|
Auteur |
Bericht |
AlexZ
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 4:17 Onderwerp: |
|
|
Hmmm...maar die 70Sr spreekt van verjaring na twee jaren, die strafrechter komt er dus m.i. niet meer aan te pas. Verjaard is verjaard.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/70.html
Lid 1 lijkt me de enige die van toepassing is, gezien het feit dat het een overtreding is.
Enige wat voor NS overblijft is dus een burgerlijke rechter. Maar dat moet liefst worden voorkomen omdat dit wederom kosten met zich meebrengt.
NS dus aangetekend schrijven sturen met verzoek om betalingsgegevens, en daarna als ze niets laten weten gewoon afwachten lijkt me?
(Check jij je berichten wel eens trouwens?)
Mvg _________________ It's the truth...and nothing but the truth! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 5:45 Onderwerp: |
|
|
AlexZ schreef: | Hmmm...maar die 70Sr spreekt van verjaring na twee jaren, die strafrechter komt er dus m.i. niet meer aan te pas. Verjaard is verjaard. |
Dat was mijn conclusie ook.
Quote: | Enige wat voor NS overblijft is dus een burgerlijke rechter. Maar dat moet liefst worden voorkomen omdat dit wederom kosten met zich meebrengt.
NS dus aangetekend schrijven sturen met verzoek om betalingsgegevens, en daarna als ze niets laten weten gewoon afwachten lijkt me? |
Iets op papier zien te krijgen om aan te tonen dat het verdere niet-betalen aan de NS te wijten is, kan handig zijn om in ieder geval de wettelijke rente niet verder op te laten lopen.
Ik vond een erg interessant stuk: Hoe zetten we 't ze betaald?
Kennelijk gaat het OM pas tot vervolging over wanneer het NS een dossier van 5 binnen een jaar niet-betaalde boetes kan overleggen, waarbij bovendien alle gegevens foutloos zijn. In de praktijk betekent dit kennelijk dat het vrijwel nooit tot strafvervolging komt. Het OM is ook van mening dat dit haar taak niet is.
Sectie 5.3 bespreekt het arrest dat ik al had gevonden en komt ook tot de conclusie dat dit vermoedelijk ook van toepassing is op de huidige wet. In sectie 5.4 wordt afgevraagd of de boete van bestuursrechtelijke of strafrechtelijke aard is, en worden ook problemen ivm art 6 EVRM geconstateerd. Conclusie is vervolgens dat de boete als een civielrechtelijke boete zou moeten worden aangemerkt. Ik blijf dan echter problemen met art 6 EVRM zien. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 9:02 Onderwerp: |
|
|
Mannen, de NS heeft die vordering allang als oninbaar afgeschreven
Voor zover ik begrijp dateren die boetes uit 2000-2001. STEL dat NS zich ineens tot de civiele rechter zou wenden (niet waarschijnlijk, helemaal niet na zo'n tijd, maar goed), denk je dan echt dat die zou toewijzen? Zou dat redelijk en billijk zijn na zo'n tijd en zo'n gebrek aan actie in de tussentijd?
Denk het niet. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 9:58 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Mannen, de NS heeft die vordering allang als oninbaar afgeschreven
Voor zover ik begrijp dateren die boetes uit 2000-2001. STEL dat NS zich ineens tot de civiele rechter zou wenden (niet waarschijnlijk, helemaal niet na zo'n tijd, maar goed), denk je dan echt dat die zou toewijzen? Zou dat redelijk en billijk zijn na zo'n tijd en zo'n gebrek aan actie in de tussentijd?
Denk het niet. |
Voor die termijn kijkt de rechter niet naar 'redelijk en billijk', maar naar de vraag of de verjaring tijdig gestuit is. |
|
|
|
 |
AlexZ
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 02 jan 2007 4:03 Onderwerp: |
|
|
Ik heb diverse artikelen, arresten en het onderzoeksrapport van de universiteit Groningen nog eens bekeken, en ook gezien jullie reacties en advies lijkt het me niet aannemelijk dat het OM zal dagvaarden, en in het andere geval dat de rechter een ongunstige uitspraak zal doen.
Dat deze 'boetes' betaald moeten worden lijkt me vanzelfsprekend, ik zou echter nog meer lachen wanneer alles verjaard blijkt te zijn.
De boetes dateren overigens uit 2001, 2003, 2004 en 2005.
Er is een aangetekende brief naar NS onderweg met een voorstel tot betaling binnen een termijn van 7 dagen, en als men daarop niet reageert dan wacht de schuldenaar wel een procedure af.
Iedereen bedankt voor de research, als iemand er iets aan toe te voegen heeft verneem ik het wel. _________________ It's the truth...and nothing but the truth! |
|
|
|
 |
|