|
Auteur |
Bericht |
kevin85
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2008 16:25 Onderwerp: Geslagen in het buitenland,letsel opgelopen,schade verhalen |
|
|
Beste allemaal,
Het volgende is het geval:
Een vriend van mij is in Oostenrijk vorige week in elkaar geslagen door een Nederlander.
De verdachte hiervan in aangehouden in Oostenrijk door de plaatselijke politie en die vriend van mij is met 5 hechtingen afgevoerd naar het ziekenhuis.
Nu vroeg hij zich af..
De naam van de verdachte en alles is bekend, ik weet alleen niet of er al reeds een veroordeling, schikking, sepo etc. is geweest.
Kun je hem in Nederland civiel aansprakelijk stellen voor hetgeen hij daar heeft gepleegd?
Ik weet dus niet of er in Oostenrijk een wet terwee of iets dergelijks bestaat voor de belangen van het slachtoffer..
Bestaat deze mogelijkheid uberhaupt in Nederland voor in het buitenland gepleegde delicten?
Alvast bedankt voor jullie hulp! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2008 16:41 Onderwerp: Re: Geslagen in het buitenland,letsel opgelopen,schade verhalen |
|
|
kevin85 schreef: | Beste allemaal,
Het volgende is het geval:
Een vriend van mij is in Oostenrijk vorige week in elkaar geslagen door een Nederlander.
De verdachte hiervan in aangehouden in Oostenrijk door de plaatselijke politie en die vriend van mij is met 5 hechtingen afgevoerd naar het ziekenhuis.
Nu vroeg hij zich af..
De naam van de verdachte en alles is bekend, ik weet alleen niet of er al reeds een veroordeling, schikking, sepo etc. is geweest.
Kun je hem in Nederland civiel aansprakelijk stellen voor hetgeen hij daar heeft gepleegd?
|
Als er een veroordeling plaatsvindt, is de onrechtmatigheid in beginsel een gegeven. Misschien is het nog handiger als de vervolging verder in Nederland plaatsvindt, omdat de Nederlandse rechter bevoegd is. |
|
|
|
 |
kevin85
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2008 17:17 Onderwerp: |
|
|
Hoe zou je zoiets in gang moeten zetten?
Een verzoek ij de OvJ neerleggen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2008 17:30 Onderwerp: |
|
|
[snip]
Oeps, ik zie nu dat de dader zelf ook Nederlander is. Hmm, dan ben ik wel benieuwd of de OvJ tot vervolging in NL over zou willen gaan.
Een civiele vordering kan in ieder geval in Nederland worden ingesteld. (Maar welk recht geldt dan? Oostenrijks lijkt mij?) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
kevin85
|
Geplaatst: ma 10 mrt 2008 2:41 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij ook Oostenrijks recht.
Alleen in hoeverre maakt dit uit?
In het Oostenrijkse recht is dit net zo strafbaar als hier (althans, dat lijkt mij).
Deze vordering kan dus zonder meer worden gedaan bij de rechtbank? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 10 mrt 2008 3:08 Onderwerp: |
|
|
kevin85 schreef: | Het lijkt mij ook Oostenrijks recht.
Alleen in hoeverre maakt dit uit?
In het Oostenrijkse recht is dit net zo strafbaar als hier (althans, dat lijkt mij). |
Jawel, maar ik zat vooral te denken aan een civiele procedure. De Nederlandse rechter die Oostenrijks unrechtmäßiges Tatrecht toepast, zeg maar.
Als het in Amerika zou zijn gebeurd, zou je de Nederlandse rechter zelfs om punitive damages kunnen vragen. Voor zover ik het begrijp dan, maar misschien zie ik het verkeerd.
In ieder geval zou in een Nederlandse strafprocedure volgens mij wél Nederlands strafrecht worden toegepast. Dat kan omdat voldaan is aan dubbele strafbaarheid. Interessante vraag hoe het dan zit met voeging.
Quote: | Deze vordering kan dus zonder meer worden gedaan bij de rechtbank? |
Een civiele vordering bij de rechtbank van de woonplaats van de gedaagde/dader. Hoe je het Nederlandse OM zo ver krijgt om te vervolgen weet ik niet, maar je zou kunnen beginnen met het indienen van een aanklacht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: ma 10 mrt 2008 12:00 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is in een civiele zaak behalve dat de nederlandse rechter bevoegd is het nederlandse recht ook gewoon van toepassing. (Art. 3 lid 3 Wet Conflictenrecht onrechtmatige daad.) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 10 mrt 2008 14:49 Onderwerp: |
|
|
Mcvg heeft gelijk:
Art. 3 lid 3 schreef: | Indien dader en benadeelde in dezelfde Staat hun gewone verblijfplaats onderscheidenlijk plaats van vestiging hebben, is in afwijking van het eerste en tweede lid het recht van die Staat van toepassing. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|