Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 16 jun 2025 23:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gemeente aansprakelijk stellen voor slecht wegdek
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vixem

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 16:27    Onderwerp: Gemeente aansprakelijk stellen voor slecht wegdek Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de volgende vraag:

Als een burger de overheid aansprakelijk wil stellen voor het feit dat hij over een losliggende tegel in de stoep is gestruikeld en schadevergoeding wil, welke rechtsgang raadt u hem dan aan te kiezen?

In eerste instantie zal de burger neem ik aan de overheid aansprakelijk moeten stellen, dan zal er een besluit genomen worden. Als daarin staat dat de overheid niet schadeplichtig is, kan je binnen 6 weken in bezwaar gaan bij de gemeente. Die moet dan opnieuw de situatie bekijken. Hier komt een nieuw besluit uit. Dit kan nogmaals zijn dat de gemeente niet schadeplichtig is. Welke stappen moet de burger dan nemen.

Moet de burger naar de bestuursrechter om het besluit aan te vechten of kan de burger ook naar de burgerlijke rechter en op grond van de onrechtmatige overheidsdaad de gemeente schadeplichtig maken en dat daardoor de gemeente schadevergoeding moet betalen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt alleen bij de burgerlijke rechter terecht, omdat het laten losliggen van de tegel een feitelijke handeling is. Zelfs als de gemeente de weigering om te vergoeden zou vastleggen in een "besluit", dient de bestuursrechter zich wegens het ontbreken van materiële connexiteit onbevoegd te verklaren.

GJudge

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals jij het stelt, ga je op voor een zgn zelfstandig schadebesluit dat je hiermee uitlokt, aangezien er geen besluit wordt genomen met een 6:162 BW vordering (want dat is privaatrechtelijk en een besluit is volgens 1:3Awb publiekrechtelijk). Dat je daarvoor opgaat moet je wel heel duidelijk al voor het eerste besluit stellen (dus in de aanvraag daarvan). Hiertegen kan je in beroep bij de bestuursrechter (zie de uitspraak Van Vlodrop ABRvS 6 mei 1997, AB 1997, 229), mits er sprake is van zgn materiële en processuele connexiteit. De materiële connexiteit ziet op het feit dat er een besluit in de zin van 1:3 lid 1 Awb moet zijn genomen omdat de schade moet zijn ontstaan binnen het kader van een aan het publiekrecht ontleende bevoegdheid. De processuele ziet op of de rechtbank, sector bestuursrecht, wel over een dergelijk besluit mag oordelen (er dus geen uitzondering is ogv 8:2-8:5 Awb). Je hebt echter keuzevrijheid (indien je een zelfstandig schadebesluit hebt uitgelokt) op grond van een Hoge Raadarrest uit 1999 (Groningen/Raatgever, HR 17 december 1999). Indien de bestuursrechter over het zelfstandig schadebesluit heeft geoordeeld, is er geen weg meer open naar de burgerlijke rechter.

Het probleem ligt hier denk ik bij de connexiteitsvereiste: er is geen besluit genomen dat de schade veroorzaakt, maar een feitelijk 'handelen'. Sowieso is er dan geen bevoegde bestuursrechter.
Mij lijkt het aan te raden om zich naar de burgerlijke rechter te wenden op grond van onrechtmatige daad ex. art 6:162 BW (kijk eens naar het kelderluikarrest (HR 5 november 1965, NJ 1966, 136) over de gevaarzettende handeling, lijkt mij hier wellicht van toepassing).

Edit: ik had bona's post gemist Wink

BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij lijkt het beter om de vordering op art. 6:174 BW te baseren Wink

BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik ging er vanuit dat in eerste instantie de gemeente aansprakelijk gesteld moest worden. Door bijv de gemeente een brief te schrijven.

Maar kan dit ook overgeslagen worden en kan je na het oplopen van de schade gelijk de gemeente voor de rechter slepen. Of is het aansprakelijk stellen altijd verplicht?
GJudge

GJudge

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bona: ik wist niet zeker of die van toepassing was, maar nu bedenk ik me dat de gemeente idd bezitter is van gemeentegrond (de opstal). Maar goed, subsidiair zou je dan alsnog voor een 6:162 kunnen gaan.
@ Vixem: in de burgerlijke procedure krijgt de gemeente gewoon een dagvaarding in de bus waarmee je de gemeente aansprakelijk stelt.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vixem schreef:
ik ging er vanuit dat in eerste instantie de gemeente aansprakelijk gesteld moest worden. Door bijv de gemeente een brief te schrijven.

Maar kan dit ook overgeslagen worden en kan je na het oplopen van de schade gelijk de gemeente voor de rechter slepen. Of is het aansprakelijk stellen altijd verplicht?

Ik zou eerst een brief sturen aan de gemeente waarin je de gemeente aansprakelijk stelt ogv 6:174 BW. In de brief zet je ook welke schade je hebt geleden en voor welke datum je de schade vergoed wilt hebben. Je rekeningnummer erbij etc. En van dit alles vraag je of ze per direct een bevestiging willen sturen. Ik heb toevallig laatst een dergelijke brief gemaakt. Ik zal hem even anonimiseren en hieronder plakken

Naam
Adres
etc.

Aan:
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente plaats
Straat + nummer
Postcode + Woonplaats

Plaats, 13 februari 2008

Betreft: Aansprakelijkheidsstelling

Geacht College,

Op dinsdag 12 februari omstreek 9:45 ben ik met mijn scooter ten val gekomen net onder het tunneltje voorbij Mc Donalds onderdoor de weg van de XXXhallen, te Plaats. Het wegdek was daar uitzonderlijk glad, ook in vergelijking met het overige deel van de weg. Er stonden geen waarschuwingsborden voor deze gevaarlijke situatie. Het is mij bekend dat er meerdere personen ten val zijn gekomen op deze locatie waarvan ik er één persoonlijk ken.

Ik stel uw gemeente als wegbeheerder aansprakelijk op grond van artikel 6:174 BW dan wel artikel 6:162 BW. Uit de wet en uit jurisprudentie volgt dat de wegbeheerder ervoor zorg dient te dragen dat de weg op zodanige wijze wordt ingericht en onderhouden dat hij geen gevaar oplevert voor weggebruikers. Tegen bestaande gevaren dient hij adequaat te waarschuwen. De wegbeheerder moet er rekening mee houden dat niet alle verkeersdeelnemers steeds de nodige voorzichtigheid in acht nemen. Hiermee wordt de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder benadrukt. Ik kan u verzekeren dat ik persoonlijk alle nodige voorzichtigheid in acht heb genomen die in de gegeven omstandigheden van een gemiddelde weggebruiker mogen worden verwacht.

Het weer was niet erg slecht (het zonnetje scheen) maar de gladheid was desondanks van dien aard dat deze weg niet voldoet aan de eisen die men daar in de gegeven omstandigheden van mag verwachten. Ook acht ik het niet zorgvuldig (hiervoor verwijs ik naar de criteria uit het kelderluikarrest) dat u voor deze gevaarlijke situatie geen waarschuwingsbord of iets van dien aard heeft geplaatst. Ik verzoek u daarom om de door mij geleden schade over te maken op rekeningnummer 1234567890 (XXXbank) vóór uiterlijk 15 maart 2008. De door mij geleden schade beschrijf ik hieronder.

Door de val heb ik schade opgelopen aan mijn scooter, mijn broek en mijn schoenen. De schade aan de scooter was minimaal maar mijn broek en mijn schoenen zijn kapot. Ook heb ik mijn knie verwond. De waarde van mijn broek (€ 80,--) en mijn schoenen (€ 90,--) bedraagt tezamen € 170,--. De letselschade (knie) waarvan ik veel pijn en last heb stel ik vast op € 50,-- zodat mijn totale schade neerkomt op € 220,--.

Ik vertrouw erop dat u uw verantwoordelijkheid als wegbeheerder neemt en mij het bovengenoemde schadebedrag doet toekomen. Ik ontvang hier graag een bevestiging van.

Wanneer u nadere informatie wenst over het ongeval kunt u mij bereiken op bovenstaand telefoonnummer.

Met vriendelijke groet,

<handtekening>

Naam
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe kun je de gemeente direct dagvaarden, maar dat zou wel erg onfatsoenlijk zijn. De gemeente zal normaal gesproken gewoon de schade vergoeden als je daar recht op hebt.
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben ik de enige die zich afvraagt of een losliggende tegel überhaupt wel een "gevaar voor personen of zaken" (art. 6:174 BW) oplevert? Had de burger in kwestie niet gewoon beter moeten opletten?
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Vixem

BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wat ik begrepen heb tot nu toe is dat niet altijd van toepassing

zoek maar ff naar HR 5 november 1965, NJ 1966, 136. het kelderluik arrest
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 13 apr 2008 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vixem schreef:
zoek maar ff naar HR 5 november 1965, NJ 1966, 136. het kelderluik arrest

In dat arrest speelt Duch persoonlijk de hoofdrol! Razz

De vraag is of een stoep met losliggende tegel voldoet aan "de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen". Daarvoor zijn de Kelderluik-criteria wel van belang, maar wat er als antwoord uit moet rollen is mij niet zo duidelijk. Hangt er denk ik vanaf hoe los die tegel las. Stak de tegel echt een heel stuk uit boven het trottoir? En het hangt ook af van de gegeven omstandigheden. Stond er een bordje "pas op, loszittende stoeptegels"?

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 14 apr 2008 7:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is hier ook wel specifieke rechtspraak over. In elk geval deze:
www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AD8595 en deze: www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AF7896
Jannigje

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2008 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

er is hier sprake van een zgn. risicoaansprakelijkheid, nl. de gemeente als wegbeheerder op grond van 6:174 BW. Er moet dan sprake zijn van een 'gebrek'.De lijn van d ejurisprudentie is dat aansprakelijkheid niet zo snel aangenomen wordt omdat weggebruikers er rekening mee dienen te houden dat wegen niet altijd in goede staat zijn. En van gemeenten kan ook niet verwacht worden dat wegen altijd in optimale staat zijn (of dat eerlijk is, is terzijde..).
Rest dus meestal een actie ogv 6:162 BW, waarbij de kelderluikcriteria een rol spelen. Hierbij wordt een fictieve tijd gehanteerd: had de gemeente op de hoogte kunnen zijn van..?en had zij dan maatregelen moeten nemen?
bv er komen vaten olie op het wegdek terecht. dan gaat men uit van een ficitieve tijd waarbinnen de gemeente op d ehoogte was/had kunnen zijn en maatregelen had kunnen nemen. Gebeurt er binnen die tijd iets--> geen verwijtbaarheid.
Ook de eigen schuld van het slachtoffer speelt mee (mate van onoplettendheid).
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 07 jun 2008 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Vixem schreef:

Ik zou eerst een brief sturen aan de gemeente waarin je de gemeente aansprakelijk stelt ogv 6:174 BW. In de brief zet je ook welke schade je hebt geleden en voor welke datum je de schade vergoed wilt hebben. Je rekeningnummer erbij etc. En van dit alles vraag je of ze per direct een bevestiging willen sturen. Ik heb toevallig laatst een dergelijke brief gemaakt. Ik zal hem even anonimiseren en hieronder plakken

Naam
Adres
etc.

Aan:
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente plaats
Straat + nummer
Postcode + Woonplaats

Plaats, 13 februari 2008

Betreft: Aansprakelijkheidsstelling

Geacht College,

Op dinsdag 12 februari omstreek 9:45 ben ik met mijn scooter ten val gekomen net onder het tunneltje voorbij Mc Donalds onderdoor de weg van de XXXhallen, te Plaats. Het wegdek was daar uitzonderlijk glad, ook in vergelijking met het overige deel van de weg. Er stonden geen waarschuwingsborden voor deze gevaarlijke situatie. Het is mij bekend dat er meerdere personen ten val zijn gekomen op deze locatie waarvan ik er één persoonlijk ken.

Ik stel uw gemeente als wegbeheerder aansprakelijk op grond van artikel 6:174 BW dan wel artikel 6:162 BW. Uit de wet en uit jurisprudentie volgt dat de wegbeheerder ervoor zorg dient te dragen dat de weg op zodanige wijze wordt ingericht en onderhouden dat hij geen gevaar oplevert voor weggebruikers. Tegen bestaande gevaren dient hij adequaat te waarschuwen. De wegbeheerder moet er rekening mee houden dat niet alle verkeersdeelnemers steeds de nodige voorzichtigheid in acht nemen. Hiermee wordt de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder benadrukt. Ik kan u verzekeren dat ik persoonlijk alle nodige voorzichtigheid in acht heb genomen die in de gegeven omstandigheden van een gemiddelde weggebruiker mogen worden verwacht.

Het weer was niet erg slecht (het zonnetje scheen) maar de gladheid was desondanks van dien aard dat deze weg niet voldoet aan de eisen die men daar in de gegeven omstandigheden van mag verwachten. Ook acht ik het niet zorgvuldig (hiervoor verwijs ik naar de criteria uit het kelderluikarrest) dat u voor deze gevaarlijke situatie geen waarschuwingsbord of iets van dien aard heeft geplaatst. Ik verzoek u daarom om de door mij geleden schade over te maken op rekeningnummer 1234567890 (XXXbank) vóór uiterlijk 15 maart 2008. De door mij geleden schade beschrijf ik hieronder.

Door de val heb ik schade opgelopen aan mijn scooter, mijn broek en mijn schoenen. De schade aan de scooter was minimaal maar mijn broek en mijn schoenen zijn kapot. Ook heb ik mijn knie verwond. De waarde van mijn broek (€ 80,--) en mijn schoenen (€ 90,--) bedraagt tezamen € 170,--. De letselschade (knie) waarvan ik veel pijn en last heb stel ik vast op € 50,-- zodat mijn totale schade neerkomt op € 220,--.

Ik vertrouw erop dat u uw verantwoordelijkheid als wegbeheerder neemt en mij het bovengenoemde schadebedrag doet toekomen. Ik ontvang hier graag een bevestiging van.

Wanneer u nadere informatie wenst over het ongeval kunt u mij bereiken op bovenstaand telefoonnummer.

Met vriendelijke groet,

<handtekening>

Naam

Dit is toegewezen door de gemeente Smile Beter laat dan nooit....
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 07 jun 2008 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia 76 schreef:
Quote:
Dit is toegewezen door de gemeente

Applause Applause Applause
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds