een getuigenverhoor doen?
- Indien de rechter een getuigenverhoor toestaat, moet de advocaat op de zitting aanwezig zijn als de cliënt al aanwezig is?
Ik vermoed sterk dat de advocaat deze aanvraag moet doen en deze ook aanwezig moet zijn bij het getuigenverhoor (ivm verplichte procesvertegenwoordiging); tot nu toe heb ik echter in de literatuur of jurisprudentie geen informatie hierover kunnen vinden.
Wie kan mij helpen? |
Ik neem aan dat je vraag, gezien het subforum, uitsluitend ziet op de civiele procedure zoals bedoeld in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.
Als je doelt op een voorlopig getuigenverhoor, dan hangt het af van de vraag of in de eventueel te voeren hoofdzaak de kantonrechter dan wel de sector civiel bevoegd zal zijn. Is de kantonrechter (naar verwachting) de bevoegde rechter, dan zou een partij zelf kunnen verzoeken om een voorlopig getuigenverhoor; is de sector civiel naar verwachting bevoegd, dan is bijstand van een advocaat verplicht. Zie ook art. 187 lid 1 jo 287 lid 3 Rv.
Buiten het voorlopig getuigenverhoor geldt, dat in een procedure bij de kantonrechter een partij zelf uiteraard getuigenbewijs kan aanbieden, en bij de sector civiel gaat dat (wederom) via de advocaat.
Het spreekt voor zich dat in zaken van verplichte procesvertegenwoordiging de advocaat ter zitting aanwezig dient te zijn. |
|
|
|
|
 |
hilde90
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 24 nov 2011 12:59 Onderwerp: |
|
|
Ik doel inderdaad op een civiele procedure bij de rechtbank (niet bij de kantonrechter), dit was ik vergeten te vermelden.
Dank voor je reactie. |
|
|
|
|
 |
|
|