Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 13 jul 2025 23:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gemeente stuurt factuur i.p.v. procesverbaal
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ray78

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014 11:45    Onderwerp: Gemeente stuurt factuur i.p.v. procesverbaal Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Raymond, 35 en had mij hier aangemeld voor wat advies. Hoop dat ik daarvoor op het juiste adres ben hier? Smile

Ik zal even uitleggen waar het om gaat.

Medio september 2013 kreeg ik van de gemeente Zaanstad een brief en factuur van € 127,-. Volgens de gemeente had ik mij schuldig gemaakt aan het verkeerd plaatsen van een vuilniszak naast de container, waar het in zou moeten. Zij gaven aan dat ik de schuldige ben omdat ze iets vonden met mijn naam+adres. Bezwaar maken was niet mogelijk.

Ik ben me echter van geen kwaad bewust en zie ook geen reden om een zak naast de container te plaatsen. Ik heb namelijk zo'n mooi pasje gekregen waarmee ik de klep kan openen om de zak te deponeren.

Hierop heb ik een afwijzende brief geschreven. Ik heb in deze brief vermeld dat ik mij niet kan vinden in hetgeen zij mij van beschuldigen en dat ik om die reden de factuur af wijs.

Wat ik inmiddels heb begepen is dat, aangezien het om privaatrecht gaat, het aan de gemeente is om te bewijzen dat ik ook diegene ben die deze zak daar heeft neergezet. Een simpel adresje vinden lijkt mij niet voldoende.

Ook heb ik begrepen dat ik de mogelijkheid had moeten krijgen om de zak zelf op te ruimen. Deze mogelijkheid heb ik echter nooit gehad.

Ten slotte stuurt de gemeente mij van de week een brief met het verzoek te reageren op de gemaakte betalingsregeling. Ik heb echter nooit een betalingsregeling aangevraagd want ik ben niet voornemens te gaan betalen voor iets waar ik geen weet van heb.

Nou was ik heel erg benieuwd naar de eventuele stappen die ik zou kunnen maken. Ik heb namelijk ook begrepen dat ik moet "afwachten" tot de gemeente de stap naar de rechter maak.

Ps. de halve flat heeft deze brief ontvangen van de gemeente. Echter met andere datums van constatering aldus de gemeente.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Althans stuurde ik zelf in zo'n soort geval eens een aangetekende brief, waarna ik er niets meer over hoorde.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar de media stappen had geen succes?

http://www.dichtbij.nl/zaanstreek/regionaal-nieuws/artikel/3090081/factuur-van-127-euro-voor-verkeerd-aangeboden-vuil-bezwaar-geen-optie-update.aspx

En flitsservice leverde ook niet veel op zie ik..

Ik zou zelf gaan voor niet betalen.
Zij sturen factuur voor kosten die ze voor joh gemaakt hebben.
Jij zegt dat de kosten niet voor jou zijn.

Laat hen maar bewijzen.

Dan alleen wel gelijk een tegenargument:
Zij zullen zeggen jouw afval, want inhoud brief met jouw adres.
Wat ga je daar tegenin brengen?
cvb

BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Díe vraag had TS nu, dacht ik, zèlf al gesteld Sleepy .

BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2014 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
hilde12 schreef:
Díe vraag had TS, dacht ik, zèlf al gesteld Sleepy .

Ik zie het nergens staan.
Ik zie alleen staan dat hij aan de gemeente heeft geschreven dat hij het er niet mee eens is.

Maar dan zal tzt de rechter wel gaan vragen hoe zijn post in andermans zak terecht komt.
Niet meer dan logisch lijkt mij...
Ray78

BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De media heeft het bericht overgenomen van Flitservice.nl. Bij flitsservice heb ik tot dusver niet echt succes omdat er verschillende meningen zijn over wat ik zou kunnen doen.

@Hilde12,

Mijn motivatie is heel simpel. Ik heb die zak er niet naast gezet. Zie er ook geen reden toe om dat te doen. Het feit zij iets vinden met mijn naam zegt niks. Want zo kan ik ook wel iets met jouw gegevens in een zak gooien en op straat zetten om maar even een voorbeeld te noemen Smile

Zover ik het heb begrepen is het de gemeente die moet bewijzen dat ik, naast het vinden van mijn adres in die zak, ook die bewuste zak daar heb neergezet.
hilde12

BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zei ik ook, laat hen maar bewijzen dat ze die kosten voor jouw zak hebben gemaakt.

Echter zit er wel verschil in het volgende:

Hebben ze poststukken met jouw adresgegevens gevonden, of gewoon een briefje met je gegevens.
Want geloof me, je krijgt bij mij echt niet de kans een poststuk met mijn gegevens in een andere zak te stoppen, hoe wil je aan die stukken komen? Of je moet eerst mijn huis leeghalen of de postbode overvallen.

En denk dat de rechter daar ook wel een oordeel over heeft en dat je daar dus wel op voorhand een tegenargument voor moet hebben.
Ray78

BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze hadden een bijlage meegestuurd met een kopie van een leeg doosje medicijnen met mijn oude adres. Op de datum waar ik volgens de gemeente die zak neer heb gezet was ik 7 maanden woonachtig op het huidige adres.

En wat ik mij kan herinneren, maar of dat die bewuste datum was weet ik niet meer, is dat er een die tijd constant zakken naast de container stonden omdat de ophaal dienst (HVC) stelselmatig een week oversloeg. Ik kan me ook herinneren dat ik een keer de zag in de klep deed en de zag niet hoorde vallen, misschien zat ie vol.

Maar goed, daar gaat het niet om. Het zal uiteindelijk om het bewijs gaan denk ik zo.

Ik ben overigens niet de enige in de flat. Alleen sommige besloten gewoon te betalen en andere bewandelde een andere weg.

Leeftijd: 48
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De keuze van de gemeente om dit via de privaatrechtelijke weg af te handelen komt wat vreemd over, maar lijkt (na kort onderzoek) wel mogelijk.

De bewijslast bij de rechter ligt op de gemeente. Deze dient niet alleen aan te tonen dat u de vuilniszak niet op juist heeft afgeleverd, maar tevens dat dit jegens haar onrechtmatig was, dat zij hierdoor schade heeft geleden en ook de hoogte van de schade moet verantwoord kunnen worden.

Het is inderdaad de gemeente die de stap naar de rechter moet maken.
cvb

BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ray78 schreef:
En wat ik mij kan herinneren, maar of dat die bewuste datum was weet ik niet meer, is dat er een die tijd constant zakken naast de container stonden omdat de ophaal dienst (HVC) stelselmatig een week oversloeg. Ik kan me ook herinneren dat ik een keer de zag in de klep deed en de zag niet hoorde vallen, misschien zat ie vol.
Kontainers zijn niet afsluitbaar; mogelijk had een ander ook een volle kontainer+een zak papier en heeft die een zak uit jouw kontainer gehaald en ernaast gezet en die van hem/haarzelf in die van jou gedaan??

BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De containers gaan open middels pas. Maar ook dan is dit een mogelijkheid al is het door mij niet te bewijzen.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet om het een of het ander, maar het feit dat een doosje van een medicijn gevonden is en kennelijk zelfs gefotografeerd, geeft mijns inziens voldoende aan dat het wel degelijk om jouw vuilniszak gaat. Een poststuk zou eventueel nog verkeerd bezorgd kunnen zijn bij een van de buren, maar een medicijndoosje lijkt me onmogelijk.

Als vaststaat dat het dus wel degelijk om jouw zak gaat, dan ben jij ook verantwoordelijk wat er mee gebeurt. Als de zak dan een keer "niet valt", dan moet je daar niet van weglopen, maar op reageren.

Ik zou het derhalve niet laten aankomen op een rechtszaak. Het betreft hier privaatrecht, waarbij andere bewijsregels geleden dan bij het strafrecht. Zaken hoeven niet onomstotelijk bewezen te worden, maar moeten "aannemelijk" zijn voor een rechter.

De gemeente hoeft geen foto te overleggen waar jij met de bewuste zak op staat, terwijl je de zak naast de container legt. Als de gemeente kan aantonen dat de bewuste zak naast de container stond, en dat in die zak jouw medicijndoosje zat, dan is het jouw afval en jij bent voor jouw afval verantwoordelijk. Het feit dat de gemeentelijke dienst, en niet het afvalbedrijf, een foto van jouw zak heeft, geeft aan dat de zak in ieder geval niet in de container lag. Het feit dat er een medicijndoosje met jouw naam in de zak zat, geeft voldoende aan dat het (in ieder geval voor wat betreft het doosje) jouw afval betreft.

Ik denk derhalve dat er een hele grote kans is dat de rechter het voldoende bewezen zal achten dat jouw zak niet op de juiste wijze in de container is geplaatst, en dat jij de rechtszaak dus zult verliezen.

In dat geval betaal je behalve de werkelijke schade (of factuur) ook nog allerlei bijkomende kosten, die een veelvoud zullen zijn van het bedrag van € 127, -. Al met al zou ik de factuur gewoon betalen.

Al met al lijkt me € 127 niet een te hoog bedrag voor het ophalen EN analyseren van een zak afval, want als schadeplichtige draai je ook op voor de onderzoekskosten.

BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dennis,

Zoals ik al schreef. Ik heb nooit een zak naast de container geplaatst. En als ik een zak niet hoor vallen wil weinig zeggen. Waar in de wet staat omschreven dat je ook moet luisterteren of je zak wel valt? Heb tevens geschreven dat ik niet eens weet of het op die bewuste dag was, maar dat ik een keer zoiets vermoedde.

Blijkt wel weer hoe goed er gelezen word.

Je heb me bij deze al veroordeelt.

Bedankt Smile

BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2014 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We veroordelen niet direct.

Maar ga er maar vanuit dat de rechter dit ook zal vragen.
Of je moet een goede verklaring hebben hoe een medcijndoosje in het afval van een ander terecht komt.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 28 jan 2014 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ray78 schreef:
Dennis,

Zoals ik al schreef. Ik heb nooit een zak naast de container geplaatst. En als ik een zak niet hoor vallen wil weinig zeggen. Waar in de wet staat omschreven dat je ook moet luisterteren of je zak wel valt? Heb tevens geschreven dat ik niet eens weet of het op die bewuste dag was, maar dat ik een keer zoiets vermoedde.

Blijkt wel weer hoe goed er gelezen word.

Je heb me bij deze al veroordeelt.

Bedankt :)

Niet zo huilen man. Ik veroordeel je helemaal niet. Ik zeg alleen dat er een medicijndoosje met jouw naam in die zak zat. Dan lijkt het me erg overtuigend dat ze jouw zak hebben aangetroffen.

Ik heb je duidelijk proberen te maken dat het dan geen donder uit maakt of het jouw bedoeling was of niet, maar aangezien je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen afval, gaat de bewijslast niet veel verder dan dat.

Tenzij jij een hele goede verklaring hebt waarom de gemeentelijke dienst jouw medicijndoosje heeft aangetroffen, zul jij hoogstwaarschijnlijk de zaak verliezen.

Maar het maakt mij werkelijk niets uit of jij het daar op laat aan komen of dat je toch eieren voor je geld kiest. Mijn advies heb je gekregen. Je zal niet de eerste zijn die dat in de wind slaat, en er bestaat zelfs een kans dat ook dat je succes oplevert! Dus wat let je?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds