Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geschil met hogeschool: schadevergoeding?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mrgreenery

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 15:01    Onderwerp: Geschil met hogeschool: schadevergoeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een 3e jaar deeltijd student bedrijfskunde. Bij de start van mijn opleiding is mij door een studieadviseur van de hogeschool een vrijstelling toegezegd op grond van eerder genoten opleidingen. Deze vrijstelling is echter nooit verwerkt. Mijn verzoek om deze vrijstelling 2 jaar later alsnog toe te kennen is afgewezen, daar de onderwijsreglementen in de tussentijd zijn gewijzigd. Hierop heb ik beroep aangetekend tegen dit besluit. Ook dit beroep heb ik op redelijke gronden verloren. Jammer, maar helaas.

Nu maakt het college van beroep in de uitspraak van het beroep de volgende opmerking: "het college acht zich niet bevoegd te antwoorden op de vraag of student schade heeft geleden en of deze schade dient te worden vergoed".

Ik heb deze vraag echter niet gesteld. Natuurlijk ben ik van mening dat ik schade heb opgelopen, ik moet namelijk een half jaar langer door studeren. Een half jaar langer collegegeld betalen, een langstudeerdersboete betalen en 4 uur per week aan werktijd inleveren om de opleiding te kunnen volgen. De hogeschool heeft geen idee hoe en waar ik deze schade kan verhalen. Kan iemand me adviseren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 16:45    Onderwerp: Re: Geschil met hogeschool: schadevergoeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mrgreenery schreef:
Ik ben een 3e jaar deeltijd student bedrijfskunde. Bij de start van mijn opleiding is mij door een studieadviseur van de hogeschool een vrijstelling toegezegd op grond van eerder genoten opleidingen. Deze vrijstelling is echter nooit verwerkt. Mijn verzoek om deze vrijstelling 2 jaar later alsnog toe te kennen is afgewezen, daar de onderwijsreglementen in de tussentijd zijn gewijzigd. Hierop heb ik beroep aangetekend tegen dit besluit. Ook dit beroep heb ik op redelijke gronden verloren. Jammer, maar helaas.

Nu maakt het college van beroep in de uitspraak van het beroep de volgende opmerking: "het college acht zich niet bevoegd te antwoorden op de vraag of student schade heeft geleden en of deze schade dient te worden vergoed".

Ik heb deze vraag echter niet gesteld. Natuurlijk ben ik van mening dat ik schade heb opgelopen, ik moet namelijk een half jaar langer door studeren. Een half jaar langer collegegeld betalen, een langstudeerdersboete betalen en 4 uur per week aan werktijd inleveren om de opleiding te kunnen volgen. De hogeschool heeft geen idee hoe en waar ik deze schade kan verhalen. Kan iemand me adviseren?

Er van uitgaande dat je wel kunt bewijzen dat die toezegging is gedaan, en de schade het gevolg is van de toezegging, kun je degene aanspreken die de toezegging heeft gedaan, en ingeval hij dat uit hoofde van zijn functie heeft gedaan, diens werkgever.

In de praktijk betekent dit volgens mij gewoon dat je de hogeschool zult aanspreken.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat je de schade niet hebt opgelopen door de toezegging, maar door het niet tijdig aanvragen van de vrijstelling?

Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2012 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het lijkt me dat je de schade niet hebt opgelopen door de toezegging, maar door het niet tijdig aanvragen van de vrijstelling?

Voor zover niet ter discussie staat dat die toezegging is gedaan (als TS dit kan bewijzen), dan zal het aan de hogeschool zijn om te bewijzen dat die toezegging een beperkte geldigheidsduur had. Je mag erop vertrouwen dat een studieadviseur je volledig en correct inlicht m.i.

Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2012 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verder, gelet op het feit dat het een uitspraak van een college betreft, dat zich kennelijk ook onbevoegd verklaart wat betreft civielrechtelijke schade, lijkt dit in het bestuursrechtelijke circuit te worden afgewikkeld, klopt dat?

Als dat zo is, dan kan TS m.i. eenvoudigweg een beroep doen op het vertrouwensbeginsel en dient hij wat betreft z'n vermeende schade een zelfstandig schadebesluit te vragen en vervolgens naar de civiele rechter te gaan i.p.v. de bestuursrechtelijke weg te bewandelen.

BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2012 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
bona fides schreef:

Voor zover niet ter discussie staat dat die toezegging is gedaan (als TS dit kan bewijzen), dan zal het aan de hogeschool zijn om te bewijzen dat die toezegging een beperkte geldigheidsduur had. Je mag erop vertrouwen dat een studieadviseur je volledig en correct inlicht m.i.

Als er wordt gezegd dat je vrijstelling kunt krijgen, betekent dat niet dat je die vrijstelling al hebt. Die heb je nog niet. Daar moet je wat voor doen. TS heeft het ook voor "toezegging", niet over "toekenning".

Of er is toegezegd dát je op aanvraag die vrijstelling zult krijgen doet er hier in feite niet toe. De vrijstelling is niet eens aangevraagd. Althans niet tijdig.

BerichtGeplaatst: za 30 jun 2012 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Verder, gelet op het feit dat het een uitspraak van een college betreft, dat zich kennelijk ook onbevoegd verklaart wat betreft civielrechtelijke schade, lijkt dit in het bestuursrechtelijke circuit te worden afgewikkeld, klopt dat?

Als dat zo is, dan kan TS m.i. eenvoudigweg een beroep doen op het vertrouwensbeginsel en dient hij wat betreft z'n vermeende schade een zelfstandig schadebesluit te vragen

Nee dat kan niet....

Zoek maar op: voor een zelfstandig schadebesluit wegens onrechtmatige daad is een vernietigd besluit nodig. Een vernietigd besluit is er niet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds