Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 22:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gemeente heft (betaalde) inschrijvingslijst op zonder....
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vogels

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2012 11:33    Onderwerp: Gemeente heft (betaalde) inschrijvingslijst op zonder.... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Even geleden heb ik een brief van de gemeente thuis gekregen, met daarin de melding dat de inschrijvingslijst voor bouwkavel en nieuwbouwwoningen wordt opgeheven en dat er over wordt gegaan op een lotingssysteem voor het verdelen van woningen en bouwkavels.

in 2007 heb ik me op deze lijst ingeschreven voor €105,- om kans te maken op een nieuwbouwwoning, ik stond toen op plaats 1314 (niet echt vooraan). In 2010 heb ik nog eens gecontroleerd op welke plaats ik stond en dat was plaats 1253 (er wordt niet gek veel gebouwd).

Nu wordt het systeem (de inschrijvingslijst) dus plots opgeheven zonder dat de mensen op deze lijst hun geld terug krijgen.

Ik heb ondertussen een bezwaar ingediend, maar hun reactie hierop is:

- De €105,- is bedoelt voor administratieve kosten (1314 x €105,- lijkt me veel geld)
- Ze stellen dat ik in de tijd dat ik op de lijst stond kans heb gehad om te reageren. (op plaats 1314 kans ?? met het aantal woningen dat gebouwd wordt?)
- Ze stellen dat het gaat om beleid en dat er tegen beleid geen bezwaar gemaakt kan worden.

Kan dit zomaar? Hebben we niet betaald voor een dienst die niet geleverd is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2012 12:22    Onderwerp: Re: Gemeente heft (betaalde) inschrijvingslijst op zonder.... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je standpunt lijkt mij onrealistisch. Als de gemeente tot in lengte van dagen de lijst zou moeten laten voorbestaan dan krijgen we een bestuurlijke chaos.

Inschrijving op de lijst impliceert niet het leveren van een bouwkavel, maar de mogelijk om daarop te reageren. Dat hierbij een prioriteitsverschil bestond was bekent bij de inschrijving. De mensen die bij deze wijziging er het hardst op achteruit gaan zijn de mensen die boven aan de lijst staan. Je geeft zelf aan dat je van mening bent geen echte kans te hebben. Dat de kavels voortaan verstrekt worden aan de hand van een lotingssysteem maakt dan voor jou weinig uit. Misschien ga je er zelfs wel op vooruit.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2012 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Ik ben het met u eens dat 105 euro veel geld is. Maar doet u voor datzelfde geld nu niet mee aan het lotingssysteem?

Tegen beleid kan inderdaad geen bezwaar gemaakt worden (art. 7:1 lid 1 in samenhang met art. 8:2 onder a Algemene wet bestuursrecht).

Beleid kan wel onrechtmatig zijn in de zin van art. 6:162 Burgerlijk Wetboek, als bijvoorbeeld de rechtszekerheid is geschaad, of met een bepaald belang in het geheel geen rekening is gehouden. Ik weet niet, of daar in dit geval sprake van is. Het lijkt me moeilijk om aan te tonen dat zo'n besluit onrechtmatig is. Inderdaad de mensen die hoog op de lijst stonden, zijn het meest in hun belang geschaad, maar of dit ook onrechtmatig is? U zou in dat geval de gemeente voor de burgerlijke rechter moeten dagvaarden. Dat lijkt me een hele klus, niet aan te raden, inderdaad omdat u misschien wel voordeel heeft bij het lotingssysteem ten opzichte van de wachtlijst.

Met vriendelijke groet,

Marja
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2012 14:09    Onderwerp: Re: Gemeente heft (betaalde) inschrijvingslijst op zonder.... Reageer met quote Naar onder Naar boven

vogels schreef:
- De €105,- is bedoelt voor administratieve kosten (1314 x €105,- lijkt me veel geld)

Zeker voor een activiteit waarmee de gemeente sowieso bakken en bakken met geld heeft binnengehaald. Al is dat inmiddels natuurlijk veranderd. Ik neem aan dat de verkoop in het geheel niet meer loopt, en de gemeente het om die reden nu over een andere boeg probeert te gooien. Wellicht was plaats 1314 de laatste tijd inderdaad ruim voldoende om in aanmerking te komen voor een kavel.

De reden dat je geen bezwaar kunt indienen is dat het hier niet gaat om een bestuursrechtelijk besluit. Het verkopen van bouwkavels is privaatrecht. Je kunt natuurlijk wel protesteren, maar er komt geen echte bezwaarprocedure. Als je het echt wilt aanvechten moet je naar de civiele rechter.

Het inschrijfgeld lijkt me te zijn betaald op basis van een privaatrechtelijke overeenkomst. De vraag is wat die overeenkomst precies inhoudt en of de gemeente de inschrijvingslijst (na 5 jaar) kan opheffen zonder contractbreuk te plegen. Misschien is één en ander indertijd op papier gezet en kun je daarin het antwoord terugvinden.

Vooralsnog zou ik zeggen dat de gemeente wel het recht heeft om met de inschrijvingslijst te stoppen. De inschrijvers in 2007 moesten denk ik begrijpen dat de gemeente later kon beslissen op een andere manier van verkoop over te gaan. Minder duidelijk is hoe het dan zit met die € 105. Administratieve kosten vind ik maar een zwak argument. Het is volkomen normaal dat een verkoper kosten maakt om zijn spullen te verkopen (en die kosten verdient de gemeente ruim terug bij de verkoop van kavels). De inschrijvingslijst verlaagt m.i. vooral de verkoopkosten van de gemeente. Dat er moet worden betaald voor de inschrijving is echter wel redelijk, want je wilt alleen serieuze inschrijvingen. Het lijkt me daarom eerder om een soort van borg (bij gebrek aan een beter woord) te gaan die zou moeten worden terugbetaald als de inschrijvingslijst wordt opgeheven.

Maar wil je dit aanvechten, dan zou je naar de civiele rechter (en gelet op het bedrag de kantonrechter) moeten. Dat je dit wint is lang niet zeker. Niet de moeite waard om te proberen, ben ik bang.

Hoe gaat de gemeente die loterij regelen? Kan iedereen daarop inschrijven, of moet daarvoor ook worden betaald? Misschien kan op dat punt iets worden geregeld?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds