Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 20:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gemeentelijke inspectie (onrechtmatig?) huurpand
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BertusG

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 12 mrt 2009 10:57    Onderwerp: Gemeentelijke inspectie (onrechtmatig?) huurpand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet het niet of dit het juiste subforum is, maar omdat ik voornamelijk benieuwd ben naar de sancties die de gemeente mij als huurder kan opleggen (bv. uithuiszetting) plaats ik het topic maar hier.

Korte situatieschets:
In januari 2008 ben ik komen wonen in een huurwoning in Rotterdam. De woning (appartement) maakt deel uit van één pand gesplitst in 68A(koopwoning, begane grond en eerste verdieping) en 68B (2e en 3e verdieping), waarvan ik de 2e verdieping bewoon. De 3e verdieping wordt bewoond door een andere huurder. Bij het inschrijven bij de gemeente werd er inderdaad verteld dat 68B officieel niet bewoond kan worden door 2 personen omdat het te boek staat als zijnde één woning. De dame in kwestie wist er verder ook geen raad mee en heeft me toen maar gewoon ingeschreven. Dit is telkens goed gegaan ook met bv. aanvragen huursubsidie. Wel is het zo dat ik en de huurder van de 3e verdieping aangesloten zijn op één gas/water/elektra voorziening, m.a.w. we gebruiken op dezelfde meter. We betalen allebei de verhuurder een voorschot voor G/W/E.

Maar nu:
Vandaag kreeg ik een brief van de gemeente dat zij de woning komen inspecteren omdat "vergelijking van gegevens heeft uitgewezen dat de 2e en 3e verdieping van [adres] wordt bewoond als zelfstandige woning, terwijl dat panddeel niet als zelfstandige woning staat geregistreerd. Er is geen bouwvergunning aangevraagd noch verleend voor het realiseren van een zelfstandige woning op het bovengenoemde adres. [...] Tijdens de controle zal het de staat van uw panddeel worden onderzocht en zal worden beoordeeld of door de woningvorming wet- en regelgeving is overtreden. Naar aanleiding van de controle wordt bepaald welke verdere bestuursrechterlijke stappen er worden ondernomen."

Nu is de (bouwkundige) staat van zowel mijn woongedeelte als die van de bovenbuurman prima in orde. Desondanks vraag ik me af wat de gevolgen zijn als er inderdaad sprake is van illegale(?) bewoning. Is dit (relatief) simpel op te lossen of kan dit mogelijk ook tot gevolg hebben dat ik op straat kom te staan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 12 mrt 2009 17:59    Onderwerp: Re: Gemeentelijke inspectie (onrechtmatig?) huurpand Reageer met quote Naar onder Naar boven

BertusG schreef:

Nu is de (bouwkundige) staat van zowel mijn woongedeelte als die van de bovenbuurman prima in orde. Desondanks vraag ik me af wat de gevolgen zijn als er inderdaad sprake is van illegale(?) bewoning. Is dit (relatief) simpel op te lossen of kan dit mogelijk ook tot gevolg hebben dat ik op straat kom te staan?

De vraag lijkt mij welke achterliggende reden er is voor de gemeente om nu te gaan controleren. Op deze manier kun je erachter komen op welke wet- en regelgeving wordt getoetst. Ik kan me voorstellen dat het gaat om veilige huisvesting of iets dergelijks, maar hiervoor heb ik te weinig informatie. Als jullie aan de voorschriften van het bouwbesluit voldoen en aan de plaatselijke bouwverordening en aan het gebruiksbesluit dan hoef je niet zo veel te vrezen lijkt mij, maar het kan anders zijn. Dit zou je bij de gemeente na kunnen vragen uiteraard. Sowieso zou ik me als ik jou was zo nodig beroepen op het feit dat de gemeente jou zelf heeft ingeschreven dus dat jij daaruit het vertrouwen mocht ontlenen dat je daar mag wonen. Dit betekent echter niet dat het pand niet aan allerhande bouw en brandveiligheidsvoorschriften moet voldoen. Het al dan niet voldoen aan deze voorschriften kan afhankelijk zijn van het gebruik van de woning (2 zelfstandige woonruimtes in plaats van 1).
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 12 mrt 2009 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente is verplicht de GBA zo waarheidsgetrouw mogelijk bij te houden, dus inschrijving is geen teken van legaliteit of toestemming. Verder is het natuurlijk al snel toegestaan om met twee personen één huishouden te voeren, dus twee mensen op 68B zal op zich normaal gesproken niet verboden zijn.

Aan de brief te zien gaat het in de eerste plaats om het zonder vergunning verbouwen van de woning waar een vergunning vermoedelijk verplicht was geweest. Als de gemeente de eigenaar verplicht om de veranderingen ongedaan te maken waardoor de verhuur zoals die nu plaatsvindt niet meer mogelijk is, levert dat een grond voor ontbinding van de huurovereenkomst op.

BerichtGeplaatst: do 12 mrt 2009 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verder quote uit de brief:
"Er is geen bouwvergunning aangevraagd noch verleend voor het realiseren van een zelfstandige woning op het bovengenoemde adres. Omdat geen bouwvergunning is afgegeven is de woningvorming niet getoetst aan het Bouwbesluit en overige wet- en regelgeving. [...]

De gemeente is op grond van de Woningwet verplicht om de staat van woningen te controleren. Dat geldt temeer voor uw panddeel, nu is gebleken dat er geen bouwvergunning voor de woningvorming is verleend. [...]

Tijdens de controle zal de staat van uw panddeel worden onderzocht en zal worden beoordeeld of door de woningvorming wet- en regelgeving is overtreden. Naar aanleiding van de controle wordt bepaald welke verdere bestuursrechterlijke stappen er worden ondernomen."

De gemeente is dit op het spoor gekomen door de gegevens van Publiekszaken te vergelijken met gegevens van dienst Stedenbouw + Volkshuisvesting. Nu proef ik een beetje uit de brief dat het hoofddoel is om te controleren of er sprake is van ondeugdelijke bouw. Er is echter niet verbouwd. Ik heb een sterk vermoeden (uit geadresseerde post aan oud bewoners) dat een aantal jaar geleden wel sprake was van een splitsing in B1 en B2. Mijn huurcontract maakt zelfs melding van het huren van B2. Er moet echter zijn besloten om B1 en B2 administratief weer samen te voegen.

Hoe sterk sta ik als huurder met contract voor onbepaalde duur in voor mij het worst case scenario. Dat zou betekenen dat de eigenaar van het pand niet kan of wil voldoen aan de eisen van de gemeente om het pand voor splitsing in aanmerking te laten komen. Kan de verhuurder of de gemeente mij dan op straat zetten? Of is dit een niet een reëel scenario.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 12 mrt 2009 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er nooit zonder vergunning is verbouwd waar een vergunning verplicht was, zouden de Woningwet en het Bouwbesluit geen problemen moeten geven.

Rest volgens mij de Huisvestingswet. Heeft de gemeente een huisvestingsverordening waar jouw woning onder zou vallen?

BerichtGeplaatst: do 12 mrt 2009 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Ik had dit bericht nog niet meegenomen in m'n reply. Zeer aannemelijk is er niet recent (afgelopen 10 jaar) verbouwd en was er tot x tijd geleden op papier ook gewoon sprake van 2 zelfstandige woningen (B1 & B2).

Is het bijvoorbeeld verplicht dat beide woningen in deze situatie beschikken over een eigen meterkast etc? Zulke grote aanpassingen zouden nog wel eens voor problemen kunnen zorgen, te meer omdat het een oud pand is.

bona fides schreef:

Rest volgens mij de Huisvestingswet. Heeft de gemeente een huisvestingsverordening waar jouw woning onder zou vallen?

Ik ben geen jurist, maar bedoel je hiermee een huisvestingsvergunning zoals Rotterdam die in de slechtere wijken hanteert? Dus dat er bv een inkomenseis is. Dit is nl voor mijn woning/straat niet het geval.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 12 mrt 2009 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BertusG schreef:
Is het bijvoorbeeld verplicht dat beide woningen in deze situatie beschikken over een eigen meterkast etc? Zulke grote aanpassingen zouden nog wel eens voor problemen kunnen zorgen, te meer omdat het een oud pand is.

Nee, het komt wel vaker voor dat huurwoningen energiemeters delen.

Quote:
bona fides schreef:

Ik ben geen jurist, maar bedoel je hiermee een huisvestingsvergunning zoals Rotterdam die in de slechtere wijken hanteert? Dus dat er bv een inkomenseis is. Dit is nl voor mijn woning/straat niet het geval.

Ja, wat ik bedoel komt daar op neer. In de huisvestingsverordening wordt aangegeven voor welke woningen zo'n vergunning vereist is. Afgaande op wat je schrijft en mijn (wat beperkte) kennis van de Huisvestingswet lijkt ook die wet geen probleem te geven.

Doel je met administratief splitsen/samenvoegen op de splitsingsakte van het gebouw waarin de twee appartementen op 68B wel/niet in twee afzonderlijke appartementsrechten zijn verdeeld? Volgens mij spelen appartementsrechten bij verhuur geen grote rol. Een gebouw met huurappartementen verhuurd door één eigenaar hoeft niet in appartementsrechten te zijn verdeeld. Splitsing is wel noodzakelijk om appartementen afzonderlijk te kunnen verkopen.

BerichtGeplaatst: vr 13 mrt 2009 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Doel je met administratief splitsen/samenvoegen op de splitsingsakte van het gebouw waarin de twee appartementen op 68B wel/niet in twee afzonderlijke appartementsrechten zijn verdeeld? Volgens mij spelen appartementsrechten bij verhuur geen grote rol. Een gebouw met huurappartementen verhuurd door één eigenaar hoeft niet in appartementsrechten te zijn verdeeld. Splitsing is wel noodzakelijk om appartementen afzonderlijk te kunnen verkopen.

Ik doel op het splitsen van B (2e en 3e verdieping) in een B1 en B2. Dat is volgens mij het hele punt. In het verleden was er (met enige zekerheid) wel sprake van een B1 en een B2 en was het geen probleem dat 2 afzonderlijke personen/huishoudens zich inschreven op dit adres. Echter is er enkele jaren geleden om onduidelijke reden besloten om de B1 en B2 weer samen te voegen tot B. Gemeente constateert dit door vergelijking van gegevens en denkt dat er is verbouwd met als doel 2 afzonderlijke woningen te creëren.

Ik hoop dat het dus voornamelijk een administratieve kwestie is die zonder veel gevolgen voor de huurder kan worden opgelost.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 13 mrt 2009 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer een bouwwerk dat wordt gebruikt om één huishouden in te huisvesten wordt gebruikt voor de huisvesting van twee huishoudens, dan moet er opnieuw een toets plaatsvinden op de eisen uit de Woningwet en onderliggende AmvB's, althans de gemeente kan dit nodig vinden. In dit geval zullen m.i. vooral het Bouwbesluit 2003 en het gebruiksbesluit van toepassing zijn. De huisvestingswet zou ook van toepassing kunnen zijn maar dit leid ik niet af uit het geciteerde uit de brief.

De gemeente heeft kennelijk geconstateerd dat een bouwwerk dat getoetst is aan het bouwbesluit voor de huisvesting van één huishouden, nu wordt gebruikt voor de huisvesting van 2 huishoudens. Hierom moet zij opnieuw toetsen of aan de bouwkundige eisen wordt voldaan van het bouwwerk, maar nu uitgaande van gebruik door 2 zelfstandige huishoudens in plaats van 1. Het is m.i. dus niet zo dat de gemeente zou vermoeden dat er gebouwd is, maar ze zeggen dat ze niet hebben kunnen toetsen omdat er geen bouwvergunning is verleend voor een bouwwerk met het huidige gebruik (in welke procedure ze normaal zouden toetsen).

Ze zullen dus gewoon kijken of er sprake is van veilige huisvesting en of het allemaal wel akkoord is volgens de regels die daarvoor zijn. Maar jij stelde eerder dat bouwkundig alles in orde was (Dat je dit misschien wel niet goed kan weten, aangezien je niet van alle regelgeving op de hoogte bent laat ik buiten beschouwing). Als het bouwkundig en brandveilig allemaal in goede staat is voor het huidige gebruik heb je m.i. weinig te vrezen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds