Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 21:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geschil met autoverkoper
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2016 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die 15 procent annuleringskosten zijn berekend op kosten die zijn gemaakt, plus winstderving.
De verkoper heeft kosten gemaakt, hij heeft de inruilauto bekeken, offerte opgemaakt, etc.
Hij kan ook winstderving aantonen, omdat er een andere koper was die nu niet gekocht heeft.
Hij heeft recht op 15 procent, hij vraagt maar 350 euro.
Als het voor de rechter komt, zou het bedrag voor u nog wel eens hoger uit kunnen vallen dan die 350 euro.

Of het eerlijk is, of het nette manier van zakendoen is, of het servicegericht is.. ik zou het ook niet leuk vinden. Probleem is nogmaals dat hij in zijn recht staat. Er is ook genoeg over te vinden in de jurisprudentie.

De overeenkomst is duidelijk.
Er werd een aanbod gedaan, dat heeft u geaccepteerd.
In de overeenkomst moet staan wat geleverd wordt, tegen welke prijs, en onder welke voorwaarden.
Alles staat erin.
Dat de inruilauto niet gespecificeerd is, kan ook niet tegen geworpen worden want als u een goedkopere auto inruilt dan u van plan was, is dat een voordeel voor u, en geen nadeel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2016 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met de vorige posters eens dat er een koopovereenkomst tot stand gekomen is tussen OP en de autoverkoper, maar waarom nemen we eigenlijk aan dat de BOVAG-voorwaarden op deze koop van toepassing zijn? Ik zie in de e-mail nergens dat deze van toepassing zijn verklaard, en van terhandstelling blijkt ook niet. Als die voorwaarden er niet zijn, is de 15% "boete" bij niet-afname ook niet van toepassing.

En als die 15%-clausule niet geldt, dan heeft OP mogelijk nog wel een poot om op te staan, want:

1. De auto is (zo begrijp ik) inmiddels verkocht aan een ander. Verkoper zal dus geen nakoming meer willen vorderen, want hij kan zelf niet meer nakomen.

2. Is OP wel in verzuim (Ingebrekestelling c.q. fatale termijn afgesproken)? Zo niet, heeft verkoper hoe dan ook geen recht op schadevergoeding.

3. Welke schade heeft autoverkoper eigenlijk geleden? Daar kun je het nodige over zeggen, maar als de auto uiteindelijk niet voor minder weggegaan is dan waar hij in eerste instantie voor was verkocht, dan vraag ik me af waar de schade nog meer uit bestaat. (Kosten voor offerte, voor bekijken inruilauto etc zijn dat in elk geval niet, want die kosten waren ook gemaakt als OP de ovk wel was nagekomen)
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 60
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2016 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rienzilla schreef:
Ik ben het met de vorige posters eens dat er een koopovereenkomst tot stand gekomen is tussen OP en de autoverkoper, maar waarom nemen we eigenlijk aan dat de BOVAG-voorwaarden op deze koop van toepassing zijn?

Dat nemen 'we' helemaal niet aan. Zie mijn eerste reactie.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Rienzilla

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2016 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Rienzilla schreef:
Ik ben het met de vorige posters eens dat er een koopovereenkomst tot stand gekomen is tussen OP en de autoverkoper, maar waarom nemen we eigenlijk aan dat de BOVAG-voorwaarden op deze koop van toepassing zijn?

In elk geval is de door u hieraan verbonden consequentie - annulering niet mogelijk - niet (langer) juist/volledig, nu de auto inmiddels verkocht is aan een ander; nakoming vorderen is voor verkoper misschien theoretisch nog wel mogelijk, maar bepaald niet meer handig.

Afhankelijk van het dossier kan verkoper er best nog een kluif aan hebben om schadevergoeding te vorderen. Of het het waard is om die discussie voor EUR 350 aan te gaan, daar kun je je vraagtekens bij zetten, maar dat geldt voor beide partijen.

Rien
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 60
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2016 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rienzilla schreef:
UwJurist.nl schreef:
Rienzilla schreef:

In elk geval is de door u hieraan verbonden consequentie - annulering niet mogelijk - niet (langer) juist/volledig, nu de auto inmiddels verkocht is aan een ander; nakoming vorderen is voor verkoper misschien theoretisch nog wel mogelijk, maar bepaald niet meer handig.

Afhankelijk van het dossier kan verkoper er best nog een kluif aan hebben om schadevergoeding te vorderen. Of het het waard is om die discussie voor EUR 350 aan te gaan, daar kun je je vraagtekens bij zetten, maar dat geldt voor beide partijen.

Rien

Dat weet je helemaal niet, het zou kunnen dat koper wel degelijk in gebreke is gesteld etc. Het geschil dateert immers al vanaf mei jl. ... en het is nu juli.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Rienzilla

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2016 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Rienzilla schreef:

...

Dat weet je helemaal niet, het zou kunnen dat koper wel degelijk in gebreke is gesteld etc. Het geschil dateert immers al vanaf mei jl. ... en het is nu juli.

Dat zou inderdaad zomaar kunnen, daarom had ik het in mijn bericht als een vraag geformuleerd, en in het tweede bericht ten overvloede nog een "afhankelijk van het dossier" toegevoegd.

OP: Heeft u van de verkoper een schriftelijke (of e-mail) aanmaning ontvangen waarin u een redelijke termijn kreeg om alsnog de auto af te nemen?
Bronza

Leeftijd: 32
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2016 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is TS niet van rechtswege in verzuim gezien de mededeling dat hij van de koop afziet?
PietPiraat

Leeftijd: 41

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2016 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bovag voorwaarden " waren " van toepassing.
Echter heb ik hier niks van ontvangen, het is mij ook niet verteld, en de link op hun website werkte niet.
Daarom hebben ze zelf ook gezegd dat deze voorwaarden van 15 % procent van tafel zijn.
Verkoper wilde wel een vergoeding van 900 euro, daarvan heb ik gezegd dat ik ook deze niet wenst te betalen.
Daarna wilde verkoper een vergoeding van 350 euro.
350 euro is een net bedrag.
Evengoed is het een rare gang van zaken om van 15% naar 900 euro te gaan en daarna weer naar 350 euro.
Als de garage vind dat ze ergens recht op hebben dan ga je dat niet tot 2 x toe naar beneden bijstellen.

Volgens mij staat het ook zo beschreven dat een overeenkomst op een duidelijke, begrijpelijke en ondubbelzinnige wijze moet zijn beschreven.

Even voor de goede orde, ik begrijp de verkoper.
Maar dit is geld klopperij, of die man nou in zijn recht staat of niet.
Zijn standpunt is duidelijk maar als deze man het op de spits wil drijven dan ga ik er wel tegen in, want ook zijn " overeenkomst " is gewoon niet duidelijk.

Ik heb gebeld met hoofdkantoor van desbetreffend bedrijf en die geven aan dat zij standaard koop overeenkomsten hebben.

De auto stond gemeld om naar de werkplaats te gaan, dus kosten zijn er niet gemaakt.
Het maken van een zeer sumier mailtje met wat gegevens kan ik geen kosten noemen.
Overigens heb ik het ook nog nooit ergens meegemaakt dat ik na een proefrit en het ontvangen van een offerte een rekening moest betalen, als u begrijp wat ik bedoel..
Rienzilla

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2016 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

PietPiraat schreef:
Volgens mij staat het ook zo beschreven dat een overeenkomst op een duidelijke, begrijpelijke en ondubbelzinnige wijze moet zijn beschreven.

Nee. het is strikt genomen zelfs niet nodig dat er ook maar een letter op papier staat. Als er een aanbod is gedaan, en dat aanbod is aanvaard, en wat er aangeboden/aanvaard is is voldoende bepaald, dan is er een overeenkomst waar partijen elkaar aan kunnen houden.

Er is in dit geval eigenlijk geen twijfel dat er een koopovereenkomst tot stand is gekomen. Er is een aanbod gedaan wat aanvaard is, en het was voor beiden duidelijk om welke auto het gaat, welke er wordt ingeruild, en wat er voor betaald moet worden.

In beginsel kan verkoper dus gewoon betaling van 18 mille vorderen alsmede afgifte van uw in te ruilen auto. In dat licht bezien komt u er met 350 euro eigenlijk wel goed van af.

Omdat de auto al aan iemand is geleverd zal de verkoper geen nakoming meer vorderen, maar dat wil niet zeggen dat de kous daarmee af is. Afhankelijk van wat er over en weer precies gecommuniceerd is bent u ten opzichte van de verkoper wel degelijk schadeplichtig. En dit kan zomaar (veel) meer zijn dan 350 piek; bijvoorbeeld: als hij de auto inmiddels voor 5000 euro minder heeft verkocht aan een nieuwe koper, zou hij u voor dat verschilbedrag kunnen aanspreken.

PietPiraat schreef:

Overigens heb ik het ook nog nooit ergens meegemaakt dat ik na een proefrit en het ontvangen van een offerte een rekening moest betalen, als u begrijp wat ik bedoel..

Ik ben met u eens dat de kosten voor de proefrit en het maken van de offerte niet voor vergoeding in aanmerking komen, omdat de verkoper deze kosten ook had gemaakt indien u de overeenkomst was nagekomen (of zelfs indien de overeenkomst helemaal niet tot stand was gekomen).

Bronza schreef:

Is TS niet van rechtswege in verzuim gezien de mededeling dat hij van de koop afziet?

Dat is inderdaad goed mogelijk.
PietPiraat

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2016 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok,

Bedankt voor uw informatie, als een rechter ook zo zal bepalen dan lijkt het mij verstandig om de 350 euro maar gewoon te betalen.
Al betreur ik de manier waarop deze mensen te werk gaan.
Maar als de verkoper in zijn recht staat kan ik mij in deze wel vinden.

Wil er nog wel even aan toevoegen dat ik ook hulp heb gevraagd aan een juridische hulplijn, die mij om eerder genoemden reden mij gelijk gaf.

Mvg, Marc
hilde12

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2016 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Probleem in dit geval is dat de rechter met beide partijen mee kan gaan.
Het kan positief voor u uitvallen, maar ook negatief.

De 15 procent is voor bovag bedrijven. Maar ook niet bovag bedrijven mogen annuleringskosten rekenen. Het enige wat met de bovag is, is dat het percentage vast staat.

De koopovereenkomst is tot stand gekomen, daar zal geen twijfel over bestaan bij de rechter.
Dus gaat het om de annuleringskosten.
U zegt: geen bovag.
Prima, dan geen 15 procent, maar ieder percentage wat de garage kan verantwoorden.
Dus willen ze 20 procent en kunnen ze dat verantwoorden, dan mag dat. (dat bedoel ik met negatief uitvallen voor u)

De 350 euro die ze vragen is 2 procent.
Gezien het feit dat bovag 15 procent is, zal de rechter de 2 procent behoorlijk redelijk vinden.
legalrebel

Leeftijd: 73
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 03 jul 2016 9:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou de negatieve verhalen op Facebook over dit bedrijf kunnen gebruiken als reden dat je de overeenkomst ontbindt. Schrijf dit alsnog in een mail voor rede van ontbinding. Het is nu zeer onwaarschijnlijk dat de garage voor 350 euro gaat procederen vooral met het uitzicht op mogelijke negatieve publiciteit.

Ontbinden overeenkomst moet zijn vernietigen overeenkomst.
Regin

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2016 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Je zou de negatieve verhalen op Facebook over dit bedrijf kunnen gebruiken als reden dat je de overeenkomst ontbindt. Schrijf dit alsnog in een mail voor rede van ontbinding. Het is nu zeer onwaarschijnlijk dat de garage voor 350 euro gaat procederen vooral met het uitzicht op mogelijke negatieve publiciteit. Ontbinden overeenkomst moet zijn vernietigen overeenkomst.

Ontbinding is niet mogelijk, omdat geen sprake is van een tekortkoming van de verkoper. Voor vernietiging van de overeenkomst lijkt ook geen grondslag te bestaan.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 05 jul 2016 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is de exacte tekst van het bericht wat u op uw annulering heeft ontvangen?

Zonder de e-mail wisseling met betrekking tot de annulering in te zien, is elke uitkomst mogelijk.

BerichtGeplaatst: do 14 jul 2016 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben van mening dat er geen oveenkomst is, omdat deze niet volledig is.
Dus er is niks bindends.

De bovag voorwaarden zijn van tafel en daar heb ik mijzelf ook mee in de vinger gesneden, omdat daarin staat dat de overeenkomst pas geldig is als de verkoper een akkoord heb gegeven op mijn " bevestiging " .

Dat akkoord had ik nooit ontvangen..
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds