Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 15 jun 2025 15:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geluidsoverlast
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Miranda2

BerichtGeplaatst: do 28 apr 2005 7:26    Onderwerp: Geluidsoverlast Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik woon in een gehorige 2-kamer huurwoning met houten vloeren. Mijn bovenburen (die altijd al nogal lawaaiierig waren -harde muziek, vaak ruzie- en niet bepaald openstonden voor een goed gesprek daarover) hebben anderhalf jaar geleden een kindje gekregen. Aanvankelijk leverde dat geen problemen op, tot het kind ongeveer een half jaar was. Vanaf dat moment werd het steeds in een loopwagentje gezet en karde het steeds met de wieltjes over de houten vloeren, over de drempels en tegen de muren Mad .

Ik heb toen besloten, gezien eerdere ervaringen met mijn bovenburen, niet te proberen nog eens met ze te praten, maar een klacht bij de woningbouwvereniging in te dienen. Dat heeft wel geholpen, het kind werd niet meer in een loopwagentje gezet. Echter, mevrouw bleek inmiddels zwanger van het tweede kind. Ik heb toen bij de woningbouwvereniging aangegeven dat een tweekamer woning niet geschikt is voor een gezin met kinderen en dat ik grote problemen op het gebied van geluidsoverlast verwachtte. Zij vonden ook dat twee kamers wat krapjes was, maar ja, er was nu eenmaal woningnood en dus MOEST IK MAAR GEDULD HEBBEN, mijn bovenburen waren heus wel op zoek naar iets anders, maar dat kon nog wel even duren. Er was volgens hen wettelijk geen sprake van overbewoning, want toen de bovenbuurvrouw hier kwam wonen was ze alleen, de situatie was daarna pas veranderd.

Inmiddels word ik nu de hele dag gek van de herrie Evil or Very Mad . Er wordt met speelgoed op de vloer gegooid, gekropen, gevallen, gejankt en zo'n 3 tot 4 keer per week komen er neefjes en nichtjes op bezoek die de hele middag en/of avond in huis rondrennen en springen.

Ik wil dat de woningbouwvereniging zich actiever gaat opstellen en het gezin gaat bemiddelen naar andere -grotere- woonruimte. Maar ik vrees dat ik daarvoor naar de rechter zal moeten. En hoeveel kans maak ik dan dat het gezin daadwerkelijk vertrekt ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 28 apr 2005 9:16    Onderwerp: Re: Geluidsoverlast Reageer met quote Naar onder Naar boven

Miranda2 schreef:
Ik woon in een gehorige 2-kamer huurwoning met houten vloeren. Mijn bovenburen (die altijd al nogal lawaaiierig waren -harde muziek, vaak ruzie- en niet bepaald openstonden voor een goed gesprek daarover) hebben anderhalf jaar geleden een kindje gekregen. Aanvankelijk leverde dat geen problemen op, tot het kind ongeveer een half jaar was. Vanaf dat moment werd het steeds in een loopwagentje gezet en karde het steeds met de wieltjes over de houten vloeren, over de drempels en tegen de muren Mad .

Ik heb toen besloten, gezien eerdere ervaringen met mijn bovenburen, niet te proberen nog eens met ze te praten, maar een klacht bij de woningbouwvereniging in te dienen. Dat heeft wel geholpen, het kind werd niet meer in een loopwagentje gezet. Echter, mevrouw bleek inmiddels zwanger van het tweede kind. Ik heb toen bij de woningbouwvereniging aangegeven dat een tweekamer woning niet geschikt is voor een gezin met kinderen en dat ik grote problemen op het gebied van geluidsoverlast verwachtte. Zij vonden ook dat twee kamers wat krapjes was, maar ja, er was nu eenmaal woningnood en dus MOEST IK MAAR GEDULD HEBBEN, mijn bovenburen waren heus wel op zoek naar iets anders, maar dat kon nog wel even duren. Er was volgens hen wettelijk geen sprake van overbewoning, want toen de bovenbuurvrouw hier kwam wonen was ze alleen, de situatie was daarna pas veranderd.

Inmiddels word ik nu de hele dag gek van de herrie Evil or Very Mad . Er wordt met speelgoed op de vloer gegooid, gekropen, gevallen, gejankt en zo'n 3 tot 4 keer per week komen er neefjes en nichtjes op bezoek die de hele middag en/of avond in huis rondrennen en springen.

Ik wil dat de woningbouwvereniging zich actiever gaat opstellen en het gezin gaat bemiddelen naar andere -grotere- woonruimte. Maar ik vrees dat ik daarvoor naar de rechter zal moeten. En hoeveel kans maak ik dan dat het gezin daadwerkelijk vertrekt ?

Je geeft zelf al aan dat je in een gehorige woning woont; het standaardcredo van de rechter is dat wanneer geluiden die tot de alledaagse zaken van het leven behoren voor jou niet acceptabel zijn, je maar in een vrijstaand huis moet gaan worden.

Weliswaar verbiedt de wet overlast, maar spelende kinderen vallen zeker niet onder overlast.

Ik denk dat je toch het meeste kans maakt om de woningbouwvereniging te verzoeken geluidsisolatie aan te brengen. Als derde een relocatie afdwingen gaat je imho niet lukken.
Bekijk de homepage
Miranda2

BerichtGeplaatst: do 28 apr 2005 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is of deze geluiden tot het alledaagse behoren. Had mijn buurvrouw haar twee kinderen al gehad toen zij voor deze woning in aanmerking wilde komen, dan was hij haar niet toegewezen omdat de woning dan niet passend zou zijn. Een twee kamer woning wordt als niet passend bevonden voor mensen met kinderen. Nu zij inmiddels kinderen heeft, is er wat de woningbouwvereniging betreft geen probleem voor wat betreft de passendheid.
En als ik had geweten dat ik kinderen boven mijn hoofd zou krijgen, had ik deze woning niet aanvaard. Een voorkamer en een achterkamer, meer is het niet. Van rennende kinderen boven je hoofd heb je dan al gauw last.

Voor isolatie zullen de bovenburen denk ik ook mee moeten werken en dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2005 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik woon zelf in een 3-kamer koopwoning en ik heb ook geregeld overlast van mijn bovenbuur. Ik weet precies wat je bedoelt dat dingen op de grond gooien/rijden/stampen echt veel overlast kan geven. En rennende kinderen zijn inderdaad ook een ramp. Jij hebt dan nog de mazzel dat je in een huurwoning woont want het is dan gewoon veel makkelijker om je klachten kwijt te kunnen dan in een koopwoning. Jij kan de woningbouwvereniging aanspreken op jouw woongenot. In een koopwoning zal je helaas alles zelf op moeten knappen. Maar zoals StevenK al zei, kinderen rennen en krijsen nou eenmaal. Je kunt de woningbouwvereniging iniedergeval wel vragen of de vereiste isolatie is aangebracht. Er zal zeker wel een verplichting zijn tot een ondervloer ( niet dat dat veel helpt maar toch) en ik weet niet of ze laminaat of tegels hebben ofzo maar meestal moet dat ook vervangen worden als de woningbouwvereniging klachten daarover krijgt, van jou dus.
Voorederest kan ik alleen maar zeggen, het kan altijd erger!! Wij worden bijv. geregeld verrast met een decibelletje of 100 om 3 uur s'nachts...!
En mijn oplossing is gewoon, verhuizen!!! Razz
Miranda2

BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2005 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ik woon zelf in een 3-kamer koopwoning en ik heb ook geregeld overlast van mijn bovenbuur. Ik weet precies wat je bedoelt dat dingen op de grond gooien/rijden/stampen echt veel overlast kan geven. En rennende kinderen zijn inderdaad ook een ramp. Jij hebt dan nog de mazzel dat je in een huurwoning woont want het is dan gewoon veel makkelijker om je klachten kwijt te kunnen dan in een koopwoning. Jij kan de woningbouwvereniging aanspreken op jouw woongenot. In een koopwoning zal je helaas alles zelf op moeten knappen. Maar zoals StevenK al zei, kinderen rennen en krijsen nou eenmaal. Je kunt de woningbouwvereniging iniedergeval wel vragen of de vereiste isolatie is aangebracht. Er zal zeker wel een verplichting zijn tot een ondervloer ( niet dat dat veel helpt maar toch) en ik weet niet of ze laminaat of tegels hebben ofzo maar meestal moet dat ook vervangen worden als de woningbouwvereniging klachten daarover krijgt, van jou dus.
Voorederest kan ik alleen maar zeggen, het kan altijd erger!! Wij worden bijv. geregeld verrast met een decibelletje of 100 om 3 uur s'nachts...!
En mijn oplossing is gewoon, verhuizen!!! Razz

Ho even, dat kinderen rennen en krijsen is mij bekend. Ik heb ook geen hekel aan kinderen of zo. Maar ik heb wel bewust gekozen voor een 2-kamerwoning, om geen gezin boven mij te krijgen. Volgens de regels voor woonruimteverdeling in Amsterdam is een 2-kamerwoning bestemd voor max. 2 personen, en zijn kinderen niet toegestaan. Daarnaast denk ik dat je het probleem toch ietsje onderschat. Naast het geluid dat deze ene koter produceert, worden er ook de nodige decibellen geproduceerd door de neefjes en nichtjes die veelvuldig komen spelen (en dat zijn er veel, het is een allochtone familie; en nee, dat betekent niet dat ik dit schrijf uit racistische motieven). Die komen 's middags om half vier en vertrekken om half tien 's avonds. Zelfs de ohropax waarmee ik elke opening in mijn gehoorgang afsluit is niet afdoende en de lampen komen bijna uit mijn plafond donderen.
Daarnaast bestaat er in Amsterdam een systeem van woonruimteverdeling op basis van woonduur. Zelf woon ik hier 4,5 jaar en dat is bij lange na niet genoeg om een andere woning te krijgen. Mijn bovenbuurvrouw woont hier 9 jaar, waarmee ze in principe wel in aanmerking komt voor andere woonruimte. Desnoods in één van de plaatsen rondom Amsterdam. Ze moet wel zelf reageren op woningen die in de woonkrant staan. Uiteraard betaalt ze daarvoor wel een hogere huur ....

Overigens heb ik in het verleden wel vaker overlast meegemaakt, hoor. De 5 jaar dat ik boven een dealer woonde waren ook geen pretje en op het moment dat mijn psychopatische buurman van een paar huizen verderop alle ramen in de buurt 's nachts kapot begon te slaan was ik blij dat ik met 12 jaar woonduur eindelijk kon verhuizen.

Inmiddels heb ik het advies van Steven wel enigszins overgenomen, ik ben n.l. de woningbouwvereniging een brief aan het schrijven waarin ik ze verzoek óf het gezin naar andere woonruimte te bemiddelen (waarmee ik bedoel dat ze mèt het gezin gaan kijken wat de mogelijkheden qua woonduur en financiën zijn en daarna een passend aanbod doen; ik heb het dus niet over uitzetting, dat heb ik ook nooit bedoeld), óf de houten vloeren van de woning boven mij gaan isoleren. Ik denk niet dat die isolatie doorgaat, dat is nogal een operatie, maar het zou wel kunnen werken als stok achter de deur zodat de woningbouwvereniging in elk geval actie onderneemt.
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2005 1:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij deze gesloten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds