|
Auteur |
Bericht |
Pstroeven
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 18:55 Onderwerp: Gestolen goederen terug gevonden. |
|
|
Mijn auto is 5 weken geleden opengebroken en leeg gestolen, nu werd ik afgelopen vrijdag door de recherche benaderd.
Zij hadden soortgelijke apparatuur in een gestolen auto terug gevonden.
Ik ben naar de apparatuur gaan kijken en aan de hand van garantie certificaten van de apparatuur kon ik verifieren dat het mijn apparatuur was.
Nu weet ik dat je in goedetrouw iets kan kopen.
Maar als de auto ook gestolen is lijkt het mij dat diegene meer op zijn kerfstok heeft.
Hoe groot kan de kans zijn dat ik mijn apparatuur terug krijg, en mocht de officier van justitie bepalen dat de apparatuur in goedetrouw gekocht.
Wat kan ik hier dan nog eventueel op inbrengen?
Ik heb nooit gevraagd of degene mijn apparatuur wou wegnemen uit mijn auto.
Tevens lag er in de auto gereedschap wat van mij is, word dit dan ook meegenomen in het verhaal, de kans dat iemand gereedschap mee zou kopen bij de apparatuur nihil.
Tevens zat de achterplaat van de apparatuur ook nog vast, lijkt mij dat de koper dit verdacht zou vinden met verbogen schroeven eraan?
Gaarne jullie oordeel op dit verhaal.
Met vriendelijke groet P.Stroeven. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 19:29 Onderwerp: |
|
|
Civielrechtelijk zal de "koper" (de dief van de auto waarin je spullen zijn teruggevonden) niet alleen moeten aantonen dat hij de de spullen te goeder trouw heeft gekocht, maar ook dat hij deze in een winkel heeft gekocht. Hij moet daarbij kunnen aangeven om welke winkel het ging. Wanneer hij daartoe niet in staat is, kan hij zich niet beroepen op goede trouw. Zie art 3:86 BW en art 3:87 BW.
Het lijkt me daarom erg waarschijnlijk dat jij juridische gezien nog steeds de eigenaar bent. Ik verwacht niet dat de officier tot een andere conclusie komt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Pstroeven
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 19:34 Onderwerp: |
|
|
Harstikke bedankt voor je antwoord ik kon op het web niet echt relevante info vinden.
Maar als ik het dus goed begrijp kan ik binnen 3 jaar de goederen terug eisen als de koper niet kan aantonen dit in goedertrouw gekocht te hebben.
Mocht het via een (winkel) zijn gekocht dan ben ik het alsnog kwijt.
(even kort door de bocht).
Nog best lastig dat recht. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 19:55 Onderwerp: |
|
|
Klopt.
Vraag is alleen hoe de officier van justitie hier precies mee omgaat. Opeisen doe je normaal gesproken door de bezitter te vragen het aan je terug te geven en bij weigering naar de civiele rechter te stappen. Maar hier gaat het om in beslag genomen goederen. Het lijkt me verstandig om bij de officier te informeren wat zijn plannen zijn en wat de te volgen procedure is.
Of misschien kan een andere lezer hier meer over vertellen. Ik heb op dit moment zelf geen tijd om het precies uit te zoeken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 20:20 Onderwerp: |
|
|
De eerste weg is de snelste: laat de politie aangeven in het PV dat zij geconstateerd hebben dat deze spullen van jou zijn en laat ze als het mogelijk is even telefonisch contact met het parket opnemen. De Officier van Justitie gaat namelijk bij ontvangst van het proces-verbaal beslissen wat er met de in beslag genomen goederen moet gebeuren.
Mocht men dat stadium al gepasseerd zijn (wat ik niet vermoed, omdat j vrijdag contact hebt gehad met de politie), dan moet je via een brief aan de Officier van Justitie een verzoek indienen tot teruggave van het beslag. Het is wel handig als je daarbij het parketnummer van de strafzaak (of in elk geval het proces-verbaal nummer) opgeeft.
Beetje lastig is altijd dat de onder wie e.e.a. in beslag is genomen afstand moet hebben gedaan. De politie kan je vertellen of dat het geval is.
Als het proces-verbaal is ingestuurd naar de OvJ (wat dus og niet het geval zal zijn) kun je altijd even telefonisch contact opnemen met het parket van de Officier van Justitie en vragen naar de beslagmedewerker. Die kan je precies uitleggen wat in jouw zaak de handigste en snelste weg is. Het hangt namelijk een beetje van de stand van de procedure af en of de verdachte afstand heeft gedaan. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 20:28 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Beetje lastig is altijd dat de onder wie e.e.a. in beslag is genomen afstand moet hebben gedaan. De politie kan je vertellen of dat het geval is. |
Wanneer de verdachte geen afstand doet, ben ik bang dat het toch via de rechter zal moeten. De OvJ is duidelijk niet bevoegd te bepalen dat de verdachte niet de eigenaar is van de spullen.
Moet de eigenaar zich in dat geval voegen in het strafproces? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 20:41 Onderwerp: |
|
|
Nee, zo ligt het niet helemaal. De OvJ kan dat wel bepalen en de verdachte die geen afstand wil doen heeft dan recht om zich daar tegen te verzetten. Zie 116 Sv
En later kun je evt. nog een klaagschrift indienen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 22:06 Onderwerp: |
|
|
Ok, het voorwerp kan dus aan de vermoedelijk gerechtigde "in bewaring" worden gegeven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 23:38 Onderwerp: |
|
|
Of al gewoon echt wden teruggegeven. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 18 dec 2006 0:02 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Of al gewoon echt wden teruggegeven. |
Ik denk alleen wanneer de verdachte meewerkt, dwz afstand doet als in lid 2 of zich niet beklaagt als in lid 3. Over het klaagschrift doet de raadkamer uitspraak. Ik neem aan dat dan pas sprake is van het "bekend worden van de rechthebbende" (lid 5), al ben ik op dit punt niet helemaal zeker. Het lijkt me echter stug dat de OvJ op eigen houtje kan bepalen wie de rechthebbende is (tenzij alle partijen het erover eens zijn). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|