|
Auteur |
Bericht |
Sjoerd84
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 sep 2013 15:59 Onderwerp: Gemeente eist terugbetaling van uitkering. |
|
|
Graag zou ik uw advies over het volgende willen hebben
Eind 2010 ben ik afgestudeerd en heb ik een WIJ uitkering aangevraagd. Ik werkte toendertijd in de horeca en dit werd aangevuld door de WIJ-uitkering. Eind 2011 kreeg ik een baan waar ik tot op heden werkzaam ben. Enkele weken geleden heb ik een brief van de Gemeente ontvangen waarin werd vermeld dat ik wettelijk gezien geen recht had op mijn WIJ-uitkering. Dit omdat mijn vermogen hoger was dan toegestaan. De Gemeente eist in deze brief op volledige terugbetaling van de ontvangen uitkering. Na veel puzzelwerk kwam ik erachter dan mijn ouders een Groei-Rekening hadden geopend voor mij. Deze rekening was niet geadresseerd aan mij en daarom wist ik niet van deze rekening.
Nu is mijn vraag, kunnen zij mij dit aanrekenen? Ik wist niet het bestaan van deze rekening tot slot is alle post omtrent deze rekening niet aan mij geadresseerd maar naar de (groot)ouders van ......... . |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 18 sep 2013 21:12 Onderwerp: Re: Gemeente eist terugbetaling van uitkering. |
|
|
Sjoerd84 schreef: | Nu is mijn vraag, kunnen zij mij dit aanrekenen? Ik wist niet het bestaan van deze rekening tot slot is alle post omtrent deze rekening niet aan mij geadresseerd maar naar de (groot)ouders van ......... . |
Het is geen kwestie van aanrekenen maar van recht hebben op. Had je geen recht op een uitkering, dan kan en moet tegenwoordig vrijwel (als niet iedere) uitkering worden teruggevorderd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 19 sep 2013 0:22 Onderwerp: |
|
|
Als de rekening op jouw naam staat dan is het inderdaad jouw vermogen en heeft de gemeente gelijk. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 19 sep 2013 7:25 Onderwerp: |
|
|
Het enkele feit dat de rekening op jouw naam staat, maakt nog niet dat het jouw vermogen is. Ik zou in ieder geval een poging doen in bezwaar en beroep en onderbouwen dat het weliswaar voor jou bestemd is, maar dat zolang je ouders erover beschikten, dat geld niet van jou was. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 19 sep 2013 12:48 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Het enkele feit dat de rekening op jouw naam staat, maakt nog niet dat het jouw vermogen is. Ik zou in ieder geval een poging doen in bezwaar en beroep en onderbouwen dat het weliswaar voor jou bestemd is, maar dat zolang je ouders erover beschikten, dat geld niet van jou was. |
Hoezo? Als de rekening op de naam van TS staat, dan kan hij er als eigenaar over beschikken. Dat die beschikkingsmacht feitelijk door zijn ouders werd uitgeoefend, doet niet ter zake. Als TS had geweten van het vermogen, had hij het kunnen aanwenden om zijn salaris aan te vullen. De uitkering was hoe dan ook niet nodig, dus is het gerechtvaardigd dat de gemeente het geld terugvordert. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: do 19 sep 2013 16:04 Onderwerp: |
|
|
Hoe kan de gemeente weten van die rekening als jij zelf niets erover gezegd hebt? Via je inkomstenbelasting wellicht? _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|