|
Auteur |
Bericht |
nge
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 21:20 Onderwerp: Geldlening terugvorderen? |
|
|
Aan het begin van het jaar heb ik te goeder trouw aan een vriendin een paar honderd euro geleend.
Daar ik haar uiteraard goed ken, heb ik haar niet laten tekenen voor ontvangst, of zoiets dergelijks.
Zij beloofde mij het geld een maand later terug te betalen!
Maar nu ruim 9 maanden later heb ik het geld nog niet terug gekregen!
Ik heb er al verscheidene malen om gevraagd en iedere keer weer de belofte gekregen het zo spoedig mogelijk terug te betalen.
Nu komt ze al met de opmerking "Wat in het vat zit, verzuurt niet".
Graag zie ik een advies tegemoet wat ik moet doen om mijn geld terug te kunnen krijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 21:40 Onderwerp: |
|
|
Vraag een keer per e-mail om het geld terug te betalen. Als ze dan weer zo reageert heb je in ieder geval een schuldbekentenis. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
PcDealer
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 22:02 Onderwerp: |
|
|
Ga in elk geval niet meer akkoord met algehele non-betaling, maar sowieso een gedeelte. Gaat die persoon op stap/uit?
Trouwens, zo goed ken je haar niet, in elk geval niet genoeg dat zij vind dat ze je snel moet betalen en dan die opmerking... |
|
|
|
 |
Tukker
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 14:18 Onderwerp: |
|
|
Artikel 150 RV
De partij die zich beroept op rechtsgevolgen van door haar gestelde feiten of rechten, draagt de bewijslast van die feiten of rechten, tenzij uit enige bijzondere regel of uit de eisen van redelijkheid en billijkheid een andere verdeling van de bewijslast voortvloeit.
Artikel 152 RV
1. Bewijs kan worden geleverd door alle middelen, tenzij de wet anders bepaalt.
Het is dus aan de eiser te bewijzen dat er een overeenkomst van verbruikleen tot stand is gekomen en daadwerkelijk geld is verstrekt.
Op de geldlening zijn bij wijze van regelend recht de bepalingen van titel 14 van boek 7A (art. 7A:1791 - 1806 BW) van toepassing. Aangezien de verbruikleen, en hiermee ook de geldleningovereenkomst, is geregeld als een reëel contract (ex. art. 7A:1791 BW) komt de overeenkomst eerst tot stand bij de afgifte van het in verbruikleen gegeven goed (geld).
Het bewijs kan gelevert worden middels getuigen - directe getuigen die dus uit eigen wetenschap kunnen verklaren dat u geld heeft overhandigd bij wijze van geldlening -.
Zijn die er niet dan kun je proberen een uitspraak van de geldlener te ontlokken waaruit blijkt dat zij dat geld wel heeft ontvangen, dit in het bijzijn van een onafhankelijke derde.
Probeer een betalingsregeling te treffen om zo het bestaan van de geldleenovereenkomst te staven. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 17:32 Onderwerp: |
|
|
Tip voor als je een betalingsregeling gaat treffen (wat ik een beetje onzin vind, want deze dame had allang terug moeten betalen): even op papier zetten en er bij zetten: bij niet tijdige nakoming is het gehele bedrag direct opeisbaar.
(met dank aan prof. Van Mierlo, die ons gisteren tijdens college even wees op het belang van dat zinnetje) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
|
|
|
 |
|