|
Auteur |
Bericht |
bossman
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 jun 2009 22:09 Onderwerp: Gemeente en bouwer aansprakelijk? |
|
|
Wij, erven van, zijn eigenaar van een woning die leeg en te koop staat, waarlangs een smal grindpad naar de schuur en later graspad loopt waarvan de gemeente gesteld heeft eigenaar te zijn. Dit pad is 60 jaar lang altijd gebruikt om de boomgaard achter het huis te bereiken en was tot 40 jaar terug ook een pad naar de woning achter ons perceel. Dat perceel/woning heeft echter nadat aan de andere zijde een geasfalteerde weg is aangelegd het pad nooit meer gebruikt, sterker nog een schutting geplaatst over het pad. Tot zover geen probleem. Nu enkele bewoners verder is het kavel achter dat huis/ het kavel zelf gesplitst, daar stond een kleine arbeiderswoning die geen eigen uitweg naar de openbare weg heeft.
De gemeente heeft in haar ultieme wijsheid besloten een sloop / bouwvergunning af te geven. Geen bezwaar tegen gemaakt daar dit in de publicaties een andere straatnaam heeft, te weten die van de verharde weg.
Tot onze stomme verbazing blijkt de gemeente dit graspad verkocht te hebben aan de bouwer, die in een zeer kort tijdsbestek de erfafscheiding gesloopt heeft, bomen gesnoeid en enkele tonnen (grof) puin gestort op dit voorheen graspad en voor zeker 1 meter op onze grond. Niet vreemd als je begrijpt dat hier nu zwaar bouwverkeer overeen rijdt. Kadastraal is de strook gemeentegrond bij aansluiting op de openbare weg op de kadastrale kaart 2 meter breed, met de beide woningen die ieder 60 cm van de kadastrale erfgrens afstaan is er dus 3.20 meter ruimte. Om vanuit de openbare weg het pad in te draaien is er al een hoek uit de tuin gereden en wordt de grond opgestuwd.
De reactie van de gemeente Overbetuwe is teleurstellend. Zij stellen dat zij het pad hebben verkocht en dat het nu alleen een zaak is tussen bouwer en aanwonenden. Ik vindt dat ronduit stuitend.
Mijn vragen:
Had de gemeente deze grond wel mogen verkopen?
Voldoet een pad wat niet breder is dan 2 meter wel aan de minimale vereisten van een weg. Had hier niet onmiddellijk een tonnage of breedtebeperking bij geplaatst moeten worden.
Mag de gemeente grond aan derden verkopen zonder de tot dan toe aanwonenden en gebruikers van het pad te informeren?
Is de wijziging van bestemming van dit pad van graspad naar bouw weg vergunningplichtig? Maw wanneer deze verharding van het pad was aangekondigd, dan hadden wij natuurlijk tegen het verlenen van de bouwvergunning bezwaar aangetekend. Nu zijn wij verrast omdat de bouw vergunning is aangevraagd voor een nummer gelegen aan de parallel lopende verharde weg waar het perceel waarop gebouwd wordt schijnbaar niet aan grenst. Zijn hier nog middelen om als nog te ageren.
Mogen wij de kadastrale grens gebruiken om het bouwverkeer te blokkeren en zo verder schade aan het pand te voorkomen?
Ik hoop dat u hierop een antwoord heeft |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 jun 2009 23:58 Onderwerp: |
|
|
Een hele hoop vragen.
Als eigenaar van de grond is de gemeente bevoegd om deze te vervreemden aan wie zij maar wenst. Het betreft hier een privaatrechtelijke rechtshandeling. Hier hoefde de gemeente u als omwonende niet op de hoogte te stellen (u hoeft de buurt ook niet op de hoogte te stellen als u uw woning of een deel van uw tuin verkoopt).
Voor het aanbrengen van verharding op eigen grond heeft de eigenaar in zijn algemeenheid geen vergunning nodig (ook u mag een tegelpad aanleggen van uw woning naar uw tuinhuisje of desnoods uw gehele tuin asfalteren). Bij uitzondering kent een bestemmingsplan een aanlegvergunningenstelsel, waarbij voor het aanbrengen van gesloten verharding een aanlegvergunning noodzakelijk is. Het gaat hier veelal om gronden gelegen boven transportleidingen.
U hoeft natuurlijk niet te dulden dat puin wordt gestort op uw perceel of dat (bouw)verkeer zich over uw grond naar de betreffende woning begeeft. Dit is echter een privaatrechtelijke kwestie. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 7:32 Onderwerp: Re: Gemeente en bouwer aansprakelijk? |
|
|
bossman schreef: | Wij, erven van, zijn eigenaar van een woning die leeg en te koop staat, waarlangs een smal grindpad naar de schuur en later graspad loopt waarvan de gemeente gesteld heeft eigenaar te zijn. Dit pad is 60 jaar lang altijd gebruikt om de boomgaard achter het huis te bereiken en was tot 40 jaar terug ook een pad naar de woning achter ons perceel. Dat perceel/woning heeft echter nadat aan de andere zijde een geasfalteerde weg is aangelegd het pad nooit meer gebruikt, sterker nog een schutting geplaatst over het pad. Tot zover geen probleem. Nu enkele bewoners verder is het kavel achter dat huis/ het kavel zelf gesplitst, daar stond een kleine arbeiderswoning die geen eigen uitweg naar de openbare weg heeft.
De gemeente heeft in haar ultieme wijsheid besloten een sloop / bouwvergunning af te geven. Geen bezwaar tegen gemaakt daar dit in de publicaties een andere straatnaam heeft, te weten die van de verharde weg.
Tot onze stomme verbazing blijkt de gemeente dit graspad verkocht te hebben aan de bouwer, die in een zeer kort tijdsbestek de erfafscheiding gesloopt heeft, bomen gesnoeid en enkele tonnen (grof) puin gestort op dit voorheen graspad en voor zeker 1 meter op onze grond. Niet vreemd als je begrijpt dat hier nu zwaar bouwverkeer overeen rijdt. Kadastraal is de strook gemeentegrond bij aansluiting op de openbare weg op de kadastrale kaart 2 meter breed, met de beide woningen die ieder 60 cm van de kadastrale erfgrens afstaan is er dus 3.20 meter ruimte. Om vanuit de openbare weg het pad in te draaien is er al een hoek uit de tuin gereden en wordt de grond opgestuwd.
De reactie van de gemeente Overbetuwe is teleurstellend. Zij stellen dat zij het pad hebben verkocht en dat het nu alleen een zaak is tussen bouwer en aanwonenden. Ik vindt dat ronduit stuitend.
Mijn vragen:
Had de gemeente deze grond wel mogen verkopen?
|
Ik zie niet in waarom niet. Waarom op het pad rust enkel wel een door verjaring verkregen recht van overpad dat gerespecteerd zal moeten worden.
Quote: |
Voldoet een pad wat niet breder is dan 2 meter wel aan de minimale vereisten van een weg. Had hier niet onmiddellijk een tonnage of breedtebeperking bij geplaatst moeten worden.
|
Het is toch geen 'weg'? Het is een pad over eigen terrein. Daaraan worden geen eisen gesteld.
Mag de gemeente grond aan derden verkopen zonder de tot dan toe aanwonenden en gebruikers van het pad te informeren?
|
Dat lijkt me jegens de gebruikers in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
Is de wijziging van bestemming van dit pad van graspad naar bouw weg vergunningplichtig?
|
Nee, naar alle waarschijnlijkheid niet.
Maw wanneer deze verharding van het pad was aangekondigd, dan hadden wij natuurlijk tegen het verlenen van de bouwvergunning bezwaar aangetekend. Nu zijn wij verrast omdat de bouw vergunning is aangevraagd voor een nummer gelegen aan de parallel lopende verharde weg waar het perceel waarop gebouwd wordt schijnbaar niet aan grenst. Zijn hier nog middelen om als nog te ageren.
|
Hooguit civiel, denk ik.
Mogen wij de kadastrale grens gebruiken om het bouwverkeer te blokkeren en zo verder schade aan het pand te voorkomen?
|
Ja, dat lijkt mij wel. En als het bouwverkeer tot schade leidt, dan zou ik direct via een kort geding het gebruik als bouwweg tegenhouden! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 10:53 Onderwerp: Re: Gemeente en bouwer aansprakelijk? |
|
|
StevenK schreef: | Ik zie niet in waarom niet. Waarom op het pad rust enkel wel een door verjaring verkregen recht van overpad dat gerespecteerd zal moeten worden. |
Een recht van overpad kan door verjaring nog niet zijn ontstaan, omdat dit onder het oude BW (tot 1992) nog niet kon en het nog geen 2012 is.
(Ik sluit niet uit dat aan het oude BW wel een ander recht kan worden ontleend, maar daarvoor begrijp ik de situatie niet voldoende en weet ik te weinig van het oude BW.)
edit: kromme zin rechtgetrokken _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op do 25 jun 2009 13:54, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bossman
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 12:36 Onderwerp: Had de bouwvergunning verleend mogen worden? |
|
|
Een andere kwestie die hiermee samenhangt is de volgende, had de gemeente de bouwvergunning wel mogen verlenen voor het perceel dat geen aansluiting heeft op de weg waarop de vergunning is aangevraagd. Het perceel grenst niet aan de weg. Hoe ver gaat de onderzoeksplicht van de gemeente in deze?
Is de bouwer nu ook wegbeheerder? Wie is er aansprakelijk als er een aanrijding plaatsheeft. De voordeur ligt op 60 cm van het pad. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 13:57 Onderwerp: Re: Had de bouwvergunning verleend mogen worden? |
|
|
bossman schreef: | Een andere kwestie die hiermee samenhangt is de volgende, had de gemeente de bouwvergunning wel mogen verlenen voor het perceel dat geen aansluiting heeft op de weg waarop de vergunning is aangevraagd. |
Een bouwvergunning voor een perceel die is aangevraagd op een weg, terwijl die weg en dat perceel los van elkaar staan? Dit begrijp ik niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bossman
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 17:51 Onderwerp: Wat ik wilde zeggen. |
|
|
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er een bouwvergunning is aangevraagd op een perceel dat op moment van aanvragen van die vergunning alleen via het pad te bereiken was ingang van het pad aan de Zandakkers. Aanvraag bouwvergunning Gekvoortsetraat. Deze Gekvoortsestraat is een geasfalteerde weg die parallel loopt met het pad slechts gescheiden door een weiland. Het kavel is echter niet bereikbaar via de Gekvoortsestraat.
Het probleem is dus dat er een adres genoemd wordt in de vergunningaanvraag waartegen belanghebbenden dus bezwaar kunnen aantekenen terwijl de ingang van het perceel dus ligt aan de Zandakkers. Wanneer dat in de aanvraag/publicatie gestaan had dan hadden wij zeker bezwaar aangetekend. Moet de gemeente bij verlening van een vergunning niet toetsen of er op een het perceel wel gebouwd kan worden zonder ernstige inbreuk op het eigendomsrecht van aanwonenden.
Ik ben van mening dat de nu aangelegde weg onderdeel is van de hele bouw, zie het als een lange oprit, deze oprit is niet opgenomen in de aanvraag en dat de bouwvergunning daarom onterecht is verleend.
Daarnaast had de gemeente die het pad heeft verkocht in mijn optiek de kadastrale grens moeten aangeven. Dan was meteen duidelijk geworden dat bouwverkeer nooit het pad zou kunnen berijden omdat de breedte van willekeurige vrachtwagen de particuliere eigendommen zou raken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 18:21 Onderwerp: Re: Wat ik wilde zeggen. |
|
|
bossman schreef: | Moet de gemeente bij verlening van een vergunning niet toetsen of er op een het perceel wel gebouwd kan worden zonder ernstige inbreuk op het eigendomsrecht van aanwonenden. |
Nee. Er wordt slechts getoetst aan de eisen die het Bouwbesluit stelt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bossman
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 19:00 Onderwerp: Onsluiting |
|
|
Zijn daarin dan geen eisen gesteld omtrent de ontsluiting van een bouwkavel? Het bouwkavel is dus niet door voertuigen breder dan 2 meter te bereiken. Het gaat hier over een afstand van ca 130 meter. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 20:15 Onderwerp: Re: Onsluiting |
|
|
bossman schreef: | Zijn daarin dan geen eisen gesteld omtrent de ontsluiting van een bouwkavel? Het bouwkavel is dus niet door voertuigen breder dan 2 meter te bereiken. Het gaat hier over een afstand van ca 130 meter. |
Ik weet nauwelijks iets van de inhoud van het Bouwbesluit, dus deze vraag kan ik niet beantwoorden. Maar nu je geen bezwaar hebt gemaakt tegen de vergunningverlening doet het er verder ook niet veel meer toe. Die vergunning is onaantastbaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 23:46 Onderwerp: Re: Gemeente en bouwer aansprakelijk? |
|
|
bossman schreef: | Wij, erven van, zijn eigenaar van een woning die leeg en te koop staat |
Los van de vraag: pas op voor krakers. |
|
|
|
 |
bossman
|
Geplaatst: vr 26 jun 2009 23:12 Onderwerp: juridische knoop |
|
|
Ik heb gisteren even met een ambtenaar gesproken, die gaf aan dat wanneer ik als eigenaar bezwaar zou hebben gemaakt tegen de bouwvergunning in een andere straat naar alle waarschijnlijkheid niet als belanghebbende gezien zou zijn.
Ergo alleen wanneer de verandering van de weg/pad als zijnde ontsluiting van het bouwkavel meegenomen zou zijn in de vergunningaanvraag wij een grond zouden hebben om bezwaar te maken tegen de bouwvergunning.
Nooit is door de gemeente gepubliceerd dat grondverkoop en bouwvergunning gerelateerd zijn.
Wij voelen ons op deze wijze behoorlijk gepiepeld door de gemeente.. |
|
|
|
 |
|