Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
sandra1978
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 44
|
Geplaatst: vr 01 mrt 2013 17:56 Onderwerp: Geschil met loodgieter |
|
|
In februari 2011 hebben we onze badkamer laten verbouwen, aannemer had zelf geen loodgieter in dienst maar kende er een die het werk wel uit wilde voeren. Met betrekking tot de aannemer zijn er geen klachten. Met betrekking tot de loodgieter wel. Deze meneer heeft een kladbriefje gegeven met de bedragen wat de verbouwing zou kosten. Hij is aan de slag gegaan maar we hebben nooit een offerte getekend. Uiteindelijk heeft hij een deel van de werkzaamheden uitgevoerd en voor het overige werd tot 3x toe een afspraak gepland welke hij tot 3 keer toe niet is nagekomen, noch heeft afgebeld. Dit speelde medio maart 2011. Nadat meneer de 3de keer zijn afspraken niet nakwam heeft hij nimmer meer contact opgenomen en ons vertrouwen was weg dus we hebben een andere loodgieter ingeschakeld. In februari 2012 kregen we de rekening, deze klopte niet er was met het verkeerde BTW tarief gerekend. Hierover hebben we op 5 maart 2012 een brief geschreven en gezegd dat we het niet eens waren met deze rekening en dat we ook de vrije uren welke wij hebben opgenomen om thuis te zijn zodat meneer zijn werk kon doen gecompenseerd wilde zien. Hierop kwam geen reactie, tot eind december 2012. We kregen inderdaad een gecorrigeerde rekening met daarbij de juiste BTW tarieven. echter nergens werden de, voor niks, opgenomen uren gecompenseerd. Wel werd verwezen naar een mondelinge overeenkomst, dat hij deze ook met ons had en niet nakwam wordt nergens benoemd. Wij hebben contact opgenomen met de rechtsbijstand en het voorstel gedaan om de materiaalkosten te betalen en dat de rest voor eigen rekening loodgieter kwam. (dit weggezet tegen mijn uurloon betekend dat we niet de gehele 3 vrije dagen zouden verrekenen) Hoewel de rechtsbijstand aangaf dat ze de klacht begrepen en het geen nette handelswijze is van de loodgieter, konden zij niets voor ons betekenen. Toen wij de factuur nakeken bleek er te worden verwezen naar de NVI voorwaarden. Deze hebben we opgezocht en hierin staat dat de offerte in 2 voud moet worden ingediend inc. de NVI voorwaarden. Deze hebben we nooit ontvangen, dan hadden we nl. geweten dat we schriftelijk hem in gebreke hadden moeten stellen voor het niet nakomen van de afspraken. Daarnaast staat dat de eindafrekening binnen een redelijke termijn verstuurd moet worden. Een termijn van een jaar lijkt mij niet redelijk! En bovendien duurde het bijna 2 jaar voor we de juiste rekening ontvingen, namelijk januari 2013 hebben we deze pas ontvangen. Is er nog iets dat we kunnen doen? Overigens hebben we de gecorrigeerde rekening nog niet betaald en hebben we hierop nog nooit een aanmaning ontvangen. (Volgens de NVI voorwaarden moet dit ook) Nu zouden we daar een klacht kunnen indienen, maar daar blijk je voor te moeten betalen. We zijn bereid de materiaalkosten te betalen, deze kosten zijn immers door de loodgieter ook gemaakt. Zijn uurloon willen we echter '' wegruilen'' tegen dat van mijn man. Dat de tijd van de loodgieter geld kost is waar, maar dat kost onze tijd ook. Niet erg als afspraken worden nagekomen, wel erg als die niet het geval is en dit later ook nog eens ontkent wordt. Zelfs na belllen en nogmaals toegezegd te hebben dat de loodgieter die dag zou komen is hij niet geweest, noch heeft hij afgebeld. Iemand die nog wat raad weet? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1100
|
Geplaatst: za 02 mrt 2013 17:06 Onderwerp: |
|
|
Ik zie er geen gat in. Zoals u zelf al aangeeft, had u de aannemer eerst in gebreke moeten stellen, voordat u zelf een andere loodgieter contracteerde (art. 6:81 en 82 BW). Pas als de in de ingebrekestelling genoemde termijn is verstreken, is de aannemer in verzuim en wordt hij schadevergoeding schuldig (art. 6:74 BW). Nu, zonder ingebrekestelling is hij geen schadevergoeding verschuldigd.
Dit is iets, dat wettelijk geregeld is. Dat u de voorwaarden niet had, maakt hiervoor dus niets uit. |
|
|
|
 |
sandra1978
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 44
|
Geplaatst: ma 04 mrt 2013 16:13 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reactie, helder verhaal. Maar wat is dan nog het nut van aansluiten bij zo''n vereniging als de voorwaarden die het NVI stelt niet hoeven te worden nagekomen? (staat even los van de vorige vraag hoor, maar ik neem dan altijd aan dat je als consument enige bescherming geniet als een loodgieter zich niet aan de voorwaarden houdt en dat blijkt dan dus niet zo te zijn?) |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1100
|
Geplaatst: ma 04 mrt 2013 16:26 Onderwerp: |
|
|
De voorwaarden die de NVI stelt, moeten wel worden nagekomen. Ook geeft de wet de consument in dit geval bescherming. Probleem is echter, dat u de aannemer niet in gebreke hebt gesteld, alvorens een andere loodgieter in te schakelen. Nu kunt u geen kosten verhalen.
Overigens moet u ook eerst in gebreke worden gesteld, voordat de aannemer schadevergoeding op u kan verhalen. Het is verstandig om te betalen, voordat het zover is (anders moet u nog vertragingsschadevergoeding betalen ook, eventueel incassokosten). |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|